حوزه خواهران نباید به افزایش طلاق بی‌تفاوت باشد
کد خبر: 4014616
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
عبدالکریم بهجت‌پور:

حوزه خواهران نباید به افزایش طلاق بی‌تفاوت باشد

حجت‌الاسلام بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه حوزه خواهران نمی‌تواند مسئولیت‌های مرتبط با زنان و خانواده را به گردن نهادهای دیگر بیندازد، گفت: نمی‌توانیم پدیده طلاق را ببینیم، کندی فرزندآوری و ازدواج را ببینیم و انحرافات فضای مجازی را مشاهده کنیم و مسئولیت را صرفا بر دوش دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی بگذاریم.

عبدالکریم بهجت پوربه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، امروز 29 آبان ماه در مراسم افتتاحیه دفتر نمایندگی مرکز مدیریت حوزه خواهران در تهران، گفت: حوزه‌های علمیه خواهران با محور قرار دادن خانواده و مسائل زن و خانواده، فاصله و امتیاز خود را حتی نسبت به حوزه‌های علمیه برادران نشان می‌دهند و همین مسئله، دلیل توجه ویژه مقام معظم رهبری و امام راحل به این حوزه‌ها و تاسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران است.

وی افزود: در اساسنامه مرکز مدیریت حوزه، چند هدف برای این حوزه تعریف شده است؛ از جمله اینکه طلاب باید در عرصه مسائل زن و خانواده توانمند شوند، طلاب حوزه باید هدایتگر دینی جامعه و پاسخگو به نیازهای دینی مردم باشند، طلاب باید در تحولات و نظامات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار و همسو با انقلاب باشند و همه اینها نگاه دوراندیشانه و آینده‌نگرانه نسبت به ظرفیت بانوان را مورد تاکید قرار می‌دهد.

بهجت‌پور تصریح کرد: امام خمینی(ره) می‌فرمودند که زنان نیمی از جامعه هستند و بر نیم دیگر مؤثرند، این سخنان شعار نیست بلکه نگاه دقیق و راهبردی به زنان است زیرا زنان ظرفیت‌های خاموش را روشن و به حرکت در می‌آورند؛ شاید خود ما در حوزه خواهران به این ظرفیت توجه نکردیم، چنانچه امام و رهبری به آن توجه داشته و بر آن تاکید کردند.

استاد حوزه علمیه گفت: توجه شایسته به حوزه‌های علمیه خواهران از افتخارات نظام اسلامی است و در این راستا با راه‌اندازی شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، دستگاه مستقلی تاسیس شد و این نشانگر امیدی است که به این شجره طیبه به منظور تحقق اهداف نظام مقدس اسلام وجود دارد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: حوزه خواهران در 28 استان کشور، دفاتر استانی دارد و 74 مدرسه در تهران داریم ولی حضور در فعالیت‌های ملی و حتی بین‌المللی را باید در تهران تعقیب می‌کردیم، زیرا نمی‌شود در مرکز نباشیم و نقش خواهران را در عرصه زنان و خانواده و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی تنظیم و تسهیل کنیم، به همین دلیل نمایندگی مرکز مدیریت حوزه خواهران در تهران تاسیس می‌شود.

بهجت پور در ادامه گفت: در حدود دو سال اخیر چند بار امکان‌سنجی، ظرفیت‌سنجی و نگاهمان را واقعی کرده و با نگاه کارشناسی این دفتر را تاسیس کردیم. البته باید توجه کنیم حوزه علمیه نهادی مردمی است و ما در ارتباطی که با دستگاه‌های رسمی می‌گیریم از خاستگاه خودمان فاصله نمی‌گیریم بلکه در پرتو آن این پایگاه مردمی را تقویت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در افق 1404 باید یک مرکز تخصصی تربیت زن و خانواده برای پاسخگویی به همه نیازهای دینی زنان و مردان در باب نظام خانواده و زنان داشته باشیم. حضور مرکز مدیریت در کانون کشور و درگیرشدن با مسائل کانونی و متغیراتی که باعث می‌شود نظام خانواده و مسائل زن تغییر کند در گرو تعاملات و ارتباطات کارشناسانه است. اگر در کانون مسائل و تحلیل‌های پیچیده نباشیم قدرت پیش‌بینی حوادث آینده را نداریم و راه حل‌ها هم مناسب شرایط پیچیده نخواهد بود.

مدیر حوزه خواهران اظهار کرد: دستگاه‌های دینی وقتی اثرگذار هستند که پا به پای متغیرات مسائل، نقش خود را ایفا کنند، درک روشنی از آن داشته باشند و متناسب با آن پاسخ دهند و این نمایندگی ایجاد فرصت برای طلاب و دستگاه‌ها برای نمایان شدن چهره تخصصی و علمی حوزه خواهران است.

نمی‌توان مسئولیت‌ها را به گردن نهادها انداخت

صاحب تفسیر همگام با وحی گفت: حوزه باید درگیر مسائل مهمی که امروز در کشور با آن مواجهیم بشود، نمی‌توان پدیده طلاق را ببینیم، کندی فرزندآوری و ازدواج را ببینیم و انحرافات فضای مجازی را مشاهده کنیم و مسئولیت را صرفا بر دوش دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی بگذاریم و حتما از حوزه‌های علمیه چنین انتظاری وجود دارد که وارد این عرصه شود.

وی اضافه کرد: اسلام آنچنان قوی است که برای حل هیچ مسئله‌ای به بن‌بست نمی‌رسد و اگر مشکلاتی در کشور هست به خاطر ساز و کارها و عدم تدبیر است و ربطی به ناکارآمدی دین ندارد، چطور پیامبر(ص) در محیط جاهلانه و شرک‌زده که دختران را با قساوت، زنده به گور می‌کردند فضایی ساخت که به زنان نقش ولایت داد؛ دختری که ارزش نداشت به اینجا رسید و ایشان در طول 23 سال ده‌ها مسئله را حل کردند و جایگاه منطقه آشوب‌زده حجاز و مصر و یمن را زیر چتر خود قرار داد.

بهجت پور در پایان گفت: امام خمینی(ره) در پیامی فرمودند هر جا مشکل داریم چون به دین مطابق فطرت و روشی که خود دین گفته عمل نکرده‌ایم؛ هر کجا به نام خدا و برای خدا و به نام دین و برای دین بود به نتیجه رسیدیم.

انتهای پیام
captcha