زائران عتبات سجاده شخصی همراه داشته باشند + فیلم
کد خبر: 4020807
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲
سلامت در زیارت /۴

زائران عتبات سجاده شخصی همراه داشته باشند + فیلم

همراه داشتن سجاده و ملحفه شخصی، نتایج منفی آزمایش‌های مربوط به دیالیز و اعلام بیماری مزمن به رئیس کاروان از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکی به زائران اعزامی به عتبات عالیات است.

زائران عتبات سجاده شخصی همراه داشته باشند+ فیلم

به گزارش ایکنا، با آغاز سفرهای کاروانی زائران ایرانی به اعتاب مقدس عراق و سوریه لزوم آموزش مسائل بهداشتی مرتبط با شرایط ویژه کرونایی به این زائران به شدت احساس می‌شود. بر همین اساس خبرگزاری ایکنا مجموعه آموزشی «سلامت در زیارت» را با هدف ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی در سفرهای زیارتی تهیه کرده است.

در چهارمین جلسه این بسته آموزشی، طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به بیان لوازم ضروری که زائران باید همراه داشته باشند و مدارک پزشکی که برای انجام دیالیز در عراق لازم است پرداخت و گفت: همه کسانی که به حرم‌های مطهر مشرف می‌شوند باید تست PCR منفی همراه داشته و حداقل دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند.

اگر بیماری خاصی غیر از بحث کرونا مانند سابقه بیماری قلبی، فشار خون، دیابت و یا هر بیماری مزمن دیگری دارند که در طول سفر ممکن است موجب ایجاد مشکل برای آنها شود، حتماً قبل از سفر باید به مدیر کاروان اطلاع بدهند.

مدیران کاروان‌ها با مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت در ارتباط هستند. اطلاعات زائران بیمار به پزشکان مرکز پزشکی ارسال می‌شود تا در صورت نیاز خدمات پزشکی لازم به این زائران ارائه داده شود.

همچنین در عین حال که موضوع همراه بردن وسایل شخصی برای محافظت از کرونا مثل ماسک و اسپری ضد عفونی کننده مطرح است، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از سجاده و مهر شخصی در حرم‌ها و مراکز زیارتی استفاده شود.  

پیشنهاد دیگر ما این است که در صورتی که امکان دارد یک یا دو عدد ملحفه تمیز همراه خود داشته باشند تا در هتل‌ها و مراکز اقامتی ترجیحاً از ملافه‌های شخصی خودشان استفاده کنند.

اگر زائر دیالیزی است، با توجه به مقررات کشور عراق حتماً نتایج اصلی(نه کپی شده) منفی آزمایش هپاتیت B و C و HIV/AIDS را همراه داشته باشد. همچنان که در مراکز دیالیز ایران این مدارک را از فرد می‌خواهند در کشور عراق نیز همین مدارک برای انجام دیالیز لازم است.

در عین حال پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر در مسیر هوایی و یا زمینی ترجیحاً تماس‌ها با افراد مختلف همسفر کمتر باشد، از دست دادن خودداری شود و هنگام سوار شدن به اتوبوس و هواپیما فاصله‌های اجتماعی رعایت شده و در تجمعات حضور نداشته باشند.

گاهی در کاروان‌ها نوشیدنی و یا غذا و میان وعده توزیع می‌شود که برای استفاده از آنها زائران سعی کنند از ظروف اختصاصی خود استفاده کنند. البته در این خصوص فقط مسئله کرونا مطرح نیست و ما بیشتر نگران بیماری‌های عفونی قابل انتقال در شرایط مختلف هستیم. در عین حال زائران به هیچ وجه غذای گرم را همراه خود نداشته باشند چراکه ممکن است غذا دچار فساد و آلودگی شده و زائران را دچار مشکل کند.

انتهای پیام
captcha