حل و فصل مشکلات اداری مهم‌تر از مساعدت مالی به مؤسسات است
کد خبر: 3988069
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
مطالبات مدیران مؤسسات قرآنی از دولت سیزدهم / 1

حل و فصل مشکلات اداری مهم‌تر از مساعدت مالی به مؤسسات است

مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت(ع) خمینی‌شهر با بیان اینکه اگر دولت، مشکلات ایجاد شده از سوی دوایر دولتی را حل و فصل کند، هیچ مؤسسه‌ای نیاز به کمک مالی دولت ندارد، گفت: مؤسسات برای فعالیت اقتصادی برنامه‌ریزی داشته باشند.

سه‌شنبه، منتظر عکس هستم/حل و فصل مشکلات اداری مؤسسات از سوی دولت، مهم‌تر از مساعدت مالی استسلطانی، مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت(ع) خمینی‌شهر در گفت‌وگو با ایکنا، در ارزیابی وضعیت حال حاضر مؤسسات قرآنی، بیان کرد: متأسفانه دولت قبل، پشتیبانی ضعیفی از مؤسسات قرآنی داشت و اگر کمک‌های مردمی و فعالیت ویژه مؤسسات نبود، این اندک مراکزی که کار می‌کنند، غیر فعال می‌شدند. الان مؤسسات فقط با حمایت‌های مردمی پیش می‌روند که البته حمایت‌های مردمی نیز کم شده، اما می‌توان تبلیغات مؤسسات را بیشتر کرد. مردم هنوز شیرینی فعالیت‌های قرآن را نچشیده‌اند. اگر خط مؤسسه قرآنی، قرآن و اهل بیت(ع) و فرمایشات مقام معظم رهبری باشد، مردم بیشتر استقبال می‌کنند، اینکه متأسفانه چراغ برخی از مؤسسات هم خاموش شده به این دلیل است که جهت‌گیری سیاسی‌ گرفته‌اند.

وی افزود: در مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) اهل تشیع و تسنن در کنار هم حضور دارند، به هیچ عنوان خط و سمت خاصی نداریم، هرکس قرآن و اهل بیت(ع) را دوست دارد، جایگاهش در مؤسسه است. اهل تسنن بیشتر در رابطه با حفظ قرآن حضور می‌یابند.

غربت قرآن

مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت(ع) خمینی‌شهر در پاسخ به این سؤال که به‌عنوان مدیر یک مجموعه قرآنی چه مطالبه‌ای از دولت سیزدهم دارید؟ اظهار کرد: اگر حقیقت قرآن را به مردم بچشانیم، دیگر نیازی به دادگاه و زندان نداریم و همه مشکلاتمان حل می‌شود. همه بی‌فرهنگی‌ها، ناملایمات ‌و ناامنی‌ها به دلیل فاصله‌گیری‌ از قرآن است.

وی بیان کرد: این که چه راهکاری را در این رابطه اتخاذ کنیم نیاز به جلسات متعدد دارد. در دارالقرآن اهل بیت(ع) یکسری امکانات ویژه‌ای تعیین کرده‌ایم. افراد حافظ 5 جزء، کمک‌هزینه قم و جمکران، حافظ 10 جزء سفر مشهد، حافظ 20 جزء، عتبات عالیات و حافظ کل اجزاء، کمک‌هزینه حج تمتع دریافت می‌کنند. این باعث می‌شود که خانواده یا مخاطب جذب شود، بعد از یکسال آمدن و رفتن احساس خستگی نکند، اگر این شرایط تشویقی را برای مؤسسات فعال کنند، دولت کمک کند که در این راستا خدمات ویژه‌ای به کسی که حافظ قرآن می‌شود، ارائه شود، نتیجه بهتری می‌گیریم. الان هم تسهیلاتی هست به طور مثال فردی که حافظ قرآن می‌شود در رابطه با حضور در دانشگاه و زمان خدمت سربازی تسهیلاتی دریافت می‌کند، که باید این تسهیلات را بیشتر رسانه‌ای کنند.

مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت(ع) خمینی‌شهر در پاسخ به این سؤال که آیا مؤسسه شما تاکنون وارد فضای فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار شده است؟ گفت: هر مؤسسه‌ای برای دوام، باید منابع درآمدی برای خود داشته باشد، مؤسسه‌ای که بخواهد دستش در جیب دولت و ملت باشد، پس از مدتی چراغش خاموش می‌شود، مؤسسات و حتی مساجد باید اینگونه باشند، در کنار مسجد مغازه‌ای باشد، اگر مؤسسه‌ای هست، خدمات اقتصادی انجام دهد که بتواند درآمد کسب کند به قول قدیمی‌ها که می‌گفتند چاهی که از خودش آب نداشته باشد، فایده ندارد. قبل از تأسیس مؤسسه اهل بیت خمینی‌شهر، رقباتی برایش ایجاد کردیم که منابع درآمدی برایش حاصل شود. اینجا بزرگترین موقوفه قرآنی آستان قدس رضوی است و بزرگترین مجموعه قرآنی کشور است. کارخانه سنگبری با دو سالن بزرگ و چندین مغازه تجاری، که وقف این مؤسسه شده‌اند، رقبات مؤسسه هستند.

ضرورت کمک دولت به حل مشکلات اداری

وی در رابطه با اینکه باید از دولت، توقع حمایت داشت یا حمایت از فعالیت‌های قرآنی باید صرفاً مردمی باشد؟ بیان کرد: دولت اگر مخفیانه کمک کند، خیلی عالی است، مؤسسه قرآنی زیر بار دولت نرود که تصور شود، دولتی است و سیاسی‌کاری می‌کند. به نظرم دولت اگر کمک مالی نکند و فقط مشکلات اداری مؤسسات را حل کند، این بزرگترین کمک است. یک مشکل، اداره بیمه و مالیات است. ما 70 نفر نیروی انسانی داریم، اگر یک نفر از آن‌‌ها شکایت کند، هیچ حمایتی از ما نمی‌شود، از طرف دیگر باید هر روز به اداره بیمه برویم، اگر دولت بتواند مشکلاتی که دوایر دولتی برای مؤسسات ایجاد می‌کنند، حل و فصل کند، هیچ مؤسسه‌ای نیاز به کمک مالی دولت ندارد.

سلطانی به این سؤال که با توجه به اینکه طی ادوار مختلف ثابت شده موضوع قرآن برای دولت‌ها اولویت نبوده، در این دوره چقدر امیدوارید، چالش‌های مؤسسات قرآنی مرتفع شوند؟ اینگونه پاسخ داد: همیشه امید داریم، این نیست که بگوییم که در این دولت امکان دارد کمک باشد یا نباشد. آقای رئیسی، مشرف به مسائل است، به اکثر مشکلات مؤسسات و مردم واقف است. شاید آن بودجه‌ای که مؤسسات فکر می‌کنند در اختیار نگذارند، ولی حداقل مشکلات اداری را رفع کنند.

وی اظهار کرد: اگر همین مشکل بیمه حل شود، بزرگترین خدمتی است که دولت به مؤسسات قرآنی خواهد کرد، فرد تمایل دارد که با حقوق دو میلیون تومان در خدمت مؤسسه قرآنی یا مؤسسات خیریه باشد، اما از سوی دیگر یک میلیون و دویست هزار تومان باید پول بیمه پرداخت شود، این هزینه‌ها واقعاً سرسام‌آور است و بیمه کارگری محسوب می‌شوند.

مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت(ع) خمینی‌شهر در پایان گفت: قرآنی شدن اینطور نیست که فرد حافظ کل قرآن شود، شمر بن ذی الجوشن هم کل قرآن را حفظ بود، عمل به قرآن مهم است. در گذشته کاسب‌ها از چرتکه استفاده می‌کردند، اما الان از ماشین‌ حساب استفاده می‌کنند، اما در مورد قرآن، همان گونه که 400 سال پیش از آن استفاده می‌شد، الان هم بهره‌مند می‌شویم، متأسفانه هیچ‌گونه پیشرفتی در برنامه‌های آموزشی قرآن نشده است، یکی از مشکلات همین بوده که بودجه‌ای نبوده تا آموزش نوینی جایگزین شود. آموزش روخوانی و روان‌خوانی، حفظ و ... همه‌ با متدهای قدیم است. مقام معظم رهبری مطالبه 10 میلیون حافظ کل را دارند اما تا آن عدد چه مقدار فاصله داریم؟ چطور می‌شود انتظار ایشان را برآورده کرد؟ آموزش‌هایمان نوین نیستند، مردم روز اول می‌آیند، روز دوم برایشان خسته‌کننده است، دور می‌شوند، جوایزی نیست، پولی برای همان مبلغ جزئی ثبت‌نام نیست، رانده می‌شوند، دولت اگر به فکر اینها بیفتد، فرمایش مقام معظم رهبری به مرحله عمل می‌رسد.

یادآور می‌شود، سال 83، کلنگ مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) به زمین زده و از سال 94 نیز همه بخش‌ها فعال شد. مجموعه شامل زمینی به مساحت هزار و 100 متر مربع، ساختمانی به مساحت چهار هزار و 500 متر مربع، 40 کلاس آموزشی و چهار سالن اجتماعات است. یکی از سالن‌ها هزار و صد صندلی و یکی دیگر از سالن‌‌ها محل استقرار هزار و صد قرآن‌آموز است که در طول سال همواره برنامه‌های فرهنگی در آن‌ها منعقد می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha