محکومیت گسترده فراخوان صهیونیست‌ها برای تخریب قبةالصخره
کد خبر: 4011730
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰

محکومیت گسترده فراخوان صهیونیست‌ها برای تخریب قبةالصخره

سازمان‌های حقوقی فلسطینی و جنبش حماس با محکوم کردن فراخوان یهودیان افراطی برای تخریب قبةالصخره در مسجد‌الاقصی، این اقدام را خلاف قوانین بین‌المللی دانستند.

محکومیت گسترده فراخوان صهیونیست‌ها برای تخریب قبه الصخره

به گزارش ایکنا؛ به نقل از القدس العربی، یک مرکز حقوقی فلسطین درباره خطر فراخوان یک خاخام یهودی افراطی برای تخریب مسجد قبةالصخره هشدار داد. جنبش حماس نیز با تأکید بر اینکه قدس و مسجد‌الاقصی موقوفه‌های صرفاً اسلامی بوده و یهودیان هیچ حقی در آنها ندارند، تهدید کرد در صورتی که اشغالگران تعرضی به مسجد الاقصی داشته باشند، زمین را زیر پاهایشان به آتش خواهیم کشید.

مرکز دموکراسی و حقوق بشر فلسطین در نوار غزه اعلام کرد، اقدام یعقوب هیمن، خاخام افراطی یهودی در انتشار تصویری از قبةالصخره همراه با دعوتنامه همکاری با یک مهندس تخریب ساختمان نوشت: این اقدام به منزله فراخوان آشکاری برای تعرض به جایگاه یکی از مهمترین نمادهای میراث جهانی است.

این مرکز تأکید کرد: اظهارات این خاخام در واقع نشان‌دهنده رویکرد افراطی و تحریک‌آمیزی است که دولت رژیم اشغالگر اسرائیلی از ابتدای اشغال علیه فلسطینی‌ها و اماکن مقدس آنها در پیش گرفته است.

این مرکز ضمن محکومیت واکنش مدیریت فیسبوک که این مطلب را حذف نکرده، اعلام کرد: مطلب منتشر شده برخلاف استانداردهای این شبکه اجتماعی است، در حالی که فیسبوک با مطالبی که فلسطینی‌ها منتشر می‌کنند و درباره خشونت و نژادپرستی رژیم اسرائیلی علیه آنها است، برخورد دیگری دارد. اکنون این سوال مطرح است اگر دعوت مشابهی از سوی یک فلسطینی انجام شده بود، آیا مدیریت فیسبوک اجازه انتشار آن را می‌داد.

این موسسه در ادامه تأکید کرد: چنین فراخوان نژادپرستانه‌ای برخلاف ماده سه پروتکل توافقنامه ژنو یک در سال ۱۹۷۷ است و طبق این ماده، اقدامات خصمانه علیه اماکن مذهبی، عبادتگاه‌ها و دستگاه‌هایی که میراث فرهنگی و معنوی ملت‌ها محسوب می‌شوند، ممنوع است و در آن بر لزوم حمایت از نمادهای فرهنگی و عبادتگاه‌ها تأکید شده است.

همچنین این مرکز اعلام کرد این فراخوان به منزله نقض توافقنامه لاهه در رابطه با حمایت از میراث فرهنگی در زمان جنگ و درگیری‌های مسلحانه آن امضا شده در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۵، سایر منشورهای بین‌المللی مربوطه و قطعنامه‌های سازمان یونسکو است که قدس اشغالی را یکی از اماکن تاریخی در معرض خطر محسوب کرده و از رژیم اشغالگر خواستند از اقدامات نژادپرستانه خود در این شهر خودداری کند.

کمیته قدس و مسجد الاقصی وابسته به جنبش حماس نیز تأکید کرد: قدس و مسجد‌الاقصی همانند سایر سرزمین فلسطین موقوفه و مکان مقدس صرفاً اسلامی است و یهودیان هیچ حق تاریخی، مذهبی و یا فرهنگی در آن ندارند و قطعنامه‌های سازمان ملل و نهادهای مختلف آن به ویژه سازمان یونسکو این موضوع را تأیید کرده‌اند.

همچنین این کمیته تأکید کرد: استمرار نقض‌های رژیم صهیونیستی و اقدامات ظالمانه آن در حق مسجد الاقصی، قدس و ساکنان آن، جرقه‌هایی هستند که زمین زیر پای صهیونیست‌ها را به آتش می‌کشند و اشغالگران به تنهایی پیامدهای این زورگویی و خصومت را متحمل خواهند شد.

کمیته یاد شده در ادامه تأکید کرد: این فراخوان نشانه آشکاری از طرح‌های رژیم صهیونیستی برای تخریب مسجد‌الاقصی و برپایی هیکل سلیمان بر ویرانه‌های آن است.

گروه‌ی از شهرک‌نشین‌های افراطی تخریب مسجد الاقصی برای برپایی هیکل سلیمان را مطرح کردند که در مقابل نهادهای فلسطینی هشدار دادند این مسئله می‌تواند جنگ دینی را در منطقه به راه بیندازد.

مقاومت فلسطین در غزه پیشتر در مخالفت با تعرض‌ها به مسجد الاقصی وارد تنشی نظامی شد که به جنگ در مه گذشته انجامید. سازمان یونسکو ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶ در نشستی در پاریس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن ارتباط مذهبی یهودیان به مسجد‌الاقصی و دیوار البراق رد شده و آنها میراثی صرفاً اسلامی محسوب شدند.

یونسکو تصمیم گرفت برای بررسی آسیب‌هایی که اسرائیل به اماکن مقدس مسلمانان در شهر قدس اشغالی وارد کرده، یک کمیته حقیقت‌یاب را اعزام کند، این سازمان به شدت یورش مستمر افراطی‌های راستگرای اسرائیلی و سربازان این رژیم به مسجد الاقصی را محکوم کرد.

انتهای پیام
captcha