فیلم | نسخه‌های خطی نادر از آسیا تا آفریقا در مجمع‌ قرآن شارجه
کد خبر: 4028941
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳

فیلم | نسخه‌های خطی نادر از آسیا تا آفریقا در مجمع‌ قرآن شارجه

مجمع‌ قرآن شارجه امارات با دربرداشتن هفت موزه قرآنی، نسخه‌هایی نادر از قرآن متعلق به قرون دوم تا دهم هجری قمری و 54 نسخه خطی قرآنی را در خود جای داده که از کشورهای مختلف اعم از شرق آسیا تا آفریقا جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده است.

مجمع‌القرآن شارجه

مجمع قرآن شارجه 25 دسامبر 2020 با حضور شیخ سلطان بن محمد القاسمی، حاکم شارجه افتتاح شد. معماری ساختمان برگرفته از هنر معماری اسلامی است که آن را به با شکوه‌ترین امارت در نوع خود در سطح جهان تبدیل کرده است.
مجمع قرآن شارجه در مکانی به مساحت قریب به هشت هزار متر مربع بنا شده است و شامل 34 اتاق و سالن می‌شود. این مجتمع فرهنگی با هدف اهتمام به قرآن کریم در اشکال مختلف خطی، چاپی، صوتی و دیجیتال، حمایت از تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه علوم و مطالعات قرآنی، تقویت و رشد دانش علاقه‌‌مندان و فعالان این عرصه و حمایت از پروژه‌های قرآنی در داخل و خارج از کشور امارات تشکیل شده است.
مجمع‌ قرآن دارای هفت موزه قرآنی است و به موجب حکم حاکم شارجه، این مجموعه از اعتبار و جایگاه حقوقی و ظرفیت قانونی کامل برای رسیدن به اهداف خود برخوردار بوده و از نظر مالی و اداری مستقل است.
در این مجمع نسخه‌هایی نادر از قرآن کریم وجود دارد و همچنین 54 نسخه خطی قرآن کریم که از کشورهای مختلف از شرق آسیا گرفته تا آفریقا جمع‌آوری شده و نسخه‌های نادر و ویژه‌ای نیز که حاکم شارجه به این موزه هدیه کرده است، به نمایش درآمده‌اند.
در قسمتی از این موزه صفحاتی از قرآن‌ها مربوط به قرن‌های دوم، سوم و چهارم هجری قمری تا هشتم، نهم و دهم هجری مشاهده می‌شوند.
در بخشی از این مجمع که موزه پیامبر(ص) نام دارد، پرده خانه کعبه، نوار دور پرده کعبه و قدیمی‌ترین قطعاتی را که به قرن دهم هجری برمی‌گردند، می‌توان دید. این موزه همچنین شامل کلید در خانه خداست که یکی از کلیدهای قدیمی کعبه به شمار می‌آید و تاریخ آن به دوره عثمانی باز می‌گردد.
علاوه بر این موزه‌ها، شبیه‌سازی غار حراء با هدف آشنایی بازدیدکنندگان با روایت داستان نزول قرآن بر پیامبر اسلام(ص) نیز در مجمع صورت گرفته است.
این موزه همچنین در بردارنده سالنی با عنوان «انسان و هستی در قرآن» است که به حقایق علمی در قرآن می‌پردازد و اعجاز علمی قرآن از دیرباز را بیان می‌کند، این در حالی است که امروز دانشمندان از این حقایق در مکاشفات علمی خود سخن می‌گویند.
در این سالن 26 موضوع در قالب 10 بخش تبیین شده که چهار بخش به آغاز هستی از زمان آفرینش تا پایان آن می‌پردازد و سه بخش به موضوع آفرینش انسان و یک بخش آن به زمین اختصاص دارد.

در ویدئوی زیر با بخش‌های مختلف و آثار متعدد به نمایش درآمده در مجمع‌ قرآن شارجه بیشتر آشنا می‌شوید.

انتهای پیام
captcha