ضریب نفود جامعه قرآنی به یک درصد هم نمی‌رسد
کد خبر: 4003576
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
مدیرکل اوقاف البرز:

ضریب نفود جامعه قرآنی به یک درصد هم نمی‌رسد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه البرز گفت: ضریب نفوذ جامعه قرآنی باید بین چهار تا پنج درصد باشد ولی در حال حاضر به یک درصد هم نمی‌رسد.

ضریب نفود جامعه قرآنی به یک درصد هم نمی‌رسد

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام علی دشتکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه البرز، 17 مهرماه در همایش «وقف، قرآن، عترت و مهدویت» که در سالن اجتماعات آستان مقدس امامزاده طاهر(ع) کرج برگزار شد، با اشاره به معنای فقهی وقف، اظهار کرد: در متون فقهی، وقف به معنای «حبس‌ العین و تسبیل المنفعه» است که منظور از حبس‌ کردن عین مال، نگاه‌ داشتن آن از نقل و انتقال و نیز از تصرفاتی است که موجب تلف عین شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم به سمت عمومی‌ کردن موضوع وقف برویم، باید اجتماعی‌ کردن مفهوم وقف را در دستور کار خود قرار دهیم. وقف باید در امور جاری زندگی مردم نمود پیدا کند تا از این طریق شاهد ارتقای سرانه‌های عمومی جامعه باشیم.

این مسئول با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم فرهنگ وقف در جامعه تعمیق پیدا کند چون نتیجه آن ارتقای رفاه عمومی مردم خواهد بود، گفت: از وقف می‌توان برای افزایش درآمد ناخالص عمومی بهره برد چون سایر منابع درآمدی مثل نفت و... روزی به پایان می‌رسند ولی وقف دائمی است و تا همیشه می‌توان از نتایج آن بهره برد.

وی در ادامه با اشاره بر مهجور ماندن موقوفات قرآنی در البرز، گفت: با افزایش تعداد موقوفات قرآنی شاهد افزایش ضریب نفوذ قرآن در جامعه خواهیم بود. ما جامعه اسلامی هستیم، بنابراین لازم است قرآن در تمام امورات زندگی مردم جاری باشد و صرفا به خوانش آیات آن بسنده نکنیم.

دشتکی با بیان اینکه ضریب نفوذ جامعه قرآنی باید بین چهار تا پنج درصد باشد ولی در حال حاضر به یک درصد هم نمی‌رسد. لذا، برای افزایش این ضریب نیازمند پیگیری و اجرای برنامه‌های مختلف هستیم.

انتهای پیام
captcha