اولویت دولت جدید لبنان باید کاهش رنج مردم باشد / امیدهای آمریکا باز هم بر باد خواهد رفت
کد خبر: 3997329
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
سیدحسن نصرالله:

اولویت دولت جدید لبنان باید کاهش رنج مردم باشد / امیدهای آمریکا باز هم بر باد خواهد رفت

سیدحسن نصرالله در سخنرانی امشب خود با تمجید از تشکیل دولت و اعلام حمایت از این اقدام، بر اولویت کاهش رنج مردم از سوی دولت تأکید کرد و خطاب به آمریکایی‌ها گفت امید شما همانند قبل بر باد خواهد رفت و معادله طلایی مقاومت باقی خواهد بود.

سخنرانی سید حسن نصرالله درباره مسائل سیاسی لبنان و منطقهبه گزارش ایکنا؛ سیدحسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان امشب در خصوص بررسی مسائل سیاسی لبنان و منطقه سخنرانی کرد. وی در ابتدای سخنان خود  تصریح کرد: حزب‌الله از تشکیل دولت استقبال کرده و از همه کسانی که در این دستاورد شرکت کردند، قدردانی می‌کند.

وی همچنین از حسن دیاب، رئیس دولت موقت برای صبر، وطن‌دوستی و پذیرش مسئولیت و همچنین وزرای این دولت تشکر کرد.

دبیر‌کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که اولویت‌های دولت فعلی باید نجات کشور از فروپاشی، انجام اصلاحات و رسیدگی به معیشت مردم باشد.

حزب‌الله خواستار تکمیل بیانیه وزیران

وی همچنین اعلام کرد که حزب‌الله از آمادگی برای انتخابات پارلمانی حمایت می‌کنیم و از برگزاری به موقع این انتخابات پشتیبانی می‌کند.

سیدحسن نصرالله علاوه بر این تصریح کرد که ما خواستار تکمیل بیانیه وزیران در اسرع وقت برای جلب اعتماد و خروج کشور از بحران هستیم و افزود: همه ما ملزم به همبستگی و اتحاد هستیم و قبل از قضاوت درباره عملکرد، باید به دولت وقت کافی داد.

وی در ادامه افزود: اولین کشتی حامل مشتقات نفتی یکشنبه‌شب وارد بندر بانیاس شد و امروز تخلیه محموله آن به پایان رسیده است. حمل‌ونقل مشتقات نفتی به بقاع از پنجشنبه آغاز می‌شود و در مخازن خاصی در بعلبک ذخیره و سپس به بقیه مناطق لبنان توزیع می‌شود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که با رسیدن این کشتی به سوریه و تخلیه محموله آن، غلط بودن محاسبات افرادی آشکار شد که وعده اعزام کشتی‌ها را تنها برای مصارف رسانه‌ای اعلام کردند. علاوه بر این محاسبات همه افرادی در تحقق وعده مشکوک بودند و امیدوار بودند اسرائیلی‌ها کشتی‌ها را هدف قرار دهند، غلط از کار درآمد. اسرائیل در یک تنگنا قرار داشت و این معادله بازدارندگی ایجادشده از سوی مقاومت بود که از نخستین کشتی اعزام‌شده محافظت کرد و ان‌شاءالله بقیه کشتی‌های حامل نفت از ایران نیز به سلامت به سوریه خواهند رسید.

محاسبات امریکایی غلط از آب درآمد

وی تأکید کرد که محاسبات آمریکایی‌ها نیز که امید بسته بودند با اعمال فشار مانع از ورود کشتی‌ها به لبنان شوند، غلط از کار درآمد و همچنین این امید نیز بر باد رفت که میان حزب‌الله و دولت لبنان مشکلی ایجاد شود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان اظهار کرد: نخستین کشتی که به سوریه رسیده است، حامل مازوت بود و کشتی دوم نیز ظرف چند روز به بانیاس می‌رسد. تمام پیش‌نیازهای اداری برای ارسال سومین کشتی که حامل بنزین است، تکمیل‌شده است. چهارمین کشتی که بعداً فرستاده می‌شود، حامل مازوت است، چرا که ما به زمستان نزدیک می‌شویم.

سید‌حسن نصرالله تأکید کرد که ما با توجه به فعالیت دولت جدید و حقایق و شرایط، تصمیم می‌گیریم که در مورد ورود بیشتر کشتی‌ها چه اقدامی انجام دهیم.

دریافت سوخت مخصوص هیچ گروه خاصی نیست

وی تصریح کرد که سوخت واردشده به همه گروه‌های لبنانی تحویل داده می‌شود و محدود به هیچ گروه خاصی نیست. هدف ما تجارت یا کسب سود از محموله این کشتی‌ها نیست، بلکه هدف ما کاهش رنج مردم است. ما مکانیسم خاصی برای تحویل مواد ایجاد کرده‌ایم و هدف ما رقابت با هیچ‌کس نیست. ما به بخش‌هایی که به سوخت نیاز دارند، به مدت یک ماه، یعنی بیمارستان‌های دولتی، خانه‌های سالمندان، پرورشگاه‌ها و افراد دارای نیازهای ویژه، سوخت هدیه و به آن‌ها کمک می‌کنیم.

دبیر کل حزب‌الله لبنان ادامه داد: این کمک مالی شامل نهادهای رسمی آب، شهرداری‌های فقیر، بخش پدافند غیرعامل و صلیب سرخ لبنان است. نهادهایی که بر اساس اولویت، مازوت را با قیمت مناسب دریافت می‌کنند، بیمارستان‌های خصوصی، انبارهای دارو، کارخانه‌ها و کوره‌ها و مصرف‌کنندگان مرتبط به مواد غذایی هستند.

وی ادامه داد: از دیگر بخش‌هایی كه گازوئيل را با قيمت مناسب دريافت می‌کنند، بخش مرتبط به تجهيزات كشاورزی خواهد بود. هنگام توزیع گازوئیل به صاحبان ژنراتورها، ما تقاضا می‌کنیم که قیمت‌ها برای شهروندان قابل قبول باشد و قیمت‌ها مانند دوران اخیر افزایش نمی‌یابد. ما در حال حاضر مازوت را به صورت جداگانه توزیع نمی‌کنیم، بلکه آن را در اختیار مؤسسات قرار می‌دهیم. برای ما مهم این است که مواد به دست بخش‌هایی برسد که نیازمند آن هستند و نه اینکه سوخت سر از بازار سیاه درآورد. قیمت رسمی فروش مازوت را چهارشنبه یا پنجشنبه آینده اعلام می‌کنیم. این مواد به لیر لبنان فروخته می‌شود و هدف ما شکستن بازار سیاه و حرص و طمع افرادی است که انحصار ایجاد کرده‌اند. ما از دولت جدید می‌خواهیم ارتش لبنان را در رسانیدن سوخت یارانه‌ای به مردم حمایت کند.

می‌خواهیم رنج مردم خود را کاهش دهیم

سید‌حسن نصرالله تأکید کرد که ما موضوع کشتی‌ها را در رسانه‌ها پوشش ندادیم، زیرا نه به دنبال تحریک کسی هستیم و نه به دنبال استفاده سیاسی از آنچه رخ داده هستیم، زیرا ما فقط می‌خواهیم رنج مردم خود را کاهش دهیم.

وی همچنین تصریح کرد که حزب‌الله از سفر هیئت لبنانی به سوریه استقبال می‌کند، کشوری که با وجود ظرافت موضوع از خود انعطاف نشان داد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تشکر از عراق برای همکاری در تأمین سوخت نیروگاه‌های لبنان، اظهار امیدواری کرد که مشکل تأمین برق نیز به زودی حل شود. وی همچنین تأکید کرد که اختصاص بسته مالی کمکی باید به هدف اصلی خود یعنی کاهش رنج مردم لبنان منجر شود و ابزاری برای فساد و غارت نشود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان سپس به موضوع فرار شش زندانی فلسطینی از زندان جلبوع پرداخت، پیامدهای عملیات آزادی تونل و پیام آن را بسیار مهم خواند و مهم‌ترین بخش آن را بیان تأکید فلسطین بر آزادی دانست. وی این عملیات را بیانگر خلاقیت این قهرمانان دانست و آن را افتخار هر فرد صادقی توصیف کرد.

سیدحسن نصرالله در شانزدهمین سالگرد آزادسازی نوار غزه تصریح کرد که این عمل یک پیروزی بزرگ برای مقاومت و تأییدی بر امکان‌پذیر بودن گزینه مقاومت بود.

صبوری حزب‌الله

وی تصریح کرد که آزادسازی نوار غزه، این منطقه را به پایگاه اصلی مقاومت و امید بزرگی برای همه مردم فلسطین تبدیل کرده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره سالگرد حادثه خونین 13 سپتامبر در لبنان نیز سخن گفت و بیان کرد که در این حادثه تلخ، به معترضان علیه توافق اسلو از ناحیه سر شلیک شد.

وی تأکید کرد که ما در این آزمایش بزرگ صبور بودیم تا از نزاعی با ارتش لبنان خودداری کنیم، امری که بسیاری به دنبال آن بودند و با وجود کشته شدن پسران و دختران ما، هیچ‌کس از ضاحیه جنوبی بیروت به نیروهای امنیتی حمله نکرد.

سید‌حسن نصرالله تأکید کرد که خون بر زمین ریخته رزمندگان مقاومت ما از جمله شهید هادی نصرالله با خون افسران ارتش آمیخته شد و این امر منجر به پیروزی شد.

وی خطاب به آمریکایی‌ها نیز گفت همان‌طور که پیش‌تر همه امیدهای شما ناامید شد و تمام نقشه‌های شما نقش بر آب شد، شما دوباره ناامید خواهید شد و معادله طلایی مقاومت باقی خواهد ماند.

انتهای پیام
captcha