زبان فارسی کنونی، حامل پیامی برای همه مردم جهان است
کد خبر: 4020438
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
حدادعادل:

زبان فارسی کنونی، حامل پیامی برای همه مردم جهان است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زبان فارسی کنونی، که به آن فارسی نو گفته می‌شود، در چهل سال اخیر از برکت انقلاب اسلامی بهره‌مند شده و حامل پیامی ارزشمند برای همه مردم جهان شده است.

دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی

به گزارش خبرنگار ایکنا، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی ظهر امروز در همایش «آموزش زبان فارسی در جامعةالمصطفی، پیشینه، گستره و دانش‌ سازمانی» اظهار کرد: رابطه‌ای که میان زبان یک ملت با آن ملت وجود دارد، مانند رابطه‌ای است که سخن گفتن یک فرد با شخصیت او دارد؛ هر ملت با زبان قدرتمند، بهتر می‌تواند با جهان سخن بگوید و در تاریخ، ملت‌های بهره‌مند از زبان‌های با قوت و قدرت بالاتر، از اقتدار فرهنگی بیشتری در جهان برخوردار بودند.

وی زبان فارسی را زبان دوم جهان اسلام خواند و خاطرنشان کرد: پس از ورود اسلام به ایران، زبان فارسی از بین نرفت، بلکه ضمن تطبیق یافتن با زبان عربی، به بازوی قدرتمندی برای جهان اسلام مبدل شد و گسترش اسلام از ایران به سمت شرق عالم، با این زبان صورت گرفت.

رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: گسترش اسلام در هند و چین، به برکت زبان فارسی روی داد. روحیه ایرانیان و لطافت زبان فارسی برای مردم شبه‌قاره و شرق آسیا دلپذیرتر بود و این زبان همراه با اسلام، در شرق عالم به پیش رفت. ابن‌بطوطه در سفرنامه خود نقل می‌کند، اشعار سعدی تنها چهل سال پس از درگذشت وی، در شرق آسیا رواج داشت.

عضو تشخیص مصلحت نظام، زبان فارسی را حامل فکر و فرهنگ ملت ایران و برخوردار از پشتوانه‌ای چندهزار ساله دانست و اظهارکرد: زبان فارسی کنونی، که به آن«فارسی نو» گفته می‌شود، در چهل سال اخیر از برکت انقلاب اسلامی بهره‌مند شده و حامل پیامی ارزشمند برای همه مردم جهان شده است. تألیف و انتشار سالانه بیش از یکصدهزار کتاب در ایران، واقعیت است. در حالی که پیش از انقلاب اسلامی، این رقم حدود ششصد تا هفتصد عنوان کتاب در سال بود.

حدادعادل حفظ و توسعه زبان فارسی را در داخل و خارج کشور وظیفه ملی و شرعی دانست و تصریح کرد: آموزش هر علمی، تخصصی جدا از آن علم است. امروز در جهان، در کنار هر علمی، رشته‌ای تخصصی برای آموزش آن وجود دارد. این سخن در زمینه آموزش زبان، به ویژه آموزش زبان به غیرهم‌زبانان نیز صادق است. رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان حدود چهل سال در ایران سابقه دارد و از نظر مبانی و شیوه‌های آموزشی، از مباحث ویژه‌ای برخوردار است.

وی جامعةالمصطفی را یکی از برکات بزرگ انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: جامعةالمصطفی از ابتدا، در مسیر درستی قرار گرفت و از گذشته تاکنون از روند رشد و توسعه مطلوبی برخوردار بوده و از حیث آموزش زبان فارسی، جامعةالمصطفی کاری شگفت‌انگیز انجام داده است. آموزش زبان فارسی در حوزه‌علمیه از سابقه چندانی برخوردار نیست، ولی امروز به برکت جامعةالمصطفی، غیرفارسی‌زبانان از کشور‌های مختلف به ایران آمده، در چند ماه آموزش، زبان فارسی را فرامی‌گیرند که رویداد حیرت‌آوری است که با انگیزه ایمانی افرادی که با عشق و علاقه الهی کار به ثمر نشسته است.

تدوین ۴۰ کتاب مرتبط با آموزش زبان فارسی

حداد عادل با اشاره به روابط بسیار خوب میان بنیاد سعدی و جامعةالمصطفی، تصریح کرد: از بدو تأسیس بنیاد سعدی، همواره تلاش شده فعالیت‌های این دو مجموعه در کنار هم و مکمل یکدیگر باشند. در بنیاد سعدی، توجه به جنبه علمی آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم و تأمین زیرساخت‌های لازم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ارائه خدمات به مؤسساتی که در ایران و خارج ایران به آموزش زبانی فارسی اشتغال دارند، هدف اصلی بنیاد سعدی است و این بنیاد هم‌اکنون با چهل مرکز آموزش زبان فارسی در نقاط مختلف جهان همکاری می‌کند.

وی با اشاره به تدوین چهل کتاب آموزش زبان فارسی در انواع مهارت‌های سوادآموزی، خواندن و نوشتن، سخن گفتن و فنون مختلف آموزشی در سطوح گوناگون به همت بنیاد سعدی، اذعان کرد: در سال‌های اخیر، به ویژه در دوران شیوع کرونا، این بنیاد از گسترش زبان فارسی در فضای مجازی غافل نبوده است. امروز آموزش زبان در آن سوی مرز‌ها با توجه به گسترش تولید نرم‌افزار‌ها آسان‌تر شده و بنیاد سعدی نیز در این زمینه، فعالیت‌های خود را گسترش داده است.

وی تربیت معلم بومی را یکی از برنامه‌های بنیاد سعدی دانست و افزود: تاکنون نزدیک به چهل دانش‌پژوه از کشور‌های مختلف، دوره‌های تخصصی آموزش زبان فارسی را در دانشگاه‌های ایران فراگرفته‌اند و امروز می‌توانند در کشور‌های خود فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه آموزش زبان فارسی داشته باشند.

حدادعادل استانداردسازی آموزش زبان فارسی را ضروری دانست و گفت: برای شناخت میزان یادگیری زبان، استاندارد‌هایی بین‌المللی تعریف شده است. در بنیاد سعدی نیز هر چند با تأخیر، این استانداردسازی در مورد آموزش زبان فارسی صورت پذیرفت.

وی تأسیس رشته آموزش زبان فارسی را در جامعةالمصطفی، پدیدآورنده فرصتی بسیار مغتنم برای گسترش زبان فارسی در جهان دانست واظهار کرد: امروز در مناطق مختلف جهان، علاقه زیادی به گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد و با گسترش زبان فارسی، می‌توان این پیام ارزشمند را به شکل بهتری در جهان انتشار داد.

رئیس بنیاد سعدی، با ابراز تمایل برای گسترش همکاری با جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: در قرون اخیر، هیچ امکانی برای گسترش زبان فارسی در جهان به اندازه ظرفیت پدیدآمده به دست جامعةالمصطفی، مؤثر نبوده است. تحصیل هزاران دانش‌پژوه از سراسر جهان در جامعةالمصطفی، برکت بزرگی است و باید بیشترین استفاده را از این حضور، به ویژه در عرصه گسترش زبان فارسی، برد. در این زمینه، بنیاد سعدی آماده هر نوع همکاری و همراهی با جامعةالمصطفی است.

رئیس بنیاد سعدی تصریح کرد: حفظ و توسعه زبان فارسی را در داخل و خارج کشور وظیفه ملی و شرعی خواند.

انتهای پیام
captcha