مسابقات قرآن اوقاف به‌صورت عمومی‌تر برگزار شود
کد خبر: 3996549
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

مسابقات قرآن اوقاف به‌صورت عمومی‌تر برگزار شود

شرکت کننده رشته حفظ 20 جزء چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس با بیان اینکه اگر مسابقات قرآن به صورت عمومی‌تر برگزار شود، بسیار اثرگذارتر خواهد بود، گفت: عیبی که مسابقات قرآن اوقاف دارد این است که هر ساله تنها برای افراد خاصی هزینه می‌کند.

فاطمه محمدی، شرکت‌کننده رشته حفظ 20 جزء چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه مسابقات قرآن اوقاف طی 44 سال برگزاری چقدر توانسته است فرهنگ قرآنی را در جامعه ترویج دهد، گفت: یکی از معایبی که همه مسابقات قرآن در هر رده و سنی از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار می‌شود، این است که تنها نخبگان قرآنی بالا می‌آیند و پیشرفت می‌کنند و این امر مخصوص عامه مردم نیست یعنی در بطن جامعه نیست.

وی بیان کرد: به‌عنوان یک فرهنگی در مدارس مشاهده می‌کنم مسابقات دانش‌آموزی که در مدارس برگزار می‌شود، برای برگزیدگان مرحله مدرسه که به مرحله ناحیه راه پیدا می‌کنند هیچ تشویقی در نظر گرفته نمی‌شود و این یکی از عوامل بازدارنده است که باعث می‌شود دانش‌آموز احساس نیاز برای پیشرفت نکند و در نهایت کسی در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد که علاوه بر اینکه نخبه قرآنی بوده و یا دارای استعداد خاصی است از حمایت خانواده‌ و مسئولان مربوطه برخوردار باشد.

محمدی تصریح کرد: به یاد دارم چند سال پیش در مسابقات اوقاف، برگزاری رشته‌‌های قرآنی در هر سطحی باعث شد افراد بیشتری بتوانند در مسابقات شرکت کنند و مورد تجلیل و تشویق قرار بگیرند اما متأسفانه این روند ادامه پیدا نکرد.

این حافظ قرآن با بیان اینکه اگر مسابقات قرآن به‌صورت عمومی‌تر برگزار شود، بسیار اثرگذارتر خواهد بود، اظهار کرد: مسابقات قرآن اوقاف هر ساله به‌صورت مستمر برگزار می‌شود، اما ضعفی که متوجه این رویداد است، این است که در این مسابقات تنها برای افراد خاصی هزینه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال‌هاست که در مسابقات اوقاف، دانشجویی و فرهنگیان شرکت کرده و دارای رتبه‌هایی هستم، گفت: شرکت در مسابقات اوقاف را از حفظ 10 جزء شروع کردم و هم‌اکنون حافظ مسلط 23 جزء قرآن کریم هستم.

این حافظ قرآن با یادآوری اینکه قریب هشت سال است که در مسابقات اوقاف شرکت می‌کند، افزود: در رشته حفظ 10 جزء فقط یک سال شرکت کردم که در استان رتبه اول کسب کردم، اما آن زمان حفظ 10 جزء مرحله کشوری نداشت. سال بعد در مسابقات 20 جزء شرکت کردم و در این زمینه هم تاکنون توفیقاتی و رتبه‌هایی کسب کرده‌ام.

محمدی، کسب عنوان شایسته تقدیر در مسابقات کشوری اوقاف، رتبه نخست استان در مسابقات اوقاف و کسب رتبه نخست کشور در مسابقات فرهنگیان را از جمله افتخاراتش در عرصه فعالیت‌های قرآنی برشمرد و گفت: بحمد الهی مسابقات اوقاف هر سال بسیار خوب برگزار می‌شود هم از نظر رعایت استانداردها نسبت به مسابقات دیگر و عدالتی که در آن برقرار است، بسیار خوب است.

این حافظ قرآن کریم بیان کرد: مرحله شهرستانی به‌صورت ضبط آثار در فضای معنوی حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز برگزار شد و مرحله استانی هم در تالار معلم برگزار شد و بحمد الهی همه چیز مرتب است و خیلی هم شلوغ نیست که کسی معطل نشود و مسائل بهداشتی هم بسیار خوب رعایت می‌شود.

وی برگزاری مسابقات اوقاف به‌صورت مجازی به‌دلیل شیوع کرونا را عاملی برای کاهش استرس متسابقان دانست و گفت: به‌خصوص در مرحله کشوری این استرس‌ها کاهش می‌یابد. در سال‌های قبل استرس در مرحله کشوری به‌خصوص برای حافظان بسیار بالاست، زیرا باید سه مرحله شرکت کنند و البته اکنون دو مرحله‌ای شده است گرچه این کار به عدالت نزدیک‌تر است اما در هر صورت استرس مسابقات مجازی بسیار کمتر است.

محمدی بیان کرد: اگر مسابقات مرحله کشوری به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد، حداقل با یک برنامه‌ریزی مناسب باشد چراکه متسابقان استان‌ها به‌دلیل طی مسافت با خستگی باید در مسابقات شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha