گزارش ایکنا از سفر یک روزه وزیر ارتباطات به قم
کد خبر: 4008763
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰

گزارش ایکنا از سفر یک روزه وزیر ارتباطات به قم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر یک روزه به قم با برخی از مراجع تقلید و علمای این شهر دیدار کرد که در این دیدارها بر ضرورت ایجاد قوانین و مقرارات مورد نیاز فضای مجازی، اهمیت شبکه‌های اجتماعی در شفافیت اداری، جلوگیری از فساد و حمایت از تولیدات داخلی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا از قم، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر یک روزه ۶ آبان ماه به قم با برخی از مراجع تقلید و علمای این شهر دیدار کرد.

ضرورت کاهش هزینه‌های فضای مجازی

آیت‌الله سیدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید در دیدار با زارع‌پور با بیان اینکه باید تلاش کنیم بهترین زیرساخت‌های مجازی را فراهم شود، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید با کاهش هزینه‌های فضای مجازی امکان دسترسی با سهولت تمام مردم از این فضا را فراهم کند.

گزارش ایکنا از سفر یک روزه وزیر ارتباطات به قم

این مرجع تقلید اظهار کرد: امید داریم در دولت سیزدهم بتوان وضع بهم ریخته کشور به نظم کامل درآمده و از شرایط کنونی خارج شود و در این مسیر باید مردم با دولت همراهی داشته باشند.

این مرجع تقلید گفت: اصلاح کشور و حل مشکلات کشور حتما دارای راه‌هایی است و باید به دنبال پیدا کردن راهکارهای برطرف شدن مشکلات باشیم.

آیت‌الله علوی گرگانی مشکلات اخیر سیستم سوخت را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: هدف دشمن از این قبیل اقدامات این است که مردم را ناراضی کند تا آنها را به خیابان بکشاند.

وی اضافه کرد: در این بین مسئولان باید تلاش کنند با اقدامات موثر و اثبات کارآیی نظام نقشه های دشمنان را خنثی کنند.

در برابر آسیب‌های فضای مجازی حساسیت داشته باشیم

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید نیز در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای معرفی اسلام باید از وسیله و ابرازهای موجود استفاده شود، گفت: فضای مجازی باید باشد چرا که بسیاری از مطالب و معارف از این طریق منتقل می‌شود.

گزارش ایکنا از سفر یک روزه وزیر ارتباطات به قم

وی اظهار کرد: در کنار استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فضای مجازی باید در برابر آسیب‌های این فضا حساسیت به خرج دهیم و مانع از انتشار برخی مسائل بشویم.

وی بیان کرد: کارهای آسان را همه می‌توانند انجام بدهند و ما باید بتوانیم کارهای دشوار را در شرایط سخت انجام بدهیم که یکی از نمونه‌های بارز در این زمینه ایجاد انقلاب اسلامی توسط امام راحل بود.

اهمیت شبکه‌های اجتماعی در افزایش شفافیت اداری و کاهش فساد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این دیدار گفت: از نظر ما فضای مجازی یک فرصت بی‌نظیر است که می‌تواند در کاهش فساد، افزایش شفافیت، حذف امضاهای طلایی و غیره بیشترین اثر را داشته باشد.

وی افزود: برای حل مشکلات اقتصادی و سایر چالش‌های موجود در کشور همدلی در بین تمام نهادهای حاکمیتی ایجاد شده است.

ابراز نگرانی آیت‌الله مکارم شیرازی از مشکلات حوزه ارتباطات و فناوری

آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به اهمیت فضای مجازی، توصیه‌های مهمی خطاب به وزیر ارائه و اظهار کرد: ما در مساله ارتباطات و فناوری‌های جدید مشکل‌های زیادی داریم، از یک طرف اجانب و دشمنان سعی دارند از همین راه نفوذ کرده و امنیت و اقتصاد را به هم بریزند، از طرف دیگر در داخل کشور نیز افرادی سودجو هستند که تنها به درآمد خود فکر می‌کنند و برای آنها مهم نیست چه خطر و تهدیدی متوجه جامعه می‌شود.

گزارش ایکنا از سفر یک روزه وزیر ارتباطات به قم

وی با تاکید بر لزوم اصلاح و ساماندهی فضای مجازی، به نگرانی‌های موجود در این زمینه اشاره  و تاکید کرد: هیچ کدام از مسائل و مشکل‌ها را جز با اصلاح فضای مجازی نمی‌توانیم حل کنیم اما حل کردن این‌ها یک راه حل سطحی و روزمره داشته و یک راه‌حل عمیق دارد که باید به صورت ریشه‌ای به دنبال درمان بود و البته ابزارهای لازم از جمله وزارت ارتباطات، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صداوسیما، مطبوعات، تریبون‌های مختلف را در اختیار داریم که با بهره‌گیری درست از این ابزارها می‌توانیم به حل مشکل‌ها برسیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با تاکید بر لزوم اهتمام جدی مسئولان برای حل مشکل‌های اقتصادی، تمامی دستگاه‌های اجرایی و مسئولان بخش‌های مختلف را به هماهنگی هر چه بیشتر در این جهت توصیه کرد و گفت: در کنار هماهنگی، همدلی و جدیت مسئولان؛ مردم هم باید همراهی و حمایت کنند تا مشکلات حل شود؛ اگر مسئولان بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند حل مشکلات آسان‌تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: ملت ما مردمانی مقاوم و پایدار هستند و سال‌ها تحت فشار اقتصادی و تحریم‌های بی‌نظیر دشمنان مقاومت کردند و دشمنان هم به خوبی می‌دانند غلبه بر این ملت آسان نیست، جالب این که در بسیاری از عرصه‌ها بر خلاف تصور دشمنان به جای عقب گرد ملت و نظام اسلامی ما پیشرفت کرده است.

این مرجع تقلید در ادامه به ماهیت جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفت: ما جمهوری اسلامی هستیم، هم جمهوری و اسلامی و باید هر دو جنبه را حفظ و تقویت و تکمیل کنیم، در تمامی عرصه‌ها از جمله ارتباطات، صدا و سیما، آموزش و پرورش و دانشگاه باید جنبه‌های مذهبی  و دینی رعایت شود؛ آنچه عامل اقتدار ما در برابر دشمنان شده همین دو عامل حضور مردم و عنصر ایمان و اعتقاد آنان بوده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اگر در زرادخانه‌های دشمنان توپ و تانک و سلاح‌های آنچنانی پیدا می‌شود، ما چیزی به نام اعتقاد به جهاد، شهادت و ولایت داریم و با اتکا بر همین عناصر می‌توانیم دشمن را شکست دهیم و تاکید می‌کنیم که نباید این سلاح به هیچ وجه کند شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: با همت مسئولان و همکاری همه مردم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هر چه سریعتر شرایط کشور عادی و زمینه بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی و حوزه ها و رونق مجدد و بیش از پیش علمی کشور فراهم شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین در خصوص موقعیت ویژه فرهنگی، علمی و دینی شهر قم نکته‌های مهمی را بیان نمود و گفت: قم خاستگاه انقلاب و پایگاه فقاهت و مرجعیت و شهری مذهبی و متعلق به تمام جهان اسلام و تشیع است و باید به این شهر توجه ویژه‌ای شود.

نبود زیرساخت‌های کافی در بخش فناوری

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز در دیدار زارع‌پور گفت: یکی از عوامل فرارمغزها از عدم وجود زیرساخت‌های لازم جهت فعالیت آنهاست که بخشی از این امکانات و زیرساخت‌ها در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف می‌شود.

گزارش ایکنا از سفر یک روزه وزیر ارتباطات به قم

اعرافی افزود: به دولت سیزدهم امیدهای زیادی بسته شده و باید همه در کنار هم بتوانیم انتظارات مردم را محقق کنیم.

وی یادآور شد: حوزه فضای مجازی و ارتباطات از منظر فنی و ایده‌پردازی به همراه مباحث فرهنگی و اجتماعی نیازمند مطالعات و تحقیقات کارشناسی شده است که در موضوع دوم حوزه‌های علمیه می‌توانند در بهبود وضعیت فرهنگی حاکم بر فضای مجازی مثمر ثمر باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: در قالب فلسفه مضاف بسیاری از مباحث مانند فلسفه فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و سایر مباحث و مسائل جدید دنیای معاصر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: کاربست فناوری‌های جدید و پژوهش و تحقیق در علوم اسلامی از تولید تا توزیع یکی از مباحث مهمی است که می‌توان برای نشر معارف دینی در گستره جهانی انجام شود.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری یادآور شد: حرکت‌های بزرگی در قم و نهادهای حوزوی خارج از قم در خصوص تولید محتوا شروع شده اما این فعالیت‌ها به اندازه نیازها و مقتضات امروز نیست و باید توسعه یابد.

اعرافی افزود: داشتن رویکرد بین‌الملل اسلامی مبتنی بر ارزش‌های انقلابی اسلامی می‌تواند فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلات را اثرگذارتر کند.

شرکت بومی «جی ال ایکس» در آستانه ورشکستگی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در دیدار مدیرحوزه های علمیه گفت: از زمانی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شدم از گوشی ایرانی استفاده می‌کنم‌. این در حالی است که شرکت بومی «جی ال ایکس» هم اکنون در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

زارع‌پور افزود: روزگاری در شرکت ایرانی «جی ال ایکس» حدود ۲ هزار نفر مشغول کار بودند که هم اکنون بدلیل عدم حمایت‌های لازم از تولید داخل کارکنان این شرکت به ۲۰۰ نفر رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا زمانی که مسئولان و نخبگان از پلتفرم‌های بومی استفاده نمی‌کنند نمی‌توان انتظاری از مردم داشت، یادآور شد: تغییر ذائقه‌های فرهنگی موجود در ایران بصورت دفعی وجود ندارد و نیازمند کارهای بلندمدت است.

فرصت فضای مجازی در نشر معارف و معنویت

آیت‌الله سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز در دیدار با زارع‌پور گفت: به اعتقاد ما فضای مجازی به صورت تمام فرصت است و این فضا برای پیشرفت، بهبود و سلامت کارها فرصت بسیار ارزشمندی به وجود آورده است.

گزارش ایکنا از سفر یک روزه وزیر ارتباطات به قم

وی بیان کرد: در تمام پدیده‌های طبیعی و غیرطبیعی در کنار زیبایی‌ها و فرصت‌ها ممکن است آسیب و چالش‌هایی نیز وجود داشته باشد که باید از معضلات آن کاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مقام معظم رهبری در دولت قبل بارها نسبت به سالم‌سازی و ساماندهی فضای مجازی به دولتمردان توصیه کردند، درخواست امروز خانواده‌ها این است که دولت آسیب‌ها و مشکلات این فضا را از بین ببرد و فضای سالمی برای جامعه به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به فرصت فضای مجازی در نشر معارف و معنویت، اظهار کرد: عرضه معنویت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در همین فضا برای مردم تاثیرات بسیار مطلوبی داشته است.

سعیدی تصریح کرد: باید شرایطی در فضای مجازی کشور حاکم شود که سبب فاصله بین افراد یک خانواده و یا از هم پاشیدگی آن به خاطر وجود آسیب‌های این فضا نشود.

راه‌اندازی اینترنت کودک و نوجوان تا پایان سال جاری

زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این دیدار با تاکید بر راه‌اندازی اینترنت کودک و نوجوان تا پایان سال، گفت: در اینترنت کودک و نوجوان آسیب‌های موجود در فضای مجازی وجود نخواهد داشت و زیرساخت لازم برای استفاده پاک از اینترنت ایجاد می‌شود اما استفاده از آن برای خانواده‌ها اختیاری است.

وی افزود: هدف غایی وزارتخانه در دوره جدید این است که بتواند فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی را راه‌اندازی کند، همچنین تحقق شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت فضای مجازی برای رفع نیازهای مردم با استفاده از سرویس‌های داخلی با سرعت و کیفیت مناسب نیز بصورت جدی دنبال می‌شود.

گمنامی کاربران، چالش جدی فضای مجازی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در دیدار اعضای کمیسیون سیاسی و اجتماعی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: فضای مجازی باید دارای قوانین و مقررات خاص خود باشد، هم اکنون گمنامی کاربران چالش جدی است؛ مسائل فضای مجازی در ایران هنوز حل نشده است.

گزارش ایکنا از سفر یک روزه وزیر ارتباطات به قم

وی با بیان اینکه فضای مجازی مانند یک شمشیر دولبه است، افزود: در حوزه فرهنگ‌سازی آسیب‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این فضاها جدی گرفته نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در هیج کجای دنیا فضای مجازی را به حال خود رها نمی‌کنند و حتی آنهایی که این فضاها را بوجود آورده درصدد فرهنگ‌سازی و جلوگیری از آسیب‌های آن برآمده‌اند.

زارع‌پور اظهار کرد: طراحان گوگل امروزه با توجه به آسیب‌های موجود در این فضا اجازه هرگونه استفاده‌ای به نوجوانان خود نمی‌دهند و ساز و کارهایی برای جستجوی ایمن و اخلاق‌مدار در آن پی‌ریزی کرده‌اند.

وی یادآور شد: از نظر ما فضای مجازی یک حوزه فرصت‌ساز است و مزیت‌های آن بیشتر از آسیب‌ها است و این فضا امروزه با تمام ابعاد زندگی مردم گره خورده و به ویژه بعد از شیوع کرونا حضور این فضا در زندگی مردم بیشتر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز کرد: در دوره جدید پلتفرم‌ها زندگی بشر را مدیریت می‌کنند و حکمرانی به دست آنها افتاده است و امروز مرز کشورها جایی است که این پلتفرم‌ها وجود داشته و کاربر می‌گیرند.

انتهای پیام
captcha