نخبگان قرآنی خود را تأثیرگذار نمی‌بینند + صوت
کد خبر: 4023881
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
مطالبات مدیران مؤسسات قرآنی، 11 / رضا کوچکی:

نخبگان قرآنی خود را تأثیرگذار نمی‌بینند + صوت

مدیرعامل مؤسسه قرآنی والفجر خمین با بیان اینکه باید نخبگان قرآنی برای حاکمیت تعیین تکلیف کنند، گفت: متأسفانه آنان آن طور که باید و شاید در صحنه نیستند.

رضا کوچکیمؤسسات قرآنی را می‌توان بازوی فرهنگی انقلاب و نظام دانست، زیرا وظیفه ترویج ایدئولوژی نظام بر پایه قرآن را برعهده دارند، قرآنی که آن را کتاب انقلابمان می‌دانیم، اما مؤسسات با وجود اهمیتی که دارند، تاکنون آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته‌اند و آیین‌نامه‌ها و قوانین حمایتی نیز در مقام عمل بسیار متفاوت اجرا شده است. شیوع بیماری کرونا نیز عامل مضاعفی شد تا وضعیت آنها از هر زمان دیگری بغرنج‌تر شود. از این رو به سراغ مدیران مؤسسات رفته‌ایم تا مهم‌ترین خواسته‌هایشان را از دولت بشنویم. رضا کوچکی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت والفجر خمین، نایب رئیس اتحادیه قرآنی استان مرکزی و دکترای فقه و حقوق اسلامی، به سؤالات خبرنگار ایکنا در این باره پاسخ گفت.

ایکنا ـ به عنوان مدیر یک مجموعه قرآنی چه مطالبه‌ای از دولت سیزدهم دارید؟

مسئولان حاکمیتی می‌توانند چند رویکرد را برای حمایت از مؤسسات قرآنی اتخاذ کنند، چون از دولت اسلامی توقع حمایت داریم. خیلی حمایت مادی را صلاح نمی‌‌دانم، بلکه دولت باید با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد در جامعه ایجاد انگیزه کند تا مردم به خاطر قرآن به سمت مؤسسات قرآنی سوق یابند. با این کار و نیز پرداخت هزینه‌ها از سوی مردم هم مشکل هزینه‌های مالی مؤسسات حل و فصل و هم کار قرآنی انجام می‌شود. حمایت مالی مقطعی، کارگشا نیست. باید حمایت‌ها بین کارمندان، مردم، کسبه و... ایجاد انگیزه کند تا باعث شور و نشاط قرآنی و رشد مؤسسات شود.

ایکنا ـ ایجاد انگیزه به چه نحوی باشد؟

باید ایجاد عطش کند، به نحوی که مردم به طرف قرآن بیایند. می‌توان با تعیین جوایز و نیز تشویق از طرف دولت این کار را انجام داد. لازم نیست هزینه‌ای به مؤسسات پرداخت شود، بلکه برای هر فردی که حافظ قرآن کریم شد می‌توان به عنوان جایزه، سفر مکه را اهدا کرد. چنین تشویق‌هایی باعث می‌شود که مردم به سمت قرآن سوق یابند.

ایکنا ـ ارزیابی‌تان از وضعیت فعلی مؤسسات چیست؟

اکنون وضعیت خوبی ندارند، در حالی که استان ما از نظر قرآنی جزو استان‌های خوب محسوب می‌شود.

ایکنا ـ مؤسسات نهادهایی مردمی محسوب می‌شوند. از این رو آیا می‌توانیم از دولت انتظار حمایت داشته باشیم یا حمایت از فعالیت‌های قرآنی باید مردمی باشد تا به حفظ استقلال آن‌ها کمک شود؟

باید مردمی باشد. دولتی شدن اشتباه است، ولی دولت باید به حمایت‌هایش ادامه دهد تا جامعه به سمتی حرکت کند که فعالیت قرآنی فراگیر شود و اینکه مستقیم به مؤسسات پول پرداخت شود اشتباه است.

ایکنا ـ نظرتان راجع‌به پرداختن مؤسسات به کسب و کار چیست؟

کسب و کار مؤسسه، آموزش قرآن است. اگر مستقیماً کارهای اقتصادی انجام دهند، عملاً از کارشان بازمی‌مانند. بعضی مؤسسات می‌توانند با چنین رویکردهایی به امور فرهنگی بپردازند، اما اگر بخواهیم همه مؤسسات را درگیر کنیم قابل قبول نیست و جواب نمی‌دهد، به طور مثال اگر یک اپلیکیشن قرآنی از طرف یک مؤسسه تولید شود در سراسر کشور قابل استفاده است.

پشتیبانی‌ با دولت باشد تا مؤسسات بتوانند در آرامش به آموزش قرآن بپردازند. باید در فضای مجازی حضور داشته باشیم ولی عمده اثرگذاری ما در آموزش حضوری است و نباید این مورد را از دست بدهیم، مثل مساجد که نمی‌توان نماز جماعت را مجازی برگزار کرد، بلکه حتماً باید حضوری باشد، ولی باید برای افرادی که امکان حضور ندارند اپلیکیشن‌هایی فراهم باشد.

کد

ایکنا ـ مؤسسات در چه زمینه‌هایی نیازمند حمایت هستند؟

از جمله مشکلات مؤسسات، مکان و بیمه فعالان قرآنی است که چند سال است به آن کم‌توجهی می‌شود. باید به منظور حمایت، این کار را برای قرآنیان انجام دهند. همچنین مؤسسات نیازمند یکسری تجهیزات هستند تا به‌روز باشند. اگر از نظر تجهیزات پشتیبانی شوند، حداقل می‌توانند روی پای خود بایستند.

ایکنا ـ نظرتان راجع‌به چگونگی فعالیت‌ دستگاه‌های حاکمیتی متولی امور قرآنی چیست؟

این نهادها نباید کارهای تصدی‌گری را انجام دهند، بلکه باید به مؤسسات سپرده شود. بدین ترتیب گردش مالی در مؤسسه انجام می‌شود و مؤسسات دارای تخصص بهتر کار را پیش می‌برند و نهادها به دور از تصدی‌گری، کار انگیزشی می‌کنند. هر حمایت مالی را که می‌‌خواهندانجام دهند در راستای اجرای یک طرح و برنامه قرآنی، قرارداد آن را منعقد می‌کنند و مبلغ را به مؤسسات پرداخت کنند.

ایکنا ـ سخن پایانی.

نخبگان برای حاکمیت تعیین تکلیف می‌کنند. مردم نیز همیشه به متخصصان و نخبگان اعتماد دارند، اما نخبگان قرآنی آن طور که باید و شاید در صحنه نیستند و خود را اثرگذار نمی‌بینند. بنابر این، ما شاهد رخوت در فعالیت‌های قرآنی هستیم. نخبگان قرآنی باید وظیفه خود را بشناسند، اما الان چشم نخبگان قرآنی به دولت است و این امر تعارضی را به وجود آورده است، اگر بتوانیم اینها را برای جامعه و دولت‌ها تبیین کنیم، قطعاً فعالیت‌های قرآنی رشد می‌کند. از نخبگان قرآنی تقاضا می‌‎کنم که به میدان بیایند و حس عطش و نیاز به قرآن را در جامعه ایجاد کنند تا مردم به طرف قرآن سوق یابند.

یادآوری می‌شود، این مؤسسه در خمین، چهارراه قدس، ابتدای خیابان آیت‌الله طالقانی، طبقه اول واقع است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha