نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، عضویت در سازمان شانگهای را مصداق سیاست خارجی فعال و دیپلماسی رو به رشد جمهوری اسلامی ایران دانست.
به گزارش ایکنا از فارس، ابراهیم عزیزی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز، 27 شهریورماه در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست کشورهای سازمان شانگهای و اهمیت عضویت ایران در این سازمان اظهار کرد: سازمان شانگهای از کشورهای قدرتمند بلوک شرق همچون چین، روسیه، هند و... شکل گرفته است؛ کشورهایی که در معادلات جهانی نیز نقش ارزندهای ایفا میکنند.
وی افزود: تقریباً نیمی از جمعیت جهان و یک چهارم مساحت خشکیهای کره زمین متعلق به کشورهای عضو سازمان شانگهای است و این توان و ظرفیت بالا، با مدیریت صحیح و هوشمندانه میتواند بسیاری از معادلات را به نفع منطقه تغییر دهد.
نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دوران یکجانبه گرایی و استیلای مغرب زمین بر معادلات سیاسی و بینالمللی رو به افول گذاشته است، افزود: کشورهای بلوک شرق با سازمان هایی چون سازمان شانگهای میتوانند موازنه قدرت را به سمت شرق سوق دهند.
عزیزی اظهار کرد: بلوک غرب در طول صد سال گذشته با کمک عوامل منفعل داخلی سایر کشورها استیلای خود را بر معادلات بینالمللی حفظ کرده بود اما تحولات دهههای اخیر در بلوک شرق و هم پیمانی این کشورها موجب خواهد شد این استیلا روز به روز کاهشی چشمگیر یابد.
نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تحسین سیاست خارجی دولت سیزدهم در همین مدت اندک گفت: حضور قدرتمندانه در نشست بغداد، عضویت در سازمان مهم شانگهای و... نشان از دیپلماسی فعال و رو به رشد جمهوری اسلامی در دور جدید سیاست خارجه و امور بینالملل است که مصادیق آن نیز به خوبی نشان داده شد.
وی تصریح کرد: سیاست مجلس و دولت سیزدهم در عرصه بینالمللی، یک دیپلماسی توسعه یافته، به روز و منطبق بر عزت مردم ایران و تامین منافع و مصالح حداکثری کشور است و با گسترش ارتباطات با کشورهای مختلف، میتوان تحریم های ظالمانه غرب را نیز در هم شکست که بسیار امیدوارکننده است زیرا غربیها باید بدانند که باید با احترام با کشورها، به ویژه کشور ما برخورد کنند.
یادآور میشود، سازمان همکاریهای شانگهای متشکل از 9 کشور روسیه، چین، ایران، پاکستان، هند، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان است که از سال 2015 به منظور تقویت همکاریهای منطقهای در تمام زمینهها شکل گرفت. ایران امسال به عضویت این سازمان در آمد.
انتهای پیام