فعالیت ۱۰ تن از مراجع تقلید در حوزه بهداشت و درمان طی قرن اخیر
کد خبر: 4005547
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
مدیرحوزه‌های علمیه کشور:

فعالیت ۱۰ تن از مراجع تقلید در حوزه بهداشت و درمان طی قرن اخیر

مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: اگر به تاریخ یکصدسال اخیر حوزه هزارساله قم توجه کنیم، خواهیم دید که در قرن اخیر، ۱۰ تن از مراجع معظم تقلید تعامل نزدیکی با بهداشت و درمان داشته‌اند که برای نمونه می‌توان به بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی‌(ره)، الهادی و جوادالائمه‌(ع) اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه و عضو خبرگان رهبری امشب در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت اظهار کرد:‌ آنچه از دیرباز تاکنون مورد توجه حوزه‌های علمیه بوده، مسائل درمانی، معرفتی، مباحث فقهی، شرعی و فرهنگی، خدماتی، اجتماعی و مشاوره در حوزه بهداشت وسلامت معنوی بوده است.

امام جمعه قم افزود: همیشه بین مسائل پزشکی، حوزه و سنت درآمیختگی قوی وجود داشته است، به طوری که از دل حوزه، علما و اطبایی ظهور کردند که تاریخ پزشکی را متحول ساختند. سنت کهن و سنت جدید ایران در علم پزشکی نقش مؤثری در تکامل علوم داشته است.

عضو خبرگان رهبری به درختواره رشته‌های حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: اینکه قریب به ۸۰۰ استاد و نخبه حوزه به مدت ۴ سال نظام درختواره رشته‌های حوزه را در ۵۰۰ الی ۴۰۰ رشته، گرایش و مقطع حول ۱۶ حوزه دانشی طراحی کنند، اقدام بسیار ارزشمندی است که بر اساس نیاز‌های نظام و جامعه چنین تدوین شده است. همچنین در حوزه تفسیر و مباحث سلامت، حدیث و سلامت معنوی، فقه پزشکی و موارد متعدد دیگر در خود حوزه تعریف شده است.

مدیرحوزه‌های علمیه به راه‌اندازی «فقه معاصر» در حوزه اشاره کرد و گفت: در این زمینه درس‌های خارج فقه که به صورت تخصصی است، جمع‌آوری شده، به‌روز گردیده و متناسب با نیاز نظام ارائه شده است؛ لذا در این راستا هم می‌توان بستر علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مشترکی را با وزارت بهداشت طراحی کرد.

انتهای پیام
captcha