مخاطب‌شناسی در تعلیم و تربیت بسیار مهم است
کد خبر: 4014682
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

مخاطب‌شناسی در تعلیم و تربیت بسیار مهم است

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسین ابوترابی‌فرد، امام جمعه تهران، گفت: مخاطب را بشناسید که در تعلیم و تربیت بسیار مهم است و این امر از عوامل موفقیت انبیا هم بود. مخاطب به برهان و استدلال و مباحثه مبتنی بر اصول نیاز دارد و باید برای اعتلای او برنامه‌ریزی کرد.

محمدحسین ابوترابی فردبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسین ابوترابی‌فرد، امام جمعه تهران، 29 آبان در آیین افتتاح دفتر نمایندگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در تهران، نقطه ثقل قرآن کریم را عبارت «و لا تقف ما لیس لک به علم» دانست و گفت: بر اساس این کلام در منطق قرآن تنها یک مسیر حرکت تعریف می‌شود و باید تمام ظرفیت عقلانی، ارادی، فهم صحیح و دریافت انسان در این راه به کار گرفته شود.

وی تنها راه حرکت به سمت توحید را همین راه توصیف کرد و ادامه داد: از این کلام به خوبی استفاده می‌شود که در حوزه‌های نظر و عمل باید سلوک عالمانه انجام شود؛ همین سلوک علمی ما را به وحی هدایت می‌کند.

امام جمعه موقت تهران، تمام انحرافات انسان را ناشی از فاصله‌گرفتن از این راه دانست و با بیان اینکه سنگ بنای نظام توحیدی بر دانش است، افزود: قدرت سیاسی، اقتصادی و ... که برای این دو پیامبر الهی شکل گرفت به این دلیل بود که نظام سیاسی آنها مبتنی بر دانش بود و در نظام سیاسی‌ای که امروز در ایران اسلامی تعریف شده است سنگ بنا بر دو مقاله مهم علم و عدالت است. شخصیت ولی فقیه نیز به علم و عدالت او استوار است و هر یک از این دو رکن فرو بریزد اصل ولایت خدشه‌دار می‌شود.

ابوترابی ‎فرد گفت: حتی نظام اسلامی در تمام ارکان بر این دو اصل استوار است و اگر با دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی، فاصله داریم به دلیل فاصله با علم و عدالت است.

وی با بیان اینگه قدم‌هایی برای توسعه علمی و عدالت برداشته می‌شود گام‌هایی برای توسعه نظام اسلامی است، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه هم که برای آراستگی به علم و عدالت قدم برمی‌دارند و به همین دلیل به استحکام نظام اسلامی کمک می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران با بیان توصیه‌هایی به حوزه‌های علمیه گفت: مخاطب را بشناسید که در تعلیم و تربیت بسیار مهم است و این امر از عوامل موفقیت انبیا هم بود. مخاطب به برهان و استدلال و مباحثه مبتنی بر اصول نیاز دارد و باید برای اعتلای او برنامه‌ریزی کرد.

وی تاکید کرد: تلاش عالم بزرگوار و فقیه فقید آیت‌الله شرعی و بزرگوارانی که راه آن عالم سختکوش و مهذب و دلسوز را تداوم بخشیدند، ستودنی است و برای ادامه راه باید از تجارب آنان استفاده شود.

ابوترابی‌فرد، یادآور شد: باید تمام همت ما برای ارتقای خویشتن در زمینه نظر و عمل باشد و هر چه در این امر موفق باشیم، در ارتقای جامعه موفق بوده‌ایم.

انعقاد تفاهم‌نامه

حجت‌الاسلام والمسلمین کبیریان، مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران هم در این مراسم، گفت: با افتتاح این دفتر، بخشی از نیروهای مرکز، در نمایندگی تهران مستقر خواهند شد تا تعاملات را دنبال کنند.

وی ادامه داد: برای نیل به این هدف و ارتقای تعاملات حوزه‌های علمیه خواهران با دستگاه‌های مختلف، از دو سال قبل حرکت بسیار مبارک و ارزشمندی شروع شده است. ماحصل این کار، انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد با دستگاه‌های مختلف بوده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران اظهار امیدواری کرد این کار موجب افزایش بهره‌برداری از ظرفیت‌های حوزه شود.

انتهای پیام
captcha