عاشورا و آیات قرآن؛ محور نمایشگاه روز استقلال پاکستان + عکس
کد خبر: 3990835
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

عاشورا و آیات قرآن؛ محور نمایشگاه روز استقلال پاکستان + عکس

نمایشگاه «خطاطی اسلامی و نسخ خطی فارسی» همزمان با گرامیداشت سالروز استقلال پاكستان به همت رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد افتتاح شد.

عاشورا و آیات قرآن؛ محور نمایشگاه روز استقلال پاکستان + عکسبه گزارش ایکنا، این نمایشگاه دیروز، 23 مردادماه با همکاری شورای هنری شهر راولپندی و با حضور احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد، فرخ حبیب، وزیر اطلاع‌رسانی و رسانه دولت فدرال پاكستان و جمعی از هنرمندان و استادان خط پاکستان، فعالان فرهنگی و علاقه‌مندان به توسعه روابط فرهنگی دو کشور افتتاح شد.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد، در این نمایشگاه که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز استقلال پاكستان و  نیز همزمان با ایام ماه محرم برگزار شده، آثار نفیس خطاطی معاصر و کلاسیک شامل خطاطی سه نفر از استادان برجسته پاکستان و نیز نسخه‌های نفیس و بی نظیر خطی، با خطاطی‌های نستعلیق و ثلث با موضوعات امام حسین(ع)، عاشورا، آیات قرآنی، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به زبان‌های فارسی، اردو و عربی و نیز صنایع دستی ایرانی منقش به خطاطی‌های اسلامی و فارسی به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه خطاطی اسلامی به مدت سه روز برپا است و همزمان کارگاه‌های خطاطی در حاشیه این نمایشگاه با حضور استادان و هنرآموزان برگزار می‌شود.

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در افتتاحیه نمایشگاه با تبریک هفتاد وپنجمین سالروز استقلال پاکستان گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه ایجاد فضای معنوی و نیز معرفی فرهنگ عاشورایی با زبان هنر، آشنایی با آثار زیبای خطاطی اسلامی و پیوند معنویت با هنر است که در نسخه‌های خطی نفیس و آثار هنرمندان در دو بخش معاصر و قدیمی تجلی یافته است.

وی در ادامه منتخبی از اشعار علامه اقبال لاهوری فیلسوف، شاعر نامدار پاکستان را در مورد واقعه کربلا که به زبان فارسی سروده شده است را قرائت کرد که بدین شرح بود: «رمـــز قــرآن از حسین آموختیــم/ ز آتش او شعله‌هــا افروختیم/ خــون او تفـسیر این اســرار کرد / ملّــت خــوابـیــده را بــیـدار کرد».

فرخ حبیب، وزیر اطلاع‌رسانی و رسانه دولت فدرال پاکستان و میهمان ویژه نمایشگاه نیز ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران گفت: استادان برجسته خط حاضر در این نمایشگاه آیات قرآنی را به سبک هنرمندانه و زیبا در قالب هنر، با خط ثلث، نسخ، نسخ تحریر، کوفی، نستعلیق و نقاشی خط ارائه کرده‌اند و هنر آنان موجب شده خطاطی اسلامی زنده نگه داشته شود.

وی افزود: امسال به دلیل همزمانی سالروز استقلال و ماه محرم، به احترام این ماه، مراسم روز استقلال پاکستان به طور ساده برگزار خواهد شد.

وقار احمد، رئیس شورای هنری راولپندی نیز ضمن قدردانی از رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد برپایی نمایشگاه آثار هنری خطاطی و نسخ خطی به فارسی و اردو را برای دانشجویان و هنرمندان علاقه‌مند مفید دانست و بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور تأکید کرد.

در ادامه «ناهید منظور» پیشکسوت، مؤسس و بنیانگذار شورای هنری راولپندی گفت: کسانی که دلشان مملو از عشق پیامبر گرامی اسلام(ص) باشد می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهند و این نمایشگاه جلوه‎ای از این عشق است که امیدوارم در آینده نیز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha