فرانسه صدور ویزا برای شهروندان الجزایر، مراکش و تونس را کاهش می‌دهد
کد خبر: 4000865
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷

فرانسه صدور ویزا برای شهروندان الجزایر، مراکش و تونس را کاهش می‌دهد

سخنگوی دولت فرانسه از تصمیم رئیس جمهور این کشور برای به نصف رساندن صدور ویزا برای شهروندان کشورهای مسلمان الجزایر و مراکش و کاهش 30 درصدی آن برای شهروندان تونسی خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک، گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه از تمایل کشورش به نصف کردن تعداد ویزای ورود شهروندان الجزایر و مراکش و کاهش 30 درصدی برای تونسی‌ها خبر داد.

او توجیه فرانسه برای این کار را امتناع دولت‌های این کشورها برای بازگرداندن شهروندان غیرقانونی خود که به فرانسه مهاجرت کرده‌اند، دانست.

آتال در مصاحبه با رادیو اروپا 1 گفت: قوه قضائیه فرانسه از ژانویه تا ژوئیه سال جاری حکم اخراج  7 هزار و 731 الجزایری را صادر کرده است که تنها 22 نفر از آنها یا کمی بیش از 0.2 درصد به کشورشان بازگشتند. دلیلش این است که الجزایر از صدور مجوزهای کنسولی خودداری می‌کند؛ سندی که بدون آن اخراج الجزایری‌ها ممکن نیست و همین امر مکرون را مجبور کرد که تابستان امسال چندین بار در نشست شوراهای دفاع حاضر شود و درباره این وضعیت مذاکره کرده و تعداد ویزای صادر شده را به نصف برساند.

سخنگوی دولت فرانسه افزود: مکرون پس از بررسی قوانین و شیوه‌های مختلف در نهایت متوسل به گزینه تحریم و کاهش صدور ویزا شد. این تصمیم یک ماهی است که محرمانه اتخاذ شده و بر مبنای آن صدور ویزا برای الجزایر و مراکش به نصف کاهش پیدا کرده و برای تونسی‌ها هم 30 درصد کم شده است.

جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه پیش از این در جریان سفر به الجزایر، تونس و مراکش، فهرستی از اتباع افرادی را که مظنون به گرایشات افراط‌گری اسلامی بوده و به صورت عیر قانونی در این کشور حضور دارند به مقامات این کشورها ارائه داد و گفت که فرانسه مایل به اخراج آنها است.

در شش ماه اول سال 2020 قریب به 63 هزار ویزا برای 96 هزار درخواست صادر شد، یعنی برای 65 درصد درخواست‌کنندگان و در شش ماهه نخست سال 2021 فرانسه بیش از دو مورد از سه مورد درخواست صدور ویزا از سوی الجزایری‌ها را تایید کرده بود.

بنابراین، امانوئل مکرون از خدمات کنسولی خواست تا حداکثر 31.500 ویزا را برای شش ماه آینده صادر کند یعنی تعداد قبلی تقسیم بر دو شده است،  این در حالی است که فرانسه در سال 2019  با صدور 275 هزار ویزا برای الجزایر رکورد زده بود.

رئیس جمهور فرانسه می‌داند با توجه به اینکه وقت زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی نمانده اگر بخواهد پرونده مهاجرت را اصلاح کند گزینه‌ای جز اتخاذ تصمیم‌های اساسی ندارد.

انتهای پیام
captcha