نهاد مشخصی برای ساماندهی فعالان قرآنی در آذربایجان‌شرقی وجود ندارد
کد خبر: 3994715
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱

نهاد مشخصی برای ساماندهی فعالان قرآنی در آذربایجان‌شرقی وجود ندارد

یک مربی و قاری قرآن گفت: علی‌رغم وجود افراد توانمند و علاقمند به مباحث قرآنی در آذربایجان شرقی اما نهاد مشخصی برای ساماندهی قاریان، حافظان و کلاس‌های قرآنی در استان وجود ندارد.

نهاد مشخصی برای ساماندهی قاریان و حافظان قرآنی در آذربایجان‌شرقی وجود نداردمحبوبه نصیری، سرپرست هیات داوران مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف بخش بانوان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به حضور ۸۲ بانو در این مرحله از مسابقات قرآن، اظهار کرد: ۱۰ نفر از این تعداد در رشته دعاخوانی به صورت ضبط و ارسال به سازمان مرکزی اوقاف شرکت کرده‌ و ۷۲ نفر دیگر نیز در سایر رشته‌ها به صورت حضوری مسابقه می‌دهند.

وی در خصوص تفاوت برگزاری این دوره از مسابقات قرآن اوقاف با سایر دوره‌ها، گفت: امسال داوران این مسابقات نیز پیش از ارزیابی شرکت کنندگان، از سوی سازمان مرکزی مورد بررسی قرار گرفته و نمره داوری دریافت کردند و بر اساس این نمرات، داوران می‌توانند برای قضاوت در مسابقات حضور یابند.

نصیری، با اشاره به قضاوت هفت داور در این مرحله از مسابقات قرآن بخش بانوان، اظهار کرد: مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف، امسال بسیار عالی تر از سایر دوره‌ها و حتی در حد مسابقات کشوری برگزار شده است، به طوری که شرکت کنندگان و داوران به هیچ عنوان همدیگر را از نزدیک نمی‌بینند و در واقع متسابق در طبقه پایین و داور در طبقه بالا به صورت غیرمستقیم و از طریق پخش ویدیو، مسابقه را برگزار می‌کنند.

این قاری برتر کشوری در ادامه سخنان خود، با اشاره به اهمیت حضور قرآن در زندگی انسان‌ها، گفت: قطعاً زندگی که همراه با قرآن ادامه می‌یابد، با هر بار بازکردن صفحه‌ای از این کتاب الهی، انس بیشتری با قرآن در انسان ایجاد می‌شود. این امر یک حالت دگرگونی در انسان ایجاد کرده و منجر می‌شود تا پیش از انجام هر عملی، سنجش و تطبیق آن عمل با فرمایشات قرآن کریم در وجود آدمی پدید آید.

وی افزود: انسان انس گرفته با قرآن، می‌داند که تمامی اعمالش به زیر ذره بین رفته و باید در کنار مانوس شدن، اعمال و رفتار خود را هم قرآنی و همراه با معانی و تفاسیر الهی کند و به عنوان یک فرد و شخصیت الگوی قرآنی در جامعه مطرح شود.

نصیری در ادامه با بیان این‌که شرایط مناسبی برای آموزش‌های حضوری و مجازی قرآن برای بانوان استان مهیا است، افزود: داوران حاضر در مسابقات، اغلب از داوران کشوری و اساتید مطرح کشور هستند که هر یک در شهر خود به تدریس رشته‌های قرآنی می‌پردازند و قاریان و حافظان با تجربه و توانمندی هم در شهرهای مختلف استان سکونت دارند.

این قاری قرآن با تاکید بر این‌که با وجود اساتید توانمند حوزه قرآنی اما ارگان مخصوصی برای ساماندهی به این حوزه در استان وجود ندارد، گفت: باید ارگان‌های مرتبط با قرآن مثل سازمان اوقاف، تبلیغات اسلامی، مهدقرآن و ... بستری را ایجاد کنند که یک مربی قرآن خودش به تنهایی مجبور نباشد که با تقبل هزینه به شهرهای مختلف سفر کند و به صورت شخصی اقدام به تشکیل کلاس کند.

وی افزود: بنده در راستای ارائه دوره‌های آموزشی قرآن طی ۱۰ سال گذشته بدون حمایت هیچ ارگانی و به صورت شخصی و تقبل هزینه توسط خودم به تمامی شهرهای استان سفر کرده و از نزدیک وضعیت آموزش‌های قرآنی را مشاهده کردم. در شهرهای ما قاریان بسیار خوبی وجود دارند اما برای توانمندسازی هر چه بیشتر و تخصصی سازی قاریان، باید کلاس‌های تخصصی تحت حمایت یک ارگان مشخص و با سیاست‌های قرآنی برگزار شود.

این قاری قرآن متذکر شد: به دلیل عدم ارائه تخصصی آموزش‌های قرآنی در کلاس‌ها، افراد زیادی هستند که نمی‌دانند یک حافظ قرآن کریم باید در کنار حفظ قرآن، تجوید و یا صوت و لحن خود را هم تقویت کند و برای کسب نمره خوب در مسابقات بایستی حافظان قرآن کریم، لحن مناسبی هم برای قرائت داشته باشند.

داور مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان شرقی، با اشاره به شرایط کرونایی و محدودیت برگزاری کلاس‌های قرآنی، اظهار کرد: اکنون کلاس‌های قرآنی به صورت حضوری و مجازی برای علاقه مندان برگزار می‌شود و اساتید در هر دو شرایط می‌توانند کلاس‌های خود را برگزار کنند.

انتهای پیام
captcha