اهانت به مراجع مورد قبول مردم نیست
کد خبر: 4011185
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

اهانت به مراجع مورد قبول مردم نیست

امام‌جمعه موقت شیراز با بیان اینکه اهانت به مراجع مورد قبول مردم نیست گفت: در دوران غیبت امام عصر(عج) نقش و رسالت فقها و مجتهدین در مرجعیت دینی برجسته‌تر می‌شود.

حجت الاسلام عبدالرضا محمودی، امام جمعه موقت شیراز حجت‌‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، امام‌جمعه موقت شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به اساسی‌ترین ویژگی خاتمیت شریعت اسلام که لزوم پاسخگویی به نیازهای متغیر انسان در اعصار مختلف بود و نقش عالمان دینی و فقها در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: نقش عالمان دینی و فقها در عصر حضور امامان معصوم(ع) جدی و پررونق بود به طوری که ائمه اهتمام ویژه‌ای در تربیت عالمان در عرصه‌های مختلف علوم دینی و اعزام آن‌ها به اقصی نقاط سرزمین‌های اسلامی داشتند و فقها و عالمان دینی وظیفه  ارتباط علمی میان امام و مردم را داشتند و به این مهم مبادرت می‌کردند.

وی به برجسته‌تر شدن نقش فقها در عصر غیبت اشاره کرد و افزود: بدیهی است که در دوران غیبت امام عصر(عج) بالاخص عصر غیبت کبری، نقش و رسالت فقها و مجتهدین در مرجعیت دینی برجسته‌تر می‌شود. در واقع مرجعیت علاوه بر مسئولیت اجتهاد در مسائل عبادی مهم‌ترین و اصلی‌ترین نهاد کنش‌گر و تأثیرگذار اجتماعی در امور دینی و رهبری شیعیان در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شود و این هم در سطوح مختلف سرزمینی و یا فرامرزی بر اساس رسالت محوله از سوی شرع مقدس است یعنی فقها بر اساس رسالتی که در این عصر باید ایفا کنند، انجام وظیفه می‌کنند که در روایات به این مسئله اشاره شده و بحث‌های خاص خودش را در فقه می‌طلبد.

مدیر حوزه علمیه خواهران فارس تأکید کرد: جایگاه پر اهمیت و ضروری مرجعیت دینی خصوصاً با تأسیس حوزه علمیه نجف اشرف در سال ۴۴۹ هجری قمری توسط شیخ طوسی در توالی و مراحل مختلف تاریخی تا امروز این مسئولیت خطیر ادامه دارد.

محمودی به ارتباط وسیع مرجعیت دینی با عموم مردم و مسئولیت‌پذیری مردم بر اعتماد و تأسی تام و تمام به این نهاد دینی که یک امر عقلایی است، اشاره کرد و گفت: این امر موجب شده که علی‌رغم فراز و فرود و تاریخ پر پیچ و خم در بدترین شرایط اجتماعی و حکومتی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم مبانی فکری و سیاسی و اجتماعی خودشان را حفظ کنند و از این پرتگاه‌هایی که ایجاد شده بود و از این موانعی که در تاریخ پیش رویشان توسط حاکمان ظالم ایجاد شده بود، به سلامت عبور کنند.

وی در ادامه به تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی موجب شکوفایی و تبلور رهبری فقیهان شیعه بر مبنای ولایت فقیه شد. از یک سو نگاه شرع مقدس و از سویی دیگر حمایت همه‌جانبه مردم و از سوی دیگر رهبری جامع‌الاطراف حضرت امام زمینه تأسیس حکومت اسلامی را فراهم آورد.

عضو جامعه روحانیت شیراز تصریح کرد: با استمرار حرکت اصلی اسلامی که به وجود آمد و مرجعیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و حضور پر برکت ایشان در جایگاه‌های مختلف علمی و عنایت ویژه ایشان نسبت به مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی، به عنوان عوامل اساسی صعود و پیشرفت علمی کشور عزیزمان ایشان تاأکیدات خاص خودشان را دارند. از جمله تأکید ایشان به آزادی فکری و ابراز آن موجب شد که نقطه عطف و آغازینی برای صعود و راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی شود.

محمودی همچنین به مسئله ملاقات متعدد رهبری مخصوصاً قبل از شیوع کرونا که با جماعتی از دانشمندان و عالمان حوزوی و دانشگاهی داشتند اشاره کرد و افزود: تأکید معظم‌له بر راه‌اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی باعث شد که یک تحول فوق‌العاده‌ای را در مراکز آموزش عالی خودمان شاهد باشیم البته این مسئله مختص مقام معظم رهبری نبود و به تبع ما شاهد ظهور و بروز این شرح صدر و این فضای باز در جامعه اسلامی توسط سایر مراجع تقلید هم بودیم.

وی ادامه داد: مراجع به عنوان مرجعیت دینی و اجتماعی توصیه‌هایی را به مسئولان می‌کنند و عموماً مسئولان سعی بر این دارند که رهنمودها را به عنوان کلیدواژه‌های سیاست‌گذاری خود به‌کار برند.

امام‌جمعه موقت شیراز در ادامه به اتفاقات اخیر در رابطه با آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی اشاره کرد و افزود: با توجه به تنویر افکار عمومی مردم عزیزمان و اعتماد و تأسی تاریخی که به مراجع تقلید دارند، عموم مردم قدردان زحمات مراجع تقلید هستند به همین دلیل اگر ما به صورت نادر مواردی را شاهد هستیم که فرد، مرکز یا رسانه‌ای به ساحت مقدس مراجع جسارت می‌کنند این قابل تحمل و قبول برای آحاد مردم نیست.

محمودی در پایان اظهار کرد: مراجع جانشینان امامت در عصر غیبت هستند و این باور و اعتقاد مردم است و خوشبختانه مراجع تقلید با تأسی به حاکمیت انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری، همه در زیر بیرق ایشان رسالت راهبری جامعه را بر عهده دارند.

انتهای پیام
captcha