نگاهی به بود و نبود اهداف قرآنی در برنامه‌ وزیر پیشنهادی ارشاد
کد خبر: 3991846
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۶
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

نگاهی به بود و نبود اهداف قرآنی در برنامه‌ وزیر پیشنهادی ارشاد

فهرست پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم، اوایل این هفته در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و در این بین، در نظر گرفتن برنامه‌هایی برای توسعه فرهنگ قرآنی در میان فصول مختلف برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، نکته مثبتی بود، و در ادامه غفلت از مطالبات مقام معظم رهبری در این برنامه‌، از سوی صاحب‌نظران گوش‌زد شد. جدا از جلب نظر نمایندگان ملت و رأی به برنامه‌های پیشنهادی، این روزها فرصت خوبی است که اعضای دغدغه‌مند جامعه قرآنی، مطالبات خود را روشن‌تر مطرح کنند.

به گزارش ایکنا، آخرین هفته دومین ماه دومین فصل سال در حالی به پایان رسید که سالروز شهادت سید و سالار شهیدان در ایران اسلامی و تمامی شیعیان و آزادگان جهان و علاقه‌مندان به خاندان اهل بیت گرامی داشته شد. از مهم‌ترین اتفاقات این هفته می‌توان به تعطیلی چند روزه در پی اوج گرفتن پیک پنجم شیوع بیماری کرونا اشاره کرد.

از دیگر اتفاقات مهم این هفته، می‌توان به پیگیری سوژه تلاوت قرآن در شب عاشورا اشاره کرد که چند سالی است از سوی ایکنا پیگیری می‌شود، راه‌اندازی حسینیه مجازی دانشگاهیان در ایام محرم، پیگیری جایگاه تلاوت قرآن در هیئات مذهبی، بررسی برنامه‌های قرآنی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... اشاره کرد.

«رنج‎ رهایی‌بخش»؛ ویژه برنامه مجازی ایکنا در شب عاشورا

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و در راستای سنت چند سال اخیر این خبرگزاری در تلاوت قرآن و احیای شب عاشورا، ویژه‌برنامه مجازی «رنج رهایی‌بخش»، چهارشنبه، ۲۷ مردادماه همزمان با شب عاشورای حسینی، به همت ایکنا برگزار شد.

احیای قرآنی شب عاشورا در استان قم به صورت مجازی

علی اصغر شعاعی، رئیس کمیته اجرایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم از احیای قرآنی شب عاشورا در این استان خبر داد و گفت: بر اساس سنتی که در سال‌های اخیر گسترش یافته است، مراسم احیای قرآنی شب عاشورا به صورت مجازی در این استان برگزار می‌شود.

برپایی کرسی تلاوت و احیای شب عاشورا در مسجد جامع المهدی(عج)

مراسم احیای شب عاشورا طبق سنوات گذشته بامداد ۲۸ مردادماه با پخش زنده از رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما در مسجد جامع المهدی(عج) برگزار شد. این جلسه در قالب اجرای کرسی تلاوت از سال ۸۸ تاکنون هر ساله در شب‌ عاشورا برقرار می‌شود، اما طی سال گذشته و امسال به دلیل شرایط کرونایی کشور با ظرفیت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا شد.

اهتمام سخنرانان و مداحان به اندیشه قرآنی لازم است

جایگاه تلاوت قرآن در هیئات مذهبی عنوان سوژه‌ای است که با آغاز ماه محرم از سوی ایکنا پیگیری می‌شود، در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) و قیام عاشورا، یک حقیقت قرآنی دارد و براساس معانی و معارف قرآنی این قیام صورت گرفته است، بنابراین اهتمام سخنرانان و مداحان به موضوع محتوای قرآنی و اندیشه قرآنی لازم است تا مورد توجه قرار گیرد.

برگزاری کرسی‌های تفسیر قرآن در طول سال یاریگر تبیین قیام حسینی خواهد بود

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: نقش تالیان قرآن به عنوان افرادی که نور قرآن کریم در جان و کلامشان آمیخته است، پررنگ‌تر و ملموس‌تر است. بنابر این قاریان و تالیان کلام الهی با حضور در مجالس اهل‌ بیت(ع) به تلاوت معنامحور بپردازند. موضوع تفسیر آسان و بیان مطالب راهگشای قرآن برای الگو گرفتن در زندگی فردی و اجتماعی نیز در اولویت کار سازمان دارالقرآن الکریم است.

میزان حمایت مالی از روستاهای قرآنی

هفته گذشته هفت روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شدند، اما سوالی که وجود دارد این است که چه حمایت‌هایی قرار است از این روستاها به عمل بیاید. بر اساس شنیده‌ها مجموع اعتباراتی که قرار است در اختیار هر کدام از این روستاها قرار بگیرد، ۱۵۰ میلیون تومان است.

نگاهی به ۱۶ برنامه قرآنی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

فهرست پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم، ۲۳ مردادماه در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم شامل هفت سرفصل است که در بخشی از آن به بحث قرآن و عترت نیز پرداخته شده است. در این بخش شش مسئله، ۱۶ برنامه‌ و یک تکلیف در عرصه فعالیت‌های قرآنی تعریف شده است.

راه‌اندازی حسینیه مجازی دانشگاهیان از برنامه‌های وزارت علوم در ایام محرم

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم با اشاره به اینکه برنامه‌های محرم در دانشگاه‌ها با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود، به تشریح بخش‌هایی از آن‌ها پرداخت.

رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در دانشگاه‌ها برای ایام محرم به ویژه اربعین حسینی، گفت: حسینیه مجازی دانشگاهیان در وزارتخانه را در فضای مجازی راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که برنامه‌های خود را در این حسینیه به اشتراک بگذارند تا سایر دانشگاه‌ها نیز از آنها بهره‌مند شوند.

اعلام زمان نتایج بررسی اعتراض داوطلبان آزمون داخلی مدرسان طرح امین و معلمان قرآنی

بنابر اطلاعیه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی نتایج بررسی اعتراض داوطلبان و بررسی پاسخنامه، ثبت سهمیه ایثارگری و سایر موارد مرتبط با آزمون داخلی آموزشیاران آموزش‌دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی، مدرسین طرح امین و معلمان قرآنی، اول شهریورماه اعلام می‌شود.

غفلت از مهمترین مطالبه قرآنی رهبری در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، با اشاره به برنامه‌های اعلام شده وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم و گلایه از بی‌توجهی به بحث حفظ قرآن کریم در این برنامه، گفت: یکی از مهمترین مطالبات مقام معظم رهبری در مباحث قرآن تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم است که به نظر می‌رسد در برنامه‌های اعلامی از سوی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم مورد غفلت واقع شده است.

اجرای طرح ملی آموزش همگانی قرآن با عنوان «رسول اکرم(ص)»

طرح ملی آموزش همگانی قرآن با عنوان «رسول اکرم(ص)» از سوی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا(ع) ویژه تمام علاقه‌مندان و قرآن دوستان از نخستین روز ماه محرم با محوریت سوره مبارکه فجر آغاز شده است.

۵۰۰ موقوفه ویژه ماه محرم در طرقبه شاندیز اجرای نیت می‌شوند

حجت‌الاسلام حبیب صادقی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طرقبه شاندیز گفت: تعداد ۵۰۰ موقوفه ویژه ماه محرم با نیت برپایی عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و اطعام عزاداران حسینی به ارزش ۱۴ میلیارد ریال در شهرستان طرقبه شاندیز اجرای نیت می‌شود که موقوفه میرزا عبدالجواد در شاندیز از جمله این موقوفات شاخص با نیت عزاداری سیدالشهدا(ع) است.

دومین دوره جشنواره ملی قرآنی «ترنم وحی» به میزبانی خراسان رضوی

نشست خبری دومین دوره جشنواره قرآنی «ترنم وحی» با حضور مسئولان قرآنی خراسان رضوی، روابط‌عمومی ارتش شمال‌شرق کشور، سرهنگ نبوی‌نژاد و قاریان بین‌المللی، به میزبانی هتل مدینه‌الرضا(ع) برگزار شد. نماینده هتل مدینه الرضا(ع)، اظهار کرد: میزبانی دومین دوره جشنواره قرآنی «ترنم وحی» در خراسان رضوی، فرصت مغتنمی است و مفتخریم که بیش از ۷۴۰ نفر نوجوان قرآنی میهمان ما هستند. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مسابقات با رعایت موازین بهداشتی در این شرایط خاص انجام می‌شود.

حمید شاکرنژاد، قاری‌بین‎المللی نیز ضمن ارائه گزارشی از روند داوری اولیه آثار و برگزاری مسابقات حضوری، عنوان کرد: دومین دوره جشنواره «ترنم وحی» به میزبانی اولین هتل اسلامی کشور، هتل ۵ ستاره مدینه الرضا(ع) ۱۶ و ۱۷ شهریورماه سال جاری برگزار می­‌شود.

انتهای پیام
captcha