چه افرادی بهتر است فعلاً به عتبات عالیات سفر نکنند + فیلم
کد خبر: 4021606
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
سلامت در زیارت/ 5

چه افرادی بهتر است فعلاً به عتبات عالیات سفر نکنند + فیلم

با توجه به شرایط کرونایی موجود، کودکان و کهنسالان، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و بیماران بهبود یافته یا مبتلا به سرطان بهتر است که فعلاً به عتبات عالیات سفر نکنند.

چه کسانی بهتر است فعلاً به عتبات عالیات سفر نکنند+ فیلم

به گزارش ایکنا، با آغاز سفرهای کاروانی زائران ایرانی به اعتاب مقدس عراق و سوریه، لزوم آموزش مسائل بهداشتی مرتبط با شرایط ویژه کرونایی به این زائران به شدت احساس می‌شود.

بر همین اساس خبرگزاری ایکنا مجموعه آموزشی «سلامت در زیارت» را با هدف ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی در سفرهای زیارتی تهیه کرده است.

در پنجمین جلسه این بسته آموزشی، طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به تشریح این مسئله پرداخت که در شرایط کنونی کرونا چه کسانی بهتر است فعلاً به عتبات مشرف نشوند و گفت: با توجه به اینکه روال معمول سفرهای زیارتی مثل قبل برقرار می‌شود، باید چند نکته را مرور کنیم.

مسئله اول وسایلی است که زائران از آن استفاده می‌کنند. برخی از زائران از ویلچر و یا عصا استفاده می‌کنند و باید این وسایل را در سفرهای زیارتی حتماً همراه خود داشته باشند. چون امکان تهیه این اقلام اگرچه در عراق مقدور است اما تهیه آنها با مشقت و هزینه زیادی امکان‌پذیر است و منطقی است که هر زائری که از وسیله خاص کمکی استفاده می‌کند، آن وسیله را در سفر همراه داشته باشد.

مسئله دیگر این است که طی یک سال و نیم تا دو سالی که سفر به عتبات تعطیل شده بود، شوق زیارت در زائران ایرانی بیشتر شده اما با توجه به شرایط خاصی که به دلیل کرونا در دو کشور وجود دارد و علی‌رغم اینکه واکسیناسیون در سطح بالا در کشورمان صورت گرفته و در عراق هم واکسیناسیون به طور قابل قبولی انجام شده است و اکنون شدت بیماری در هر دو کشور به میزان قابل قبولی کاهش یافته، اما همچنان روزانه تعدادی فوتی را در کشور ایران و عراق داریم و این مسئله نشان می‌دهد که همچنان باید مراقبت‌های لازم را برای سفر داشته باشیم.

پیشنهاد می‌کنیم افرادی که بیماری‌ زمینه‌ای، بیماری مزمن یا کنترل نشده و یا سابقه بیماری سرطان درمان شده یا در حال درمان دارند، به هیچ وجه اکنون به عتبات سفر نکنند و اجازه دهند که شرایط کمی بهتر شود و سفر خود را به زمان و شرایط مناسب‌تری موکول کنند.

همچنین با توجه به اینکه برای کودکان زیر 12 سال تقریباً واکسیناسیونی انجام نمی‌شود و احتمال بیماری برای کودکان در سفر وجود دارد، بهتر است که فعلاً کودکان و افراد کهنسال به عتبات مشرف نشوند.

منطقی‌تر این است که گروه‌های ذکر شده، فعلاً سفر عتبات را به تعویق بیندازند تا شرایط عمومی در هر دو کشور بهتر شود. بعد از بهتر شدن شرایط، مرکز پزشکی هلال احمر از حضور آنها در عتبات استقبال خواهد کرد.

البته اگرچه اکنون هم از نظر قانونی ممنوعیتی برای سفر این افراد به عتبات وجود ندارد ولی توصیه پزشکی این است که این گروه‌ها تا حد ممکن تا بهتر شدن شرایط به سفر نروند.

انتهای پیام
captcha