مدیریت استرس در پاندمی کرونا
کد خبر: 4027447
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶

مدیریت استرس در پاندمی کرونا

این روزها بسیاری افراد استرس ابتلا به ویروس کرونا را دارند؛ اکثر ما وقتی با اتفاقات و حوادث ناگواری مثل سیل، زلزله یا از دست دادن عزیزی روبه‌رو می‌شویم، یا احساس کنترل روی شرایط نداریم و اوضاع برایمان غیرقابل پیش‌بینی می‌شود؛ مانند مواجهه یا همه‌گیری ویروس کرونا، دچار استرس می‌شویم.

مدیریت استرس، پاندمی کرونااین روزها بسیاری افراد استرس ابتلا به ویروس کرونا را دارند؛ اکثر ما وقتی با اتفاقات و حوادث ناگواری مثل سیل، زلزله یا از دست دادن عزیزی روبه‌رو می‌شویم، یا احساس کنترل روی شرایط نداریم و اوضاع برایمان غیرقابل پیش‌بینی می‌شود؛ مانند مواجهه یا همه‌گیری ویروس کرونا، دچار استرس می‌شویم.

استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیرمعمول است و گاهی هم به دلیل انباشته شدن فشارهای کوچک پیش می‌آید. وقتی احساس می‌کنیم شرایط برای ما غیرقابل تحمل شده و قادر به مدیریت اوضاع نیستیم، ممکن است در مرحله بحران باشیم.

هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می‌دهیم؛ گاهی نشانه‌های جسمی مانند سردرد، دردهای پراکنده بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی، کاهش اشتها و بی‌خوابی پیش می‌آید و گاهی نشانه‌های روانی رفتاری مانند احساس ترس و اضطراب، درماندگی، ناامیدی، کرختی و شوکه شدن، یا خشم را تجربه می‌کنیم.

بایدها و نبایدها در شرایط پراسترس و بحران

- اکثر رفتارها و واکنش‌هایی که افراد در هنگام حوادث و بحران‌های غیر منتظره از خود نشان می‌دهند، رفتارهایی طبیعی است به همین دلیل به خود یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنیم.

- از موقعیت‌هایی که استرس ما را زیاد می‌کند دوری کنیم؛ برای مثال کمتر اخبار منفی پیرامون خود را بررسی کنیم، خواندن اخبار یک یا دو بار در روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز را به پیگیری اخبار سپری کنیم.

- در مورد نگرانی‌ها و احساسات خود حرف بزنیم و از بیان آن‌ها خجالت نکشیم. اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهیم.

- با احساسات و فکرهای خود نجنگیم، تغییر حال ما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان است.

- بپذیریم همه چیز در کنترل ما نیست؛ سعی کنیم برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنیم و روی چیزهایی که کنترل داریم تمرکز کنیم، نه روی مسائلی که کنترل نداریم.

- ساعت‌هایی را به دور از فضای مجازی بگذارنیم و کارهایی که برای ما آرام‌بخش است را در برنامه روزانه بگنجانیم؛ برای مثال نیایش کنیم، موسیقی گوش دهیم، کتاب بخوانیم یا فیلمی که دوست داریم را ببینیم.

- در شرایط بحرانی و بی ثبات، تصمیمات مهمی نگیریم و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنیم.

- به اندازه کافی استراحت کنیم، خواب خوب و کافی کمک می‌کند که توان خود را بازیابی کنیم.

- ورزش کنیم؛ اگر امکان ورزش منظم نداریم، تحرک بیشتری داشته باشیم و دست کم بیست دقیقه در روز پیاده‌روی کنیم.

- از روش‌های آرام‌سازی استفاده کنیم. در مواقع استرس نفس‌های عمیق بکشیم.

- در حضور کودکان در مورد اخبار منفی صحبت نکنیم.

- از مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنیم. از مخدرها و یا الکل برای سرکوب حس‌های منفی استفاده نکنیم.

- در صورتی که احساس کردیم برای چند روز متوالی نمی‌توانیم کارهای روزمره را انجام دهیم و یا کنترل بر شرایط خود نداریم، به پزشک، روان‌پزشک یا روان‌شناس مراجعه کنیم.

- در صورت نیاز به کمک‌های پزشکی، روان‌پزشکی و یا روان‌شناسی، به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس است مراجعه کنیم.

ندا خورشیدیان، مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز

انتهای پیام
captcha