تقریب مذاهب با وجود همه اختلاف سلیقه‌ها باید دنبال شود
کد خبر: 4016330
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
مدیر حوزه‌های علمیه:

تقریب مذاهب با وجود همه اختلاف سلیقه‌ها باید دنبال شود

آیت‌الله علیرضا اعرافی گفت: با همه اختلاف سلیقه‌هایی که ممکن است در میان جوامع اسلامی وجود داشته باشد، آنچه مهم است تقریب بین مذاهب و پیگیری آن از سوی علما و اندیشمندان مسلمان است.

علیرضا اعرافی به گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه 4 آذر در دیدار جمعی از اندیشمندان و علمای ترکیه که در دفتر مدیر حوزه در قم برگزار شد، اظهار کرد: ترکیه، قطب مهم قدرت در جهان اسلام است. کشوری قدرتمند و از جمله هفت، هشت کشور قوی در دنیای اسلام است که دارای پیشینه‌ای برجسته بوده و دارای نقشی مهم و اثرگذار است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: تعامل و همکاری با ایران، ترکیه و سایر کشورها تا آنجایی که میسّر است، باید صورت بگیرد و آنچه مسلم است حضور شیعیان در ترکیه قطعا به مصلحت این کشور است. شیعیان، اهل منطق، فکر، عقلانیت و تعامل هستند و البته به مصلحت دوستان ترکیه هم این است که این وزن فکری، معرفتی و قدرت را هم مهم بدانند و روی آن حساب کنند، هم به صلاح ترکیه و هم به صلاح امت اسلام است. تبعا برای ما این جایگاه مهم ترکیه نیز با اهمیت است.

عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، ادامه داد: برای جمهوری اسلامی ایران تضعیف هر پاره‌ای از اسلام زجرآور است ولو سنی باشند، و لو با ما فاصله داشته باشند. واقعا معتقدیم، که کل امت اسلام یک هویتی دارد که باید محفوظ بماند و علمای شیعه هم تبعا این نگاه را دارند و در مقابل امیدواریم آقایان در آنجا (ترکیه) جایگاه علمای شیعه، هویت، استقلال علمی و معرفتی آنان را به رسمیت بشمارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به دیدارهای متعدد با شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و مذهبی ترکیه اشاره و تصریح کرد: در این دیدارها گفته‌ایم، از اینجا خطری متوجه ترکیه نخواهد شد بلکه عزت و اقتدار شما را بالا می‌برد، شما هم بگذارید که شیعیان آزادتر باشند و جایگاه و هویت خودشان را داشته باشند.

آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط و تعامل سازنده مجمع علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه با مجامع علمی، دینی و دانشگاهی آن کشور پرداخت و ادامه داد: ارتباط مجموعه علما با مراکز دینی و دانشگاهی یکی از ضرورت‌هاست و نماد این اقدامات جامعةالمصطفی می‌باشد و ما هم هر جا که تشخیص دهید به عنوان حوزه علمیه و تراثی که امروز در قم است بخواهد انعکاس پیدا کند، در خدمت هستیم.

در ابتدای این دیدار جمعی از اعضای هیئت رئیسه مجمع علمای اهل‌ بیت(ع) ترکیه نکاتی را ارائه کردند.

انتهای پیام
captcha