گزارش ایکنا از چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3994721
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲

گزارش ایکنا از چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی

مسابقات استانی قرآن کریم همه‌ساله توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود، از نظر شرکت‌کنندگان این مسابقات محلی برای محک زدن آموزه‌های قرآنی آن‌ها طی چندین سال آموزش و فعالیت قرآنی است.

گزارش ایکنا از چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقیمرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف آذربایجان‌شرقی روز پنجشنبه 11 شهریورماه در بخش بانوان به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تبریز آغاز شد.

این مسابقات در 9 رشته برگزار می‌شود که شرکت کنندگان در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء و اذان، به رقابت می‌پردازند و مسابقات در رشته‌های دعاخوانی و تواشیح نیز به صورت ضبط آثار برگزار شده و این آثار جهت داوری به سازمان مرکزی اوقاف در تهران ارسال می‌شود.

رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مسابقات

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف استان در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در رابطه با نحوه برگزاری این دوره از مسابقات گفت: این دوره از مسابقات با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تمامی پروتکل‌های بهداشتی در تبریز برگزار می شود.

وی با بیان این‌که امسال به خاطر شیوع کرونا مرحله شهرستانی در 5 منطقه برگزار شد، افزود: ۱۵۵ متسابق در مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۱و ۱۲ شهریورماه در تبریز با هم رقابت می‌کنند.

حسینی بیان کرد: مراسم اختتامیه این مسابقات روز شنبه، ۱۳ شهریورماه ساعت ۱۸/۳۰ بعد از ظهر در محوطه باز اداره کل اوقاف با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌شرقی و استاد مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار خواهد شد.

با قرائت هر آیه قرآن اراده دوری از گناه تقویت می‌شود

شیما شناور و شهلا مختارپور دو بانوی ۲۴ ساله از شهرستان مرند هستند که در جریان مسابقات قرآنی سال‌های گذشته با یکدیگر آشنا شده و تا به امروز رفاقت خود را ادامه داده‌اند و در مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان شرقی، در رشته ترتیل، با همدیگر رقابت می‌کنند.

شیما شناور اظهار کرد: از زمان تحصیل کلاس سوم ابتدایی شروع به قرائت و ترتیل قرآن کریم کردم و در سایه آشنایی بیشتر با قرآن از طریق خانواده، به طور جدی نیز از شش سال گذشته وارد رشته ترتیل خوانی شدم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حضور قرآن در زندگی هر انسان، افزود: انسان وقتی با قرآن باشد، از بسیاری خطاها و معصیت‌ها دوری می‌کند.‌

این قاری قرآن ادامه داد: در زمان ترتیل قرآن، احساس آرامش خاصی در وجودم ایجاد می‌شود و همواره سعی می‌کنم تا وقت برای قرآن خوانی داشته باشم.

وی که طی چند سال گذشته در مسابقات قرآن مختلف شرکت کرده و رتبه‌های برتر را کسب کرده است، افزود: با توجه به شرایط کرونایی و وقفه‌ای که در برگزاری مسابقات قرآنی امسال رخ داد، کیفیت برگزاری مسابقات تا مرحله شهرستانی نسبت به دوره‌های قبلی متوسط است.

در ادامه شهلا مختارپور نیز در خصوص نحوه آشنایی وی با قرآن، اظهار کرد: از زمانی که به خاطر دارم، مادرم با این‌که مدرک آموزشی نداشته اما در خانه به افراد علاقه مند به قرآن به صورت رایگان، قرائت و حفظ قرآن را یاد می‌داد. در جریان رفت و آمد‌های مکرر قاریان به خانه‌ ما، من از همان دوران کودکی با قرآن آشنا شده و شروع به قرائت و تحقیق کردم.

وی که دارای مقام‌های مختلف در مسابقات قرآنی دانش آموزی، اوقاف و ... است، افزود: این مسیر قرآنی را تا جایی که بتوانم ادامه خواهم داد، زیرا آرامشی که قرآن در وجود انسان تزریق می‌کند، در هیچ‌ کجا نمی‌توان پیدا کرد.

آشنایی با قرآن از طریق فضای مجازی

رقیه پورحمدالله، یکی از شرکت کنندگان مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف از شهرستان ورزقان است که در بخش حفظ پنج جزء برای اولین بار به رقابت می‌پردازد.

وی، اظهار کرد: در سال ۹۸، از طریق اینستاگرام با یک آکادمی حفظ قرآن‌کریم آشنا شدم و با هدف حفظ سوره ملک در ایام ماه مبارک رمضان، مسیر خود را برای رسیدن به معشوق خود، خداوند متعال آغاز کردم.

وی افزود: در طول ماه مبارک رمضان، هر روز یک آیه از سوره ملک را حفظ می‌کردم و پس از اتمام و حفظ کل این سوره، علاقه‌ شدید در من به وجود آمده بود و تمایل لذت بخشی به سمت قرآن کریم پیدا کردم و در واقع به سمت این کتاب مقدس جذب شدم. به گونه‌ای که در طی سه سال گذشته هیچگاه نتوانستم از سخن خداوند متعال دل بکنم.

پورحمدالله ادامه داد: علاقه به قرآن، در نتیجه شناخت بیشتر و آگاهی صحیح با ترجمه هر آیه در من به وجود آمد و در نهایت تصمیم‌ گرفتم تا جایی که می‌توانم این مسیر را ادامه دهم و پس از آن، قرآن کریم دوست صمیمی من در تمامی لحظات زندگی‌ام شد.

وی در خصوص تاثیر قرآن کریم بر زندگی این بانوی جوان، اظهار کرد: تاثیر این کتاب مقدس بر زندگی‌ام را نمی‌توانم وصف کنم اما می‌توانم بگویم که آنقدر بر ابعاد مختلف زندگی بنده تاثیر گذاشت که حاضر هستم به سال‌های گذشته بازگشته و از سنین کودکی شروع به حفظ قرآن کنم.

وی با تاکید بر این‌که قرآن کریم از هر لحاظی بر زندگی یک انسان تاثیر می‌گذارد، گفت: در طی روزهایی که قرآن را حفظ می‌کردم، رابطه‌ام با خدا، بهتر شده و احساس نزدیکی بیشتری با خالق خودم می‌کنم. اراده‌ام برای دوری از گناهان قوی‌تر شده و نمازهایم را در اول وقت می‌خوانم، غیبت‌هایم کمتر و حجابم هم کامل تر شده است.

پورحمدالله، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در جامعه امروزی، متاسفانه رابطه بین جوانان و نوجوانان با قرآن کریم ضعیف‌تر و فاصله بین خالق و مخلوق بیشتر شده است، گفت: برای نزدیک کردن نوجوانان و جوانان به کتاب مقدس قرآن کریم، می‌توان از طریق آشنایی با ترجمه و تفاسیر آیات الهی خداوند متعال اقدام کرد، چرا که حقایق نهان در بطن وقایع در ترجمه‌ها و جزء به جزء صفحات قرآن وجود دارد و از این طریق می‌توان حقایق دنیای کنونی را نمایان ساخت.

این حافظ قرآن، در ادامه در خصوص وجود بستر مناسب برای ارائه آموزش‌های قرآنی به بانوان، اظهار کرد: در شهر ورزقان به خصوص منطقه‌ای که بنده سکونت دارم، نمی‌توان مؤسسه قرآنی خوب برای حفظ و قرائت مخصوص بانوان را یافت، اما بنده تصمیم گرفته‌ام تا برای بانوان علاقه‌مند شهرم، کلاس‌های قرآنی برگزار کنم و در این راستا نیز مدرک مربی گری لازم را دریافت کرده‌ام.

یادآور می‌شود، چهل وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن كریم مرحله استانی ۱۱ لغایت ۱۲ شهریورماه جاری در تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha