تشییع‌ پیکر حجت‌الاسلام علی حکیمی در حرم مطهر رضوی برگزار شد
کد خبر: 3984294
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵

تشییع‌ پیکر حجت‌الاسلام علی حکیمی در حرم مطهر رضوی برگزار شد

مراسم تشییع‌ پیکر حجت‌الاسلام علی حکیمی، مدرس حوزه‌ علمیه خراسان، قرآن‌پژوه و از مولفان دائرةالمعارف «الحیات» امروز 24 تیرماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

مراسم تشییع‌پیکر حجت‌الاسلام علی حکیمی در حرم مطهر رضوی برگزار شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم تشییع ‌پیکر حجت‌الاسلام علی حکیمی، مدرس حوزه‌ علمیه خراسان، قرآن‌پژوه و از مولفان دائرةالمعارف «الحیات» امروز 24 تیرماه، با حضور مردم و مسئولان خراسان رضوی، از جمله سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، اساتید و طلاب حوزه‌ علمیه خراسان برگزار و اقامه نماز بر پیکر این عالم بزرگ به امامت آیت‌الله سیدان در حرم مطهر رضوی برپا شد.

پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه‌ علمیه خراسان، در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین علی حکیمی به شرح ذیل است:

در عالم طلبگی، پژوهشگری و انس با قلم معنای خاصی دارد. حضور علمی و تبلیغی با هنرمندی و ذوق نویسندگی در عرصه کتابت معارف اهل بیت علیه‌السلام، فرهیختگی ویژه‌ای است که در کسوت روحانیت، بیشمار، گرانقدر است.

درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین علی حکیمی که یکی از نویسندگان دایره‌المعارف «الحیات» بوده و از زمره پژوهشگران نامدار حوزه علمیه کهن خراسان به شمار می‌رود، موجب تاثر گردید.

اینجانب درگذشت این محقق مولف را به محضر رهبر معظم انقلاب، دوستان، آشنایان و به‌ویژه بیت آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای آن فقید سعید، غفران واسعه الهی را مسئلت دارم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در پیامی، درگذشت حجت‌الاسلام علی حکیمی را تسلیت گفت. این پیام بدین شرح است:

چه سخت و اندوه‌بار است فقدان عالمی مهذّب و محقّقی گرانقدر و زاهدی پارسا و متخلّق.

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای علی حکیمی(ره) که عمر شریفش را در راه کسب و نشر معارف نورانی اهل بیت سلام‌الله‌علیهم، سپری کرده بود و از اساتید‌ بزرگی چون مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی و حضرت حافظیان(ره) بهره‌های سلوکی و معنوی وافر برده بود، به سوی معبودش‌جل وعلی پرواز نمود. تعبد ایمانی، تعهد انقلابی، زهد سلمانی از وی چهره‌ای درخشان ساخته بود.

حضور در محضرش، سخن، سکوت و نگاهش دل را متوجه خداوند تبارک و تعالی می‌نمود.

اینجانب با اندوه و تأثر، ارتحال این روحانی جلیل‌القدر را به محضر مبارک رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، علماء و بزرگان حوزه علمیه خراسان، اخوان مکرم و محترم ایشان جناب استاد آقای محمدرضا حکیمی و جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمد حکیمی و همه علاقه‌مندان تسلیت و تعزیت می‌گویم و در جوار مضجع شریف و نورانی حضرت ثامن‌الحجج علیه آلاف التحیّة والثناء از خداوند تبارک و تعالی رحمت و رضوان الهی را برای آن مرحوم و شکیبائی و پاداش معنوی برای بازماندگان معزز و محترم درخواست می‌نمایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی حکیمی متولد ۱۳۲۲ در مشهد بود. او پس از گذراندن دوران ابتدایی و در سن ۱۴ سالگی به منظور گذران علوم اسلامی به مدرسه عالی نواب رفت. علی حکیمی دوران تحصیل خود را نزد اساتیدی همچون ادیب نیشابوری، آیت‌الله حاج میرزا احمد مدرس، آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی و آیت‌الله وحید خراسانی گذراند. او برادر علامه محمدرضا حکیمی و از شاگردان مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی، عالم مکتب معارف خراسان، بود.

حکیمی به گفته خود از همان اوایل طلبگی به مطالعه برخی رشته‌های علوم روز و برون حوزه‌ای نیز پرداخت و آن مطالعات را همراه با آن درس‌ها یا در اوقات فراغت و تعطیلی درس‌ها ادامه داد.

از جمله کارهای ماندگار این استاد حوزه علمیه می‌توان به مشارکت در تألیف دائرةالمعارف «الحیات» همراه با برادر خود محمدرضا حکیمی اشاره کرد. این دایرةالمعارف مجموعه‌ای ۱۲ جلدی به زبان عربی، نوشته محمدرضا، علی و محمد حکیمی است که نگارش آن از سال ۱۳۵۳ آغاز و آخرین جلد آن در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. نویسندگان هدف خود از نگارش این دائرةالمعارف را ارائه سیمای اسلام و تشیع، بر محور عدالت اجتماعی و آزادگی فردی برشمرده‌اند و منبع اصلی خود را قرآن و حدیث دانسته‌اند.

انتهای پیام
captcha