طیبی: نیازمند نگاه کاربردی به آموزه‌های قرآنی هستیم
کد خبر: 3990045
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
در مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانی «قرآن و فرهنگ» مطرح شد؛

طیبی: نیازمند نگاه کاربردی به آموزه‌های قرآنی هستیم

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در مراسم افتتاحیه مدرسه بین‌المللی تابستانی «قرآن و فرهنگ» بر کاربردی کردن آموزه‌های قرآنی در زندگی مادی و معنوی تأکید کرد.

طیبی: نیازمند نگاه کاربردی به آموزه‌های قرآنی هستیم / کریمی: نظریات فرهنگ و فهم فرهنگی قرآن بررسی خواهد شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه مدرسه بین‌المللی تابستانی «قرآن و فرهنگ»، رونمایی از رایحه بزرگداشت آیت‌الله تسخیری با عنوان «طلایه‌دار وحدت» و افتتاح زبان مالایی خبرگزاری ایکنا، صبح امروز چهارشنبه ۲۰ مردادماه در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
 
حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاه کشور در این مراسم ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: نگاه و مأموریت ما در جهاد دانشگاهی، نگاه کاربردی یا نگاه به کاربرد علم و فرهنگ در ساختن جامعه‌ای است که سعادت دنیوی و اخروی مردم را تأمین کند. وقتی از سعادت صحبت می‌کنیم امور مادی و هم معنوی را توأمان دربرمی‌گیرد.
 
رویکرد مدرسه «قرآن و فرهنگ»
 
وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم به سیاستگذاری در این زمینه بپردازیم اولویت این است که نگاه کاربردی به خود آموزه‌های قرآنی داشته باشیم و بدانیم قرآن چه آموزه‌هایی دارد که به برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت زندگی مادی و معنوی ما کمک می‌کند؟ همه حوزه‌های فعالیت در جهاد از حوزه پژوهشی، فنی، مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و ... کاملا نگاه کاربردی دارند و در حوزه فرهنگ نیز با ایجاد مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، همین هدف را داریم، چراکه باید نگاه کاربردی به آموزه‌های قرآنی داشته باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان سخنان خود گفت: مدرسه بین‌المللی «قرآن و فرهنگ» که با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود نیز چنین رویکردی دارد. از معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و همچنین دانشگاه امام صادق(ع) برای این اندیشه و اقدامی تشکر می‌کنم.
 
توجه امام و رهبری به رابطه قرآن و فرهنگ
 
در ادامه این مراسم، محمود کریمی، دبیر علمی مدرسه بین‌المللی «قرآن و فرهنگ» ضمن تسلیت ایام شهادت و گرامیداشت یاد و نام آیت‌الله تسخیری اظهار کرد: مفتخریم نخستین مدرسه بین‌المللی «قرآن و فرهنگ» را در این ایام راه‌اندازی کنیم و تقارن برپایی این مدرسه با ایام محرم را به فال نیک می‌گیریم و این نشان می‌دهد فرهنگ قرآنی جدای از فرهنگ حسینی نیست. اگر اسلام را دینِ فرهنگ و قرآن را کتابِ فرهنگ‌ساز بدانیم به بیراهه نرفته‌ایم.
 
وی ادامه داد: توصیه‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری در باب حفظ فرهنگ قرآنی نشان دهنده همین حقیقت درباره رابطه قرآن و فرهنگ است. شناخت فرهنگ قرآنی و تعامل قرآن و فرهنگ در بُعد فردی و اجتماعی، امری اجتناب‌‌ناپذیر است. در بُعد فردی بدون فرهنگ قرآنی، جهان بینی قرآنی درک نمی‌شود. در بُعد جهانی نیز آنچه امروز علوم انسانی قرآن‌بنیان می‌نامیم و از ساخت تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم بدون شناخت مؤلفه‌های فرهنگی قرآن امکان‌پذیر نیست. در همین راستا مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) راه اندازی و به عنوان نخستین مدرسه بین‌المللی قرآن و فرهنگ شروع به کار می‌کند. 
 
اهمیت مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن
 
طیبی: نیازمند نگاه کاربردی به آموزه‌های قرآنی هستیم / کریمی: نظریات فرهنگ و فهم فرهنگی قرآن بررسی خواهد شدکریمی بیان کرد: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و دانشگاه امام صادق(ع) هر دو داعیه‌دار رسالت مطالعات میان رشته‌ای در زمینه قرآن کریم هستند و دغدغه مشترک آنها آموزش و پژوهش میان رشته‌ای در حوزه قرآن است و الحمدالله تاکنون منشأ خدمات ارزنده‌ای در این حوزه بوده‌اند. این مدرسه با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی برگزار خواهد شد و ترجمه فارسی سخنان اساتید خارجی نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
 
دبیر علمی مدرسه بین‌المللی «قرآن و فرهنگ» یادآور شد: جلسات این مدرسه را در روزهای 21 و 22 مرداد و 4 و 5 شهریورماه به صورت فشرده تشکیل خواهد شد و ‌طیف زیادی از نظریات فرهنگ و فهم فرهنگی قرآن و چیستی و چگونگی آن در این دوره مطرح خواهد شد و قرار است مجموعه این تلاش‌ها به چند زبان منتشر و مورد نقد و بررسی پژوهشگران این حوزه قرار گیرد.
 
کریمی گفت: دانشمندان و دانشجویان ما علاقه خاصی به این حوزه دارند و ان‌شاءالله مطالب بیان شده در این مدرسه به دستاوردی برای مدارس بعدی تبدیل شود. لازم است از مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم در سازمان فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی تشکر کنم که زحمات زیادی را متحمل شدند تا این برنامه به نتیجه برسد. 
انتهای پیام
captcha