عربستان: جلوی دخالت خارجی در افغانستان گرفته شود
کد خبر: 4021959
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
در نشست سازمان همکاری اسلامی مطرح شد؛

عربستان: جلوی دخالت خارجی در افغانستان گرفته شود

وزیر خارجه عربستان در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان گفت: باید جلوی دخالت قدرت‌های خارجی در امور افغانستان گرفته شود.

به گزارش ایکنا به نقل از جئو تی وی، هفدهمین اجلاس فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی صبح امروز یکشنبه با حضور 20 وزیر امور خارجه و 10 معاون وزیر امور خارجه از سراسر جهان اسلام در اسلام‌آباد در تالار مجلس شورای ملی پاکستان آغاز شد. در این نشست نمایندگان هفتاد کشور حضور دارند. 

 این نشست که در آن در مورد اوضاع انسانی در افغانستان بحث و تبادل نظر خواهد شد، توسط عربستان سعودی به عنوان رئیس سازمان همکاری اسلامی و به میزبانی پاکستان برگزار شد. این نشست به ریاست شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان برگزار می‌شود.

در این نشست، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: باید از دخالت‌های خارجی‌ها در افغانستان جلوگیری کرد.

فیصل بن فرحان که در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان در اسلام‌آباد سخن می‌گفت، واکنش مثبت به ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را خواستار شد.

وی بر لزوم مبارزه با افراط گرایی و تروریسم در افغانستان تأکید کرد و افزود: باید حقوق بشر در افغانستان مورد احترام قرار گیرد و دخالت‌های خارجی در آن متوقف شود.

فرحان تاکید کرد: مردم افغانستان با یک بحران انسانی جدی مواجه هستند.

روز گذشته عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان هشدار داد اگر جامعه جهانی به موقع به افغانستان کمک نکند، یک بحران انسانی بزرگ در این کشور به وقع خواهد پیوست.

وی افزود: ممکن است این کشور بار دیگر به پناهگاه تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شود.

 نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرد: هر کاری که قدرت‌های بین‌المللی در افغانستان انجام دادند، یک دیوانگی بود زیرا آنها سعی کردند از طریق جنگ به اهداف خود برسند.

به گفته وی، وضعیت افغانستان برای پاکستان نیز بسیار سخت است، زیرا اگر افغانستان بار دیگر وارد هرج و مرج شود، پاکستان بیشترین آسیب را خواهد دید.

وی خاطرنشان کرد: پاکستان در حال حاضر به دلیل چندین دهه بی‌ثباتی و جنگ در افغانستان آسیب‌های زیادی دیده است.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز پیش از این گفته بود: افغانستان با وضعیت بحرانی مواجه است و در صورت عدم رسیدگی، بحران انسانی آن ممکن است تشدید شود.

وی با تأکید بر اینکه شرایط افغانستان رو به وخامت است، گفت: به نفع همه دنیا است که اوضاع افغانستان بدتر نشود.

در این نشست پاکستان یک استراتژی شش ماده‌ای را برای رسیدگی به بحران بشردوستانه، امنیت غذایی و احیای اقتصادی افغانستان در کنار ظرفیت‌سازی نهادی برای مقابله با تروریسم پیشنهاد کرد.

وزیر خارجه این کشور پیشنهاد ایجاد سازوکاری در داخل کشورهای سازمان همکاری برای حمایت‌های انسانی و مالی پایدار از مردم افغانستان را مطرح کرد.

وی خواستار افزایش سرمایه‌گذاری دوجانبه یا از طریق پلتفرم سازمان همکاری اسلامی در زمینه آموزش و مهارت‌آموزی مردم افغانستان شد.

او همچنین پیشنهاد ایجاد یک گروه کارشناسان OIC و سازمان ملل را برای بررسی راه‌های تضمین احیای خدمات بانکی قانونی در این کشور جنگ‌زده را مطرح کرد.

از سوی دیگر شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه دولت موقت طالبان نیز در یک سخنرانی در مراسم گرامیداشت هجدهم دسامبر، روز جهانی مهاجران، ایالات متحده را عامل نابسامانی‌های کنونی افغانستان دانست و گفت: آمریکایی‌ها در بیست سال گذشته اقتصاد ما را خراب کردند.

انتهای پیام
captcha