جان باختن روزانه 300 کودک زیر 5 سال یمنی بر اثر پیامدهای تجاوز و محاصره
کد خبر: 4014749
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱

جان باختن روزانه 300 کودک زیر 5 سال یمنی بر اثر پیامدهای تجاوز و محاصره

مقامات یمنی به مناسبت روز جهانی کودک می‌گویند که 43 درصد نوزادان یمنی و روزانه 300 کودک زیر 5 سال یمنی بر اثر پیامدهای تجاوز و محاصره ائتلاف سعودی علیه این کشور جان می‌دهند.

به گزارش ایکنا، شورای عالی مادر و کودک دولت نجات ملی یمن در صنعاء به مناسبت روز جهانی کودک با برگزاری مراسمی خواهان نجات جان کودکان یمنی از پیامدهای  محاصره و تجاوز علیه این کشور شد.

«عبدالعزیز بن حبتور»، نخست‌وزیر یمن طی سخنانی در این مراسم تصریح کرد: ما در معرض تهاجم و محاصره وحشیانه هستیم که به ویژه کودکان را تحت تأثیر قرار داد و آنها از همان دقایق نخست این تجاوز جزء اولین دسته از قربانیان، بودند.

وی تأکید کرد: ما به جهانیان یادآوری می‌کنیم که در قبال این کودکانی که روزانه صدها نفر  از آنها می‌میرند، مسئول هستند، چرا که مرگ آنها در نتیجه حملات نظام‌مند علیه یمن و تجاوز و محاصره مستقیم این کشور است.

علی الدیلمی، سرپرست وزارت حقوق بشر یمن هم گفت: به هشتمین سال تجاوز و محاصره نزدیک می‌شویم و این نهادهای بشردوستانه به رهبری سازمان ملل به وظیفه خود در حفاظت از مردم یمن به ویژه کودکان عمل نکرده‌اند.

وی افزود: وضعیت کودکان در یمن بسیار دشوار است و میلیون‌ها کودک زیر فشار محاصره و درد تجاوز در جسم و روان خود به سر می‌برند.

نجیب القباطی، معاون وزارت بهداشت یمن نیز گفت: روزانه بیش از 300 کودک زیر پنج سال بر اثر تجاوزات و محاصره و آثار فاجعه‌بار آن جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: ۴۳ درصد از نوزادان یمنی از جمله نوزادان نارس به دلیل کمبود منابع و تجهیزات پزشکی جان خون را از دست می‌دهند.

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی در ششم فروردین سال 1394 تجاوز خود به کشور یمن را تحت پشتیبانی آمریکا آغاز کرد، اما با گذشت بیش از هفت سال از این تجاوز وحشیانه و همه جانبه، سایر هم‌پیمانان سعودی به غیر از امارات، بحرین و آمریکا از این ائتلاف خارج شدند.

در طی این سال‌ها ده‌ها هزار شهروند یمن که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند بر اثر حملات هوایی سعودی ـ آمریکایی به شهادت رسیده‌اند و بخش اعظم زیرساخت‌های این کشور نابود شده است.

انتهای پیام
captcha