پیشنهاد «گوترش» برای بخشیدن نیمی از بیت‌المقدس به اشغالگران
کد خبر: 4013973
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

پیشنهاد «گوترش» برای بخشیدن نیمی از بیت‌المقدس به اشغالگران

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل با طرح وعده‌هایی مانند راه حل دو دولتی قضیه فلسطین و درخواست برای از سرگیری مذاکرات بی‌نتیجه با تل‌آویو، اشغالگران صهیونیست را شایسته برخورداری از کشور مستقل و نیمی از بیت‌المقدس دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد راه حل تشکیل دو کشور  را تنها راه دستیابی به آرمان‌های مردم فلسطین و آنچه مردم اسرائیل تعبیر کرد، دانست.

در جریان سمینار دو روزه رسانه‌ای که امروز در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با موضوع برقراری صلح در خاورمیانه آغاز شده است، گوترش از سران رژیم صهیونیستی و فلسطین خواست تا اراده سیاسی لازم را برای احیا و از سرگیری گفت‌وگو بین خود نشان دهند.

وی افزود: رویداد امسال (سمینار) همچنین مصادف با سی‌امین سالگرد کنفرانس صلح مادرید است، لحظه‌ای تاریخی که منجر به گفت‌وگو بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شد و پایه‌ای تعیین‌کننده برای صلح ایجاد کرد که ما باید بر آن بکوشیم.

گوترش ادامه داد: درست است که در سال‌های گذشته شاهد عقب‌گرد بیشتری بوده‌ایم و بسیاری امکان پیشبرد راه‌ حل دو کشوری را زیر سؤال می‌برند، اما نمی‌توان امید خود را از دست داد.

دبیر کل سازمان ملل گفت: من از رهبران اسرائیل و فلسطین می‌خواهم که اراده سیاسی لازم را برای احیا و از سرگیری گفت‌وگو نشان دهند.

وی تأکید کرد: راه حل تشکیل دو کشور همانطور که در قطعنامه‌های سازمان ملل، حقوق بین‌الملل و توافق‌های دوجانبه تعریف شده تنها راه تضمین این است که هم فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها بتوانند به خواسته‌های مشروع خود دست یابند، اشغالگری پایان یابد و دو کشور در کنار هم در صلح و امنیت بر اساس خطوط 1967 زندگی کنند و قدس پایتخت دو کشور باشد.

وی افرود: سازمان ملل متحد به همکاری با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای خود، از جمله از طریق گروه چهارجانبه خاورمیانه، برای دستیابی به این هدف متعهد است.

گروه چهار جانبه بین‌المللی در سال 2002 تشکیل شد و شامل روسیه، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است.

مذاکرات بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی از آوریل 2014 به دلیل امتناع تل‌آویو از آزادی اسرای قدیمی، توقف شهرک‌سازی‌ها و پذیرش مرزهای قبل از جنگ ژوئن 1967 به عنوان مبنایی برای راه‌ حل دو دولتی، به حالت تعلیق درآمده است.

در همین حال گروه‌های مقاومت فلسطین هم با بی‌نتیجه خواندن دورهای پیشین مذاکرات میان تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی بر لزوم ادامه مقاومت تا آزادسازی همه سرزمین فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس یکپارچه تأکید می‌کنند.

انتهای پیام
captcha