ادامه نقدها و پاسخ‌ها به همایش تجلیل از خادمان قرآن
کد خبر: 3988687
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

ادامه نقدها و پاسخ‌ها به همایش تجلیل از خادمان قرآن

انتشار فراخوان اجرای دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، انعقاد تفاهم‌نامه اتحادیه کشوری مؤسسات با سازمان اوقاف، برگزاری مرحله شهرستانی آزمون تفسیر عمومی قرآن، حمایت بیش از ۵۶۴ میلیون تومانی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت از مؤسسات دارای شعبه و ادامه حواشی بیست و ششمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن، مهمترین اخبار و رویدادهای قرآنی این هفته بود.

به گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهایی چون انتشار فراخوان اجرای دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، خبر انعقاد تفاهم‌نامه اتحادیه کشوری مؤسسات با سازمان اوقاف به زودی، فراخوان دور جدید آزمون ترنم وحی مؤسسه کشوری مهد قرآن، اعلام اسامی برگزیدگان بخش پژوهشی مسابقات قرآن دانش‌آموزی و حمایت بیش از  ۵۶۴ میلیون تومانی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به مؤسسات دارای شعبه  و ... همراه بود.

اما نحوه اجرا و چگونگی انتخاب برگزیدگان بیست و ششمین همایش تجلیل از خادمان قرآن همچنان حواشی خود را در این هفته داشت که در ذیل نگاهی به مهمترین آن داریم؛

جامعه قرآنی از متوازن و متجانس نبودن انتخاب‌ها در این دوره و عدم بکاربردن نگاه موشکافانه برای افراد انتخاب شده گلایه داشتند. از آن جمله سعید رحمانی، مدرس و داور مسابقات بین‌المللی قرآن بود. وی با تأکید بر اینکه روند اجرای مراسم تکریم از خادمان قرآن، شایسته جامعه قرآنی نیست، گفت: نقد جدی به آن وارد است. این جلسه باید در نهایت وزانت و نیز مناسب محتوای آن با حضور بالاترین مقامات کشوری برگزار شود. گاهی مراسم به گونه‌ای اجرا می‌شود که گویی یک رویداد تحمیل‌شده است و باید به هر شکل ممکن آن را برگزار کنند. مجموع این اقدامات باعث می‌شود که نماد وحدت و پویایی جامعه قرآنی به نماد تشتت، بی‌رمقی و ... تبدیل شود.(متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید)

علیرضا شعبانی‌فرد، فعال قرآنی نیز یادداشتی را در اختیار ایکنا قرار داده و در آن به نقد و بررسی آخرین همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم که با حاشیه‌های متعددی همراه بوده است. در بخشی از این یادداشت آمده است؛ «امید می‌رفت با تشکیل انجمن خادمان قرآن بنیان مرصوصی در فرایند شناسایی و معرفی خادمان قرآن طراحی و ایجاد شود و نقش مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعیین افراد کم شود، امیدی که روز به روز رنگ می‌بازد.» (متن کامل یادداشت)

نقدهای که پاسخ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به همراه داشت. وی با اشاره به اینکه هیچ حس منفی‌ نسبت به نقدهای همایش خادمان قرآن نداریم، گفت: نقدهای اخیر، نشان‌دهنده اهمیت مراسم خادمان قرآن کریم است و توانست نگاه عالمانه و دلسوزانه برخی از ناقدان را به خود جمع کند.

عباس سلیمی، مسئول کارگروه قاریان انجمن خادمان قرآن کریم، (یکی از هشت کارگروه تخصصی انجمن) سیزدهم مردادماه در برنامه تلویزیونی زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما به برخی نقدهای مطرح شده در مورد برخی انتخاب‌های بیست و ششمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، پاسخ داد. وی ضمن تشریح فرایند انتخاب خادمان قرآن، گفت: در مورد کارگروه قرائت قرآن امسال نقش و سهم بنده اظهار نظر در مورد یک شخصیت قرآنی به نام استاد هاشم روغنی بوده است.

پرداخت ۱۲ میلیارد کمک بلاعوض به موسسات

برنامه افق رادیو قرآن در هفته گذشته با حضور سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی آنتن رفت. وی در مورد تسهیلاتی که این اداره کل برای موسسات تدارک دیده است، گفت: ما از دو طریق موسسات را حمایت می‌کنیم، یکی از طریق کمیته حمایت است که به حمایت از طرح‌های برنامه محور موسسات می‌پردازد و کمک‌های بلاعوض را در اختیار این موسسات قرار می‌دهد. از سال ۹۶ تا کنون حدود ۱۲ میلیارد تومان از این طریق به موسسات کمک شده است، سال گذشته نیز یک میلیون تومان کمک بلاعوض کرونایی برای موسسات در نظر گرفته شد.

اسماعیلی همچنین به یکی دیگر از حمایت‌های مالی از مؤسسات که مربوط به تسهیلات بانکی بدون نگاه سازمانی به مؤسسات است، اشاره کرد.

پخش اختتامیه دوره دهم مسابقه اسرا

آئین اختتامیه این دوره مسابقه اسرا که در کیش برگزار شد، از شام عید غدیر به مدت سه شب از ساعت ۲۳ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد. قسمت اول، پنجشنبه، ۷ مردادماه، مصادف با عید سعید غدیر با معرفی نفرات اول تا سوم رشته‌های تلاوت تقلیدی و قسمت دوم، جمعه، ۸ مرداد، ساعت ۲۳ با معرفی نفرات اول تا سوم رشته اجرای معارفی در بخش خانم‌ها و آقایان و قسمت سوم شنبه، ۹ مرداد، ساعت ۲۳ با معرفی نفرات اول تا سوم رشته‌های دعاخوانی و مداحی، پخش شد. بازپخش سه قسمت آئین اختتامیه دوره دهم مسابقه اسرا به ترتیب طی تاریخ‌های ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ مرداد ساعت ۱۵ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

برگزاری سومین مسابقه «آینه آیات» ویژه اعضای جهاددانشگاهی

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برای دومین سال متوالی و به مناسبت چهل و یکمین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی مسابقه تدبر در قرآن کریم با عنوان «آینه آیات» را برگزار کرد. این مسابقه با محوریت سوره مبارکه شمس و با هدف توسعه فرهنگ قرآنی در میان اعضای جهاددانشگاهی و خانواده‌ آنها به دو روش اینترنتی و پیامکی برگزار ‌شد  که اعضای جهاددانشگاهی و خانواده ایشان تا ۱۶ مردادماه همزمان با سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، فرصت دارند  از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی ayeneh.isqa.ir یا ارسال پیامک جواب صحیح به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ در این مسابقه شرکت کنند.

تمدید مهلت ثبت‌نام در طرح ملی دانشجومعلم قرآن

دبیرخانه طرح ملی تربیت دانشجومعلم قرآن کریم تمدید مهلت ثبت‌نام این طرح را تا ۱۵ مردادماه تمدید کرد. مخاطبان این طرح، تمامی دانشجویان علاقه‌مند و ترجیحاً دانشجویان دوره کارشناسی(ترم‌های یک تا چهار)، کارشناسی‌ارشد(ترم یک) و دکتری(ترم یک) و رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال هستند. در این طرح دانشجویان باید حداقل مسلط به تجوید مقدماتی قرآن باشند و در غیر این صورت باید در دوره فصیح‌خوانی شرکت کنند.

اجرای دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن بدون اعلام فراخوان به صورت عمومی، انجام می‌شود. براین اساس برخی شاخص‌های تعیین شده به استان‌ها اعلام می‌شود تا افراد دارای آن شاخص‌ها به حضور در طرح ساماندهی دعوت شوند. بعد از دریافت اسامی متقاضیان، جمع‌بندی نهایی انجام و دوره دوم طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در شش ماهه دوم سال برگزار می‌شود.

تفاهم‌نامه اتحادیه کشوری مؤسسات با اوقاف منعقد می‌شود

تفاهم‌نامه سه‌جانبه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت فرهنگی این سازمان در آینده‌ای نزدیک امضا می‌شود. این تفاهم‌نامه به منظور رفع مشکل تشکل‌های قرآنی با اجاره‌بهای بالای مکان‌های استیجاری و بهره‌مندی از موقعیت مناسب فضای بقاع متبرکه سراسر کشور، منعقد خواهد شد.

تجلیل اعضای گروه محمد رسول‌الله(ص) از «جواد فروغی» مدال‌آور المپیک

مراسم تجلیل از جواد فروغی، صاحب مدال طلای تپانچه بادی المپیک توکیو که به عنوان پرستار و کادر درمان در بیمارستان بقیةالله(عج) مشغول به کار است، صبح ۱۳ مردادماه در محوطه باز این بیمارستان برگزار شد. این مراسم با حضور سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با اجرای گروه همخوانی محمد رسول الله (ص) بسیج تهران بزرگ همراه بود که در پایان این مراسم هدیه و لوح تقدیری از سوی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و اعضای گروه همخوانی به فروغی اعطا شد.

برگزاری دوره مجازی «خانه‌ای از نور خدا»

این دوره ویژه دانشجویان آقا و بانو از چهارشنبه، 13 مردادماه به‌ صورت مجازی و حضوری با ظرفیت محدود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مدرسه سفیران قرآن مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با همکاری اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز هنری حنیف درحال برگزاری است.

مرحله شهرستانی آزمون تفسیر عمومی قرآن برگزار شد

آزمون مرحله مقدماتی رشته تفسیر عمومی قرآن کریم در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن از ۱۳ مرداد به صورت مجازی و همزمان در سراسر کشور برگزار شد. در این رشته از مسابقات، مجموعاً ۱۳ هزار و ۴۷۵ نفر شامل پنج هزار و ۲۶۰ آقا و هشت هزار و ۲۱۵ بانو حضور خواهند داشت. بر اساس گفته‌های مسئولان قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، استقبال از این رشته در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن، نسبت به دوره قبل بیش از سه برابر بوده است.

سعید بیژنی‌اول؛ قاری منتخب ششمین جلسه ارتقای قاریان

ششمین جلسه از سیزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، به صورت نیمه حضوری و با برقراری ارتباط دوسویه و برخط تصویری با قاریان شرکت‌کننده، به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این جلسه که با دبیری محمودرضا بیژنی‌اول قاری ممتاز کشور همراه بود، سعید بیژنی‌اول از خراسان رضوی و محمدعلی عنبری از گیلان با پخش تلاوت تصویری و سعید شاملو به صورت حضوری، قاریانی بودند که هر سه نفر آیات ۳۵ تا ۳۸ سوره نور را تلاوت کردند و تلاوت سعید بیژنی‌اول از نظر کارشناسان این جلسه با کسب نصاب لازم به عنوان تلاوت منتخب ششمین جلسه ارتقا معرفی شد.

برگزاری مرحله مقدماتی آزمون «ترنم وحی»

مرحله مقدماتی سیزدهمین دوره آزمون حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تفسیر با عنوان «ترنم وحی» با راهیابی ۱۷۶ حافظ کل عضو مؤسسه مهد قرآن، ۱۴ مردادماه به صورت همزمان و سراسری در ۱۴ استان و ۲۲ شهرستان برگزار شد.

اسامی مؤسسات قرآنی صدرنشین دریافت بودجه

از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بودجه که مبلغ ۵,۶۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است، برای حمایت از موسسات فعال دارای شعب حفظ قرآن کریم تخصیص‌یافته است. این بودجه بدین ترتیب مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)(دفتر مرکزی استهبان استان فارس) با تخصیص مبلغ ۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، مؤسسه جامعة‌القرآن(دفتر مرکزی قم) با مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت اصفهان با مبلغ ۷۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و همچنین مؤسسه کشوری مهد قرآن با مبلغ ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و مؤسسه مهد قرآن جوادالائمه(ع) یزد با مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰ ریال اختصاص یافت.

اما درباره چرایی این حمایت، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تأکید بر حمایت از شعب مؤسسات، گفت: در مرحله گذشته به سه هزار مؤسسه قرآنی که غالباً فاقد شعبه بودند به منظور جبران شرایط پیش‌آمده از کرونا، مبلغ یک میلیون تومان، بلاعوض پرداخت شد. این در حالی بود که حدود هزار شعب جامعةالقرآن، بیت‌الاحزان و مؤسسه کشوری مهد قرآن، مورد حمایت قرار نگرفت.

وی ادامه داد: از آنجا که اتحادیه، مجری تدابیر کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی است. کمیته تخصیص اعتبارات، مبلغ بیش از ۵۰۰ میلیون تومان را در اختیار اتحادیه قرار داده است و این چارچوب را برای هزینه‌ آن مشخص کرده است.

اعلام اسامی برگزیدگان بخش پژوهشی مسابقات قرآن دانش‌آموزی

سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در بخش پژوهشی طی بازه زمانی دوم تا هفتم مردادماه به میزبانی ادا‌ره‌کل آموزش و پرورش سمنان برگزار شد که اسامی برگزیدگان اوایل هفته گذشته اعلام شد.

ساختار آموزش قرآن کشور تحول جدی را می‌طلبد

مراسم تجلیل از مرتلان و مؤذنان برتر استان یزد با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و عزیزی، شهردار یزد برگزار شد. همچنین مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در جلسه هم‌اندیشی هیئت امنای امامزادگان شاخص و هیئت‌ مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان یزد اظهار کرد: نمی‌توانیم در زمینه ترویج و انجام فعالیت‌های قرآنی به طور کامل موفق باشیم زیرا که جریان خلقت و آنچه در قرآن می‌بینیم خداوند زمینه‌ای برای هر دوره فراهم می‌کند، و فرصت را در اختیار دوره‌های مختلف قرار می‌دهد که در زمینه قرآنی گام برداریم، لذا هر کدام در صورتی که کار را به درستی انجام دهیم قطعاً در ترویج فرهنگ قرآنی موفق خواهیم بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha