کد خبر: 4011271
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
از سوی دانشکده علوم قرآنی آمل؛

نشست «مهارت‌های نگارش مقاله علمی‌ پژوهشی» برگزار شد

نشست «مهارت‌های نگارش مقاله علمی‌ پژوهشی» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله اصفهانی از سوی دانشکده قرآنی آمل برگزار شد.

به گزارش ایکنا، نشست «مهارت‌های نگارش مقاله علمی پژوهشی با محور مفیدیت، کارآمدی، تأثیرگذاری، مسئله‌محور و تقاضا‌محور بودن» شب گذشته ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله اصفهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام اصفهانی در این نشست بیان کرد: در تعریف وزارت علوم از مقاله علمی‌ـ‌پژوهشی آمده است که هر تولیدی که به دنبال جست‌وجوی حقایق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در میان مردم و به قصد حلّ مشکلی یا بیان اندیشه‌ای در موضوعی از موضوعات علمی از طریق مطالعه نظام‌مند برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده‌های طبیعی به دست آید و از دو خصلت اِصالت و اِبداع برخوردار باشد و نتايج آن به کاربردها، روش‌ها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی منجر شود‌، با هدف پيشرفت مرزهای علم و فناوری منجر شود، مقاله علمی - پژوهشی است.
 
استاد دانشکده علوم قرآنی افزود: این تعریفی اِجمالی و از راه دور است که باید در رشته تخصصی خاص بازخوانی شود و نیاز به تبیین و تشریح دارد. مخاطب این مقاله چه کسی می‌شود؟ مخاطب مجله علمی_پژوهشی عبارت است از دکترای تخصصی آن رشته، و دانشجویان ارشد و دکتری یا فرهیختگان پژوهشکده‌های مربوط به آن رشته. پس ببینیم چیزی که تولید می‌کنیم به درد این افراد می‌خورد؟
 
وی در ادامه بیان کرد: ما دو نوع مقاله علمی_پژوهشی داریم که شامل مقاله علمی_پژوهشی واقعی و شبه علمی پژوهشی (علمی‌پژوهشی نما) است. بنده به این نکته رسیده‌ام که مفهوم مقاله علمی_پژوهشی در یک رشته خاص، به لحاظ مصادیق، موضوعات، ملاکات، روش‌ها و نیازها، مفهومی سَیّال است. برای نوشتن مقاله‌های علمی_پژوهشی دونوع روش تحقیق داریم که شامل روش تحقیق نظری_‌بنیادین و روش تحقیق کاربردی رشته‌های علوم تجربی است. معمولا حوزه‌‌های پژوهشی_‌کاربردی، بیشتر دارند و حوزه‌های علوم انسانی و دین پژوهانه، کاربردی کمتر است. 
 
وی در پاسخ به این سؤال که روش تحقیق بنیادین، به چه روشی گفته می‌شود؟ اظهار کرد: روش تحقیقی است که پژوهش در مورد یک مسئله علمی باشد، به طوری که نتیجه آن تولید علم و دانش پایه باشد، تا حقایق بیشتری در این رشته علمی به دست بیاید و به توسعه نظریات در آن رشته خاص برسد و در نتیجه، توسعه قلمرو علم و دانش در آن رشته را در پی داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام اصفهانی در پاسخ به این سؤال که تعریف روش تحقیق کاربردی چیست؟ افزود: آزمون مفاهیم نظری و ذهنی در موقعیت‌های عینی و عملی و حسّی و مخصوص واقعه خارجی است. در روش تحقیق کاربردی چه چیزی به دست می‌آوریم؟ جواب، رشد یک فعالیت، رشد یک محصول، تولید وسایل و ابزار بهتر، تولید دانش کاربردی است.
 
حجت‌الاسلام اصفهانی درباره اقسام روش تحقیق کاربردی گفت: این اقسام شامل تحقیقات مسئله محور، روش تحقیق توسعه‌ای، تاریخی، توصیفی، تعلیلی، تجربی، نيمه تجربی، همبستگی، آماری‌_‌میدانی، کتابخانه‌ای‌_‌اسنادی و مدارکی، موردی و ترکیبی‌_‌سیستمی، هستند موارد دیگری هم می‌توانیم بیان کنیم، ولی ۹۹درصد همین موارد هستند.
 
حجت‌الاسلام اصفهانی در پایان گفت: در مورد مقالات نظری_بنیادین و کاربردی، هرکدام را به دو دسته تقسیم می‌کنیم که شامل مقالات مفید و تأثیر گذار و کم فایده و کم تأثیر هستند. ویژگی‌های مقاله نظری_‌بنیادین مفید و مؤثر نیز شامل عدم وجود پژوهش‌های قوی متشابه و هم عَرض و همچنین کارآمدی و دستاوردی آشکار در حوزه مفاهیم.فرهنگی، اعتقادی، اخلاقی، حقوقی، فردی و اجتماعی مربوط به حوزه تفسیر قرآن و علوم قرآنی هستند.
انتهای پیام
captcha