وضعیت نامعلوم پناهندگان افغان و نصب پرچم‌های امارات اسلامی در کابل
کد خبر: 3995001
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
آخرین تحولات افغانستان؛

وضعیت نامعلوم پناهندگان افغان و نصب پرچم‌های امارات اسلامی در کابل

با وجود درخواست دولت آمریکا، آفریقای جنوبی از پذیرش مهاجران افغان همچنان امتناع می‌کند، این درحالی است که وضعیت در افغانستان نامشخص و اخبار ضد و نقیضی از وضعیت مردم در این کشور به گوش می‌رسد. همزمان با تأکید شهروندان افغانی بر تأمین امنیت و ثبات افغانستان، طالبان برای به دست گرفتن قدرت کامل در این کشور آماده می‌شوند.

به گزارش ایکنا، در شرایطی که وضعیت در افغانستان بیش از هر زمان دیگری غیرقابل پیش‌بینی شده، به نظر می‌رسد که گروه‌های مقاومت در این کشور علیه طالبان همچنان مقاومت می‌کنند و بخش‌هایی از این کشور همچنان از تسلط طالبان خارج است. این در حالی است که وضعیت پناهندگان افغان که از این کشور خارج شده‌اند، همچنان نامشخص است.

در ادامه به مهمترین و جدیدترین اخبار در رابطه با تحولات افغانستان اشاره می‌شود.

امتناع آفریقای جنوبی از پذیرش درخواست واشنگتن

با وجود درخواست دولت آمریکا، آفریقای جنوبی از پذیرش مهاجران افغان همچنان امتناع می‌کند.

اداره روابط بین‌المللی و همکاری‌های وزارت خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرده از این کشور خواسته شده تعدادی از مهاجران افغان را که بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، از کابل به پاکستان انتقال داده شده‌اند بپذیرد، متأسفانه آفریقای جنوبی در شرایطی نیست که امکان پذیرفتن این پیشنهاد را داشته باشد.

وزارت خارجه آفریقای جنوبی گفته مهاجران یاد شده تا زمانی در این کشور باید باقی بمانند که زمینه انتقال‌شان به یک کشور سوم فراهم شود.

به گفته واشنگتن، آمریکا و نیروهای ائتلاف در مدت دو هفته موفق به تخلیه ۱۲۵ هزار نفر از افغانستان شدند؛ تعداد زیادی از پناهجویان افغان، در انتظار رساندن خود به آمریکا در دیگر کشورها از جمله لهستان، آلبانی، مقدونیه شمالی، مکزیک و پایگاه رامشتاین در آلمان جابه‌جا شده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل گزارش کرد از ۲۴ مرداد به این سمت، شاهد موج گسترده مهاجران افغان نبوده است. پیش‌تر آژانس پناهندگان سازمان ملل از احتمال ترک ۵۰۰ هزار افغان تا پایان سال میلادی جاری خبر داده بود.

طبق برآورد کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان، از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۴۰۰ هزار شهروند افغان بی‌خانمان شده باشند که الزاماً به معنی خروج از افغانستان نیست. این سازمان تعداد آوارگان افغان در سراسر جهان را ۲.۶ میلیون نفر تخمین زده است.

۵۰ هزار پناهنده افغان در راه آمریکا

آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا جمعه شب گفت: انتظار می‌رود ایالات متحده بیش از ۵۰ هزار افغان را که از کشور خارج شده‌اند، بپذیرد.

مایورکاس در کنفرانس خبری اعلام کرد که پس از سقوط کابل به عنوان بخشی از تعهد آمریکا برای کمک به افرادی که در جنگ دو دهه به آمریکا کمک کردند و دیگران که تحت حکومت طالبان آسیب‌پذیر هستند، انتظار می‌رود که حداقل ۵۰ هزار افغان در پی سقوط کابل در ایالات متحده پذیرفته شوند.

وضعیت نامعلوم پناهندگان افغان در خارج از افغانستان

وزیر امنیت داخلی آمریکا افزود: ده‌ها هزار افغان در حال حاضر مراحل امنیتی خود را پشت سر گذاشته‌اند و برای آغاز روند اسکان وارد ایالات متحده شده‌اند.

طبق گزارش‌های به‌دست آمده، ارتش آمریکا به همراهی دیگر کشورها نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر را از افغانستان خارج کرده‌اند. بسیاری از این افراد هنوز در حال انتقال هستند و در کشورهای دیگر از جمله آلمان، اسپانیا، کویت و قطر تحت بررسی و غربالگری امنیتی قرار می‌گیرند.

سایت گوگل حساب کاربران دولتی افغان را بست

نگرانی از رهگیری اوراق دیجیتال باقی مانده مقامات سابق افغانستان و شرکای بین‌المللی‌شان، دلیل این اقدام شرکت گوگل عنوان شده است.

از زمان تسلط گروه طالبان بر اوضاع افغانستان، گزارش‌هایی منتشر شده مبنی اینکه چگونه پایگاه اطلاعاتی بیومتریک و همچنین اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزدهای شهروندان افغان ممکن است از سوی حاکمان جدید این کشور با هدف شناسایی دشمنان آنها مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

وضعیت نامعلوم پناهندگان افغان در خارج از افغانستان

گوگل در حالی از تأیید آشکار و علنی اینکه این اکانت‌های  مربوط به دولت افغانستان مسدود شده‌اند، امتناع کرده اما اعلام کرد که این شرکت در حال نظارت بر اوضاع در افغانستان است و اقدامات موقت برای امنیت حساب‌های کاربری مربوط انجام می‌دهد.

یک کارمند دولت سابق افغانستان به رویترز گفته بود که گروه طالبان به دنبال دستیابی به ایمیل مقامات دولت سابق افغانستان بوده است. این فرد اواخر مه گذشته گفته بود که گروه طالبان از وی خواسته تا اطلاعات مربوط به سرورهای وزارتخانه‌ای را که وی در آنجا کار می‌کرده است، نگه دارد.

بازگشایی سفارت ایتالیا در کابل

حمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت که نماینده نخست‌وزیر ایتالیا قول داد که به‌زودی سفارت رم در کابل بازگشایی شود.

نعیم به شبکه خبری الجزیره قطر گفت: با نماینده نخست‌وزیر ایتالیا دیدار کردیم و وی وعده بازگشایی سفارت رم در کابل را داد.

وی افزود: طالبان در صدد تشکیل دولت فراگیر که متشکل از تمامی گروه‌های افغانستانی است.

 رییس دفتر سیاسی طالبان خاطرنشان کرد: برقراری امنیت برای آغاز طرح‌های بزرگ اقتصادی در افغانستان ضروری است.

وضعیت نامعلوم پناهندگان افغان در خارج از افغانستان

البته نعیم به زمان بازگشایی سفارت ایتالیا در کابل اشاره‌ای نکرده است.

 این خبر ساعاتی پس از آن اعلام می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه شب گفت که واشنگتن کانال‌های ارتباطی‌ خود را با طالبان حفظ می‌کند.‌

وی در نشستی خبری افزود که کانال‌های ارتباطی‌ با طالبان را برای موضوعات مهم مانند اجازه خروج افرادی که خواهان خارج شدن از افغانستان هستند، حفظ خواهیم کرد.

آغاز به کار مجدد بزرگترین مرکز ارزی افغانستان

پس از بروز مشکلات در زمینه معاملات ارزی، درب سرای شهزاده، بزرگ‌ترین مرکز مبادلات ارزی در افغانستان پس از روزها توقف دوباره به روی معاملات پولی بازگشایی شده است.

سرای شهزاده ساعت ۹:۰۰ صبح امروز شنبه، سیزدهم شهریور، به‌روی مشتریان باز شده است.

این مرکز با تسلط طالبان بر کابل طی چند هفته گذشته تطعیل بوده و یک از عوامل اصلی افزایش قیمت دلار بوده است.

احمدالله متقی، عضو رهبری طالبان خبربازگشایی مرکز مبادلات ارزی کابل را تأیید کرده است.

این در حالی است که بانک مرکزی افغانستان روز پنج‌شنبه، یازدهم شهریور، از بازگشایی سرای شهزاده خبر داده بود.

نصب پرچم‌های امارات اسلامی در کابل

به گزارش خبرنگار العالم در افغانستان، نیروهای طالبان شبانه‌روز در حال فعالیت و تحرکاتی در سطح شهر کابل، پایتخت هستند تا این شهر کاملاً حال و هوای حکومت‌داری طالبان بر سرتاسر کشور را ترسیم کند. لذا این نیروهای پرچم‌های «امارت اسلامی» را در نقاط مختلف کابل نصب کرده‌اند.

وضعیت نامعلوم پناهندگان افغان

همزمان شهروندان افغانی منتظر تشکیل دولتی هستند که ثبات و امنیت را به کشور بازگردانند و لذا، آنها روی اینکه چه طرفی و یا چه شخصیتی رهبری کشور را به دست می‌گیرد، متمرکز نیستند.

کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان کابل از سوی طالبان

در حالی که اخبار ضدونقیض از سقوط پنجشیر توسط طالبان خبر می‌داد شب گذشته کابل شاهد شلیک‌ تیرهایی از سوی طالبان بود.

شهروندان کابل از تیراندازی‌هایی در سطح این شهر خبر دادند که در نتیجه آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

به گفته اورژانس بیمارستان کابل در نتیجه تیراندازی‌های شب گذشته 17 تن کشته شده و 41 تن دیگر نیز زخمی شدند.

دلیل این تیراندازی‌ها از منابع مختلف عنوان شد که تاکنون هیچ کدام از آنها تأیید نشده است.

برخی اخبار غیررسمی از درگیری‌های شبکه حقانی و نیروهای ملابرادر در کابل خبر می‌دادند؛ طبق اخبار تأیید نشده کشمکش میان طالبان بر سر سهم‌گیری از قدرت آغاز شده است.

برخی منابع نیز اعلام کردند گروه حقانی علیه ملاهیبت‌الله کودتا کرده است. تیرهای هوایی شلیک‌شده نیز از سوی گروه حقانی بوده است و گفته می‌شود ملابرادر و ملایعقوب کشته شده‌اند.

در حالی‌که رسانه‌های طالبان علت این تیراندازی‌ها را جشن سقوط پنجشیر اعلام می‌کردند، برخی گزارش‌ها حاکی از حضور جنگنده‌های آمریکا بر فراز آسمان کابل و تیراندازی نافرجام نیروهای طالبان بود.

ملا محمد یعقوب عمر، عضو ارشد طالبان در پیامی صوتی به همه اعضای طالبان که تیراندازی می‌کردند، هشدار داد که از این کار صرف نظر کنند.

انتهای پیام
captcha