خلق فرصت با غیرت دینی و عقلانیت
کد خبر: 4028599
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
نگاهی به نقش راهگشای غیرت‌ورزی عقلانی در جامعه ایرانی

خلق فرصت با غیرت دینی و عقلانیت

حساسیت نسبت به اصول و مبانی انقلاب و بصیرت در تشخیص مسیر و عمل به‌هنگام و غیرت دینی از مشخصه‌هایی است که می‌تواند راهگشای امروز ما باشد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلا‌ع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، «همه با هم هم‌دست شده بودند که ایران را شکست بدهند، امام را به زانو در بیاورند و نهضت را نابود بکنند.» ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ این واقعیتی است که رهبر انقلاب درباره جنگ‌افروزی صدام علیه ایران بیان کردند؛ واقعیتی که اسناد مختلف تاریخی آن را اثبات می‌کند.

سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی است و هنوز آرایش ساختارهای سیاسی کشور مشخص نشده است که جنگ عراق علیه ایران شروع می‌شود و همه با هم از آمریکا گرفته تا شوروی سابق، عراق را به نیابت از خود به جنگ انقلاب نوپای ایران فرستادند. پیش‌بینی‌های دستگاه محاسباتی دشمن، صدام را مغرورتر از گذشته کرده است و او از فتح تهران در سه روز خبر می‌دهد. محور عبری، عربی، غربی یکدست شدند تا انقلاب اسلامی را زمین‌گیر کنند، اما مردمی که برای پیروزی انقلاب اسلامی روبه‌روی گلوله‌های رژیم شاه سینه سپر کرده بودند، حالا وظیفه خود را خیلی سریع‌تر از خودفروختگانی که می‌گفتند «زمین بدهیم و زمان بگیریم!» متوجه شرایط کشور شده بودند.

مساجد، پایگاه آموزش و جذب و پشتیبانی مردم شد و پیر و جوان راهی جبهه شدند. زنان و مادران هم پشت جبهه چارقد به کمربسته و بسته‌های ارزاق آماده می‌کردند و با اشک چشم، فرزندان و شوهرانشان را راهی جبهه می‌کردند. دشمنانی که تا دیروز بر سر منابع و منافع ایران قمار کرده بودند، حالا با سد محکمی مواجه شده بودند که مقابل آن‌ها قرار گرفته بود.

ماجرا چه بود؟

دشمن در خیال خام خویش می‌دید ایران انقلابی که در ابتدای کار است، مراکز نظامی‌اش هنوز به‌صورت کامل در دست نیروهای انقلابی نیست، کشورهای همسایه که او را بایکوت کرده‌اند، ابرقدرت‌های غرب و شرق با او مخالف‌اند و نفوذی‌های منافق همچون اهرم فشار در داخل کشور فعال هستند را می‌شود شکست داد.

دشمن طمع کرده بود که در میانه غائله‌های قوم‌گرایانه در برخی از نقاط کشور، ماهی خود را از آب گل‌آلود صید کند و برای همیشه طومار انقلاب ایران که نه، فریاد اسلام‌خواهان در سراسر جهان را خاموش کند و بهار بیداری را به خزان مبدل کند. شرایط روی کاغذ هم ظاهرا همین‌طور بود، چراکه ایران حتی سیم خاردار برای ایجاد مانع جهت پیشروی فیزیکی دشمن هم نداشت؛ اما ماجرا و واقعیت صحنه چه بود که کشورهای آتش‌افروز جنگ تحمیلی علیه ایران، چندسال بعد، دنبال تصویب قطعنامه برای خاتمه جنگ با ایران بودند؟

اختلال دستگاه محاسباتی دشمن

دشمن تصور می‌کرد محاسباتش مبتنی بر واقعیت‌های عینی درست و دقیق بود، اما از حقیقت فرای این واقعیت‌ها غفلت کرده بود؛ از توان ایمانی مردم ایران و حمیت و غیرتی که در ایرانیان موج می‌زد غفلت کرده بود. نمی‌دانست که اگر غیرت ایمانی مردم به خروش بیاید و مردم دست‌به‌دست هم بدهند، می‌توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند. خون جوانان ایران برای دفاع از اسلام و کشور به جوش آمده بود، مناطق عملیاتی، جلوه قدرت اراده و غیرت دینی و ملی شده بود و همین راز قطع دست دشمن از خاک ایران شد؛ خاکی که در سال‌های گذشته و در دوره تسلط قاجار و پهلوی بارها با آن همه ادعاهای وطنپرستی، بر سر آن معامله شد و گوشه‌ای از آن به تاراج رفت!

کسی فکرش را نمیکرد که حسن باقری، آن جوان لاغراندام که در ۲۴سالگی وارد عرصه جنگ شد، تنها ظرف مدت دو سال به استراتژیست بزرگ جنگ تبدیل شود و واحد اطلاعات رزمی در سپاه و جنگ را پایه‌گذاری کند.باقری، همت، باکری، زین‌الدین، بابایی، عباس دوران و صدها نمونه دیگر از جوانانی که در کوران حوادث جبهه و جهاد تربیت شدند، نبوغشان را نشان دادند و رژیم تادندان مسلح بعثی را با کابوسی مثل «عملیات بغداد » زمین گیر کردند.

دشمن در تکاپوی مکر جدید

زمان گذشت و دشمن بعد از سالها ناکامی و برنامه‌ریزی‌های پیچیده و توطئه‌های مختلفی که در سالهای پس از جنگ و فتنه‌های۷۸ و ۸۸ کرد و صدالبته ناکام ماند، بار دیگر اتاق‌های فکر خود را به‌کارگرفته و تلاش میکند تا با راه انداختن جنگ ترکیبی و به‌کارگیری همزمان جنگ نرم وجنگ سخت، به زعم خود، انقلاب اسلامی را شکست دهد. اینجاست که رهبر انقلاب بار دیگر مشت دشمن را بازکرده و نقشه دشمن را افشا کردند: «دشمن حقیقی آنها ملت ایران است، دشمن حقیقی آنها ایمان و بصیرت ملت ایران است، دشمن حقیقی آنها همین غیرت دینی جوانهاست که می‌جوشد.» ۱۳۸۸/۱۰/۱۹

آرایش جنگی‌ای که امروز آمریکا و ایادی آن در منطقه به‌کار گرفته‌اند، به‌کارگیری هم‌زمان سلاح جنگی و عملیات روانی است؛ هم ترور فیزیکی می‌کنند و هم ترور شخصیتی. از سویی، گروه‌های تروریستی همچون داعش را حمایت و پشتیبانی می‌کنند و از طرف دیگر، تلاش می‌کنند تا ایران و کشورهای حامی مقاومت را به حمایت از تروریسم متهم‌کرده و با مشوش‌کردن ذهن جوانان آنان را از خطرات در کمین‌شان غافل کنند.

به راه‌ انداختن رسانه‌ها و بوق‌های تبلیغاتی که صریح و بی‌پرده در ارزش‌های دینی و بومی و ملی ایران تشکیک می‌کنند تا فیلم‌ها، سریال‌ها، کلیپ‌ها و کتاب‌هایی که در قالب هنر و به‌صورت غیرمستقیم به تخریب باورهای اصیل و ارزش‌های ایرانی-اسلامی می‌پردازند، از روش‌هایی است که دشمن برای تزلزل اعتقادی و اخلاقی از آن‌ها استفاده می‌کند. به باور دشمن، اگر حلقه وصل ایرانیان را که همان حمیت و نیروی شهادت‌طلبی است با چالش مواجه کنند، آنگاه بهترین سخت‌افزارهای جنگی هم دیگر اثر مطلوب را نخواهد داشت. نکته مهمی که رهبر انقلاب در استناد به آیات قرآن آن را اینگونه بیان می‌کنند: «ابزار نظامی آن وقتی فایده می‌بخشد که متکی باشد به همان ایمان و غیرت دینی؛ آن وقت است که ابزار نظامی اثر و کارگشایی می‌کند. این را امروز ما در مقابل جبهه وسیع دشمن همیشه باید به یاد داشته باشیم؛ اینکه خدای متعال می‌فرماید: «کَم مِن فِئَةٍ قَلیـلَةٍ غَلَبَت فِئَـةً کَثیرَةً بِاِذنِ‌ الله» (سوره بقرة، آیه ۲۴۹)، مصداقش همین‌جاست؛ گاهی یک فئه قلیله‌ای بر یک جبهه بسیار وسیع و گسترده‌ای، با قدرت الهی پیروز می‌شود وقتی که متکی باشد به این ایمان و غیرت دینی.» ۱۳۹۸/۱۰/۱۸

آتش سنگین شبهه و هجمه فرهنگی

تعداد شبکه‌های ماهواره‌ای و حجم شبهاتی که رسانه‌های بیگانه در مورد انقلاب اسلامی در ساحت‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روز‌به‌روز منتشر می‌کنند، نشان از سرمایه‌گذاری هنگفت دشمن برای نفوذ در لایه باورها و افکار مردم دارد؛ خطری که رهبر انقلاب با تعبیر حساسیت‌زدایی از اصول انقلاب آن را متذکر شدند و فرمودند: «یکی از کارهایی که امروز به‌شدت در برنامه‌ریزی‌های دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی مطرح است، عبارت است از حساسیت‌زدایی نسبت به اصول و بینات و مبانی انقلاب ... می‌خواهند این حساسیت را به‌تدریج کم کنند؛ این هم باز از راه همین تبلیغات وسیعی است که این روزها در فضای مجازی و رسانه‌های جمعی بیگانه به انواع مختلف انجام می‌گیرد. گاهی حرف بعضی افراد گوناگون را، آدم‌هایی که خیلی ارزشی هم ندارند ــ نه حرفشان، نه فکرشان ــ برجسته و بزرگ می‌کنند افراد کم‌مایه و پُرمدعایی هستند که همین مبانی و اصول انقلاب را زیر سؤال می‌برند.» ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

راهگشایی غیرت دینی با جوهره عقلانیت

حساسیت نسبت به اصول و مبانی انقلاب و بصیرت در تشخیص مسیر و عمل به‌هنگام و غیرت دینی از مشخصه‌هایی است که می‌تواند راهگشای امروز ما باشد؛ اما باید توجه داشته باشیم که از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «غیرت دینی در آنجایی که خودش را نشان می‌دهد و تأثیرگذار است، همراه با عقلانیت است و غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است که بصیرت یک شعبه‌ای از عقلانیت است و نشان‌دهنده عمق دین‌داری است و در اغلب موارد این غیرت دینی وقتی شما نگاه می‌کنید، می‌بینید که با عقلانیت همراه است.» ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

حوادث تاریخ انقلاب نشان میدهد هرجا مردم با غیرت دینی برخاسته از بصیرت خود وارد میدان شده‌اند، کشور از دل بحران‌ها نجات یافته است. غیرت دینی مردم جنگ تحمیلی را به کارخانه انسان‌ساز دفاع مقدس مبدل و در یک نبرد بین‌المللی تمام عیار ایران را پیروز کرد. همین غیرت دینی ناشی از بصیرت مردم آتش فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ را در ۲۳ تیر و ۹ دی خاموش کرد و البته باز غیرت دینی مردم بود که از شهادت سخت و تلخ سردار سپاه اسلام شهید سلیمانی، با یک تشییع ده‌ها میلیونی حادثه‌ای تاریخی ساخت. پس این «غیرت دینی است که تهدیدها را به فرصت تبدیل میکند.» ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

انتهای پیام
captcha