نگاهی به وضعیت مبهم معاونت قرآنی وزارت ارشاد در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 4009794
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷

نگاهی به وضعیت مبهم معاونت قرآنی وزارت ارشاد در صفحات معارفی رسانه‌ها

صفحات معارفی رسانه‌ها در کنار خبرهای متنوع در حوزه قرآن و عترت، به انعکاس بیانیه مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها و نیز وضعیت مبهم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته‌اند.

صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز دهم آبان‌ماه علاوه بر انتشار بیانیه مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها به وضعیت مبهم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پرداخته‌اند. در ادامه نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.

فارس

خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر پیرامون صحبت‌های اخیر رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خصوص نوع بیان افشاگری‌های فساد و عدالتخواهی در تریبون نماز جمعه انجام داده است. در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «افشاگری و نشان دادن پشت‌پرده‌های فسادانگیز از همان فاکتورهایی است که اگر به درستی و دقت، انجام شود، می‌تواند جامعه را متعادل کند و به طراز عدالت نزدیک کند، اما این کار نیازمند شرایطی است. افشاگری اگر قاعده و ویژگی‌های خود را داشته باشد، می‌تواند به طرز چشمگیری به تعادل جامعه کمک کند، اما اگر در اندازه و حدود خود را نباشد به همان اندازه و بلکه بیشتر مضر خواهد بود و جامعه را از تعادل روانی خارج می‌کند و جامعه را آماده رفتارهای ضدعدالت و خلاف طراز انسانی می‌کند».

این خبرگزاری در گزارش دیگری به هنجارشکنی‌ها در اماکن گردشگری پرداخته و در ادامه تلاوت ترتیل صفحه ۲۶۱ قرآن کریم شامل آیات ۴۳ تا ۵۲ سوره مبارکه ابراهیم با صدای شهریار پرهیزکار را بارگذاری کرده است.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه گزارشی از بازتاب محفل شعر «قرار فاطمی» در شبکه سه سیما منتشر کرده است. این محفل شعر به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم، به همت خبرگزاری تسنیم و آستان مقدس حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه برگزار شد.

تسنیم همچنین در گزارش دیگری به نقل خاطره‌ای آموزنده از عطوفت علامه حسن‌زاده آملی نسبت به حیوانات پرداخته است. این خاطره را «احمدحسین شریفی»، استاد تمام گروه فلسفه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و از شاگردان مرحوم علامه حسن‌زاده آملی نقل کرده است.

مهر

خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و عترت گزارشی در مورد وضعیت مبهم معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد که این روزها بدون معاون و سرپرست مانده را منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش که با تیتر «آینده معاونت قرآن و عترت ارشاد؛ تعیین سرپرست یا تغییر ساختار؟» منتشر شده است؛ می‌خوانیم: «چهارشنبه هفته گذشته عبدالهادی فقهی زاده با کارکنان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خداحافظی کرد و رسماً هفتم آبان ماه از این معاونت رفت. شنیده‌های خبرنگار مهر حاکی از آن است که برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان جامعه قرآنی، تأسیس و راه اندازی سازمان جامعی برای امور قرآنی کشور است. این مساله از ابتدای تأسیس معاونت قرآن و عترت تا کنون موضوع مباحثه جامعه قرآنی و مسئولان امر بوده است که آیا وجود یک سازمان مجزا در امور قرآنی می‌تواند مورد توجه ویژه و هم افزایی بیشتر فعالیت‌های قرآنی شود یا نه، حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که در دولت سیزدهم و تا پایان سال ۱۴۰۰ این امر محقق خواهد شد. این در حالی است که با پایان مأموریت معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حاضر این معاونت بدون هیچ مدیری اداره می‌شود.درنگ به وجود آمده در معرفی رسمی معاون جدید یا سرپرست آینده فعالیت‌ها در این حوزه را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. از آنجایی که شنیده‌ها انحلال معاونت قرآن و عترت را تا پایان سال خبر می‌دهد به نظر می‌رسد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به انتصاب سرپرستی در این معاونت بسنده خواهد کرد.»

مهر در بین مطالب معارفی خود گفت‌وگویی با «سیدعلی سرابی»، قائم مقام شورای عالی قرآن نیز انجام داده و آن را با تیتر «اجرای تلاوت قرآن با ساز و موسیقی جزءخطوط قرمز شورای عالی قرآن است» بر روی خروجی قرار داده است.

«نیاز به حمایت قانونی از مأموریت‌های اتحادیه قرآنی کشوری و استانی»، «جشنواره سراسری قرآن؛ همراه این روزهای من برگزار می‌شود» و «نشست استکبار ستیزی بر اساس مبانی قرآن برگزار می‌شود» از دیگر مطالب معارفی منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر در روز دهم آبان‌ماه است.

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف بیانیه مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها که درخواست عضویت این اتحادیه‌ها در شورای فرهنگ عمومی در آن مطرح شده را منتشر کرده است. امضاء کنندگان این بیانیه خواستار حمایت قانونی از مأموریت‌های اتحادیه قرآنی کشوری و استان‌ها و به تبع آن مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردمی و پیش بینی ردیف بودجه‌هایی در قالب برنامه‌های قرآنی مردمی شدند و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ویژه حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی دبیر این شورا خواسته‌اند در راستای صدور فرآیند مجوز تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآن و تمدید این مجوزات و نقش اتحادیه‌های قرآنی چه در قالب کشوری و چه استانی مساعدت کرده و به موازات آن نسبت به عضویت رسمی در شورای فرهنگ عمومی استان و کشور از طریق دستگاه‌های ذیربط اقدام کنند.

ایرنا در خبر دیگری از آموزش سالانه 14 هزار قرآن آموز در استان خراسان جنوبی خبر داده است. بر اساس آنچه مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرده است: «سالانه حدود هزار دوره و کلاس آموزشی در موضوعات مختلف قرآنی توسط موسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی این استان برگزار می‌شود و آموزش ۱۴ هزار قرآن‌آموز را در برنامه داریم».

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران امروز دهم آبان‌ماه در صفحه دین و اندیشه از برگزاری نشست «چالش‌های سبک زندگی اسلامی در دنیای مدرن» خبر داده است. این نشست نیمه حضوری در راستای سلسله نشست‌های تخصصی بین‌المللی اسلام‌شناسی به همت اداره‌کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری و مشارکت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس در بستر «اسکایپ» برگزار می‌شود.

«کشف نسخه‌ای گرانسنگ از روایات حضرت عبدالعظیم حسنی در یمن» و «از بی‌نظیرترین موزه وقف کشور چه می‌دانید؟» دو عنوان خبری دیگر است که تا زمان تهیه این گزارش در صفحه دین و اندیشه ایسنا منتشر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان تا زمان تهیه این گزارش یک مطلب معارفی که به حدیثی از امام علی(ع) درباره ادب نیکو اختصاص یافته را منتشر کرده است. «سَبَبُ تَزکِیَةِ الأَخلاقِ حُسنُ الأَدَبِ؛‌ نیکویىِ ادب، مایه بالندگی اخلاق است».

میزان

خبرگزاری میزان امروز در صفحه ادبیات، دین و اندیشه به معرفی کتاب «در مکتب مصطفی» پرداخته است. این کتاب جستاری علمی درباره سیره تربیتی شهید مدافع حرم «مصطفی صدرزاده»، به‌عنوان الگوی تربیت نیروی انسانی در تشکل‌های مردمی است. گفتگو‌های این کتاب توسط «محمدمهدی رحیمی» و تحقیق و تألیف آن توسط «جمال یزدانی» صورت گرفته است.

میزان همچنین گفت‌وگویی با «محمد محبی» پیرامون دعای رزق و روزی انجام داده است. محبی در بخشی از این گفت‌وگو در مورد ذکر‌هایی که برکت رزق و روزی را در بر دارد گفته است: «مرحوم کشمیری در مورد رزق و روزی بر این ذکر ناکید داشت: «اللّهُمَ اَغنِنِی بِحلالِکَ عَن حَرامِک و بِفَضِلکَ عَمَّن سِواک» همچنین مداومت بر آن و یا ختم ۱۱۰ مرتبه‌ای این ذکر کارگشا خواهد بود همچنین بیان ذکر «اَسْتَغْفِرُاللَّهَ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ بَدیعُ السَّمواتِ وَالاْرْضِ مِنْ جَمیعِ ظُلْمی وَ جُرْمی؛ آمرزش خواهم از خدایی که معبودی جز او نیست زنده» نیز می‌تواند در‌های روز حلال را به روی ما باز کند»، زیرا برکت خداوند همواره بر بندگانش جاری است، اما گناهان عاملی برای جلوگیری از این رحمت الهی خواهند بود همانند فردی که در باران ایستاده، اما چتری به روی سر گرفته و باران رحمت الهی بر او نمی‌بارد.»

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و اندیشه و در گزارشی که با تیتر «فیلسوف عدالت یا فقیه قسط: نگاهی به فتوای «رادیکال» حکیمی» منتشر شده است به دغدغه‌های فکری استاد «محمدرضا حکیمی» پرداخته است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «حکیمی در عمل بسی دور از فلسفه، در فقه، یعنی در پیکره دین‌شناسی، پی معنا و مصداق عدالت بود. حاصل کار او(و برادرانش) در مجلدات 3 تا 6 الحیاة طرح نوعی «فقه جایگزین» یا به عبارتی «ضدفقه» با محوریت دادگستری اقتصادی است. حکیمی تأکید دارد که هدف از تمام اسلام «در مرتبه نخست، تصحیح زندگی و حیات این‌جهانی انسان‌هاست، تا زندگی آن‌جهانی -که روییده‌ای از این کشت و حاصلی از این مزرعه است- نیز تصحیح شود». می‌گوید «آخرتی بدون دنیا -و گذر از راه دنیا و زندگی دنیا- وجود ندارد.»

««رفاقت ناجور» از وابستگی عاطفی در بین نوجوانان می‌گوید»، «چاپ پنجاهم «الهی‌نامه» علامه حسن‌زاده آملی روانه بازار کتاب شد»، «کتابی برای معرفی اصلی‌ترین و پركاربردترین ابزارهای مالی اسلامی»، «تاثیری که سفر بر فیلسوفان گذاشته است» و «تکرار، آفت ترجمه‌های پروژه‌محور است» از دیگر عناوین خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و اندیشه است.

انتهای پیام
captcha