دین را در فقه خلاصه نکنیم
کد خبر: 4029476
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: 

دین را در فقه خلاصه نکنیم

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به ماموریت‌های این مرکز بر اساس اصل چهارم قانون اساسی گفت: نگاه ما بر اساس الهام از اصل چهارم قانون اساسی در زمینه انطباق قوانین با موازین اسلامی، حداکثری است، بر همین اساس، تاکید داریم باید از همه ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در مباحث قانونگذاری استفاده شود.

عطاءلله رفیعی آتانیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، عطاءالله رفیعی آتانی، 28 دی در اولین نشست گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآوری کرد: بر اساس اصل چهارم قانون اساسی باید به دنبال اشراب معارف دینی در قانون باشیم، و قانونگذاری باید مبتنی بر معارف دینی باشد.

وی ادامه داد: گرچه تدوین‌کنندگان قانون اساسی در جایی که وظایف شورای نگهبان را از همین منظر مطرح می کردند، عدم مغایرت با احکام شرعی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: ماموریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این است که بر اساس اصل چهارم قانون اساسی، قانونگذاری باید مبتنی بر موازین شرع و معارف دینی باشد و ما نیز دنبال نگاه حداکثری بر وفق اصل چهارم قانون هستیم و این کار پشتوانه قانونی هم دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که فضلای حوزوی با همین نگاه حداکثری در عرصه قانون گذاری از کانال مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ورود کنند.

دین را در فقه خلاصه نکنیم

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین با بیان اینکه دین را نباید تنها در فقه خلاصه کنیم، گفت: با اینکه فقه کار اصلی ما هست، ولی دستاوردهای نوپدید که در ظرف گفتمان علوم انسانی اسلامی ایجاد شده مانند اقتصاد اسلامی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اسلامی و غیره را نیز باید به رسمیت بشناسیم، این علوم لزوما و به معنای خاص خود، فقهی نیست، هرچند از فقه بهره‌مند هستند. این دستاوردهای انقلاب اسلامی است که بر اساس ضرورت پیش آمده و نباید خود را محدود کنیم.

وی اضافه کرد: ما به معنای عام کلمه پژوهش دینی می‌کنیم که فقه هم جزئی از آن است، ولی از سایر دانش‌ها با همان جدیت و شدت استفاده می‌کنیم ولی خود را محدود به فقه مصطلح نمی‌کنیم چون قانونگذاری هم محدود به آن نیست.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ باید اصل باشد، گفت: جمهوری اسلامی از منظر فرهنگی درخشیده و انقلاب بر همین اساس شکل گرفت ولی به دلایل گوناگون امروز اقتصاد اصل شده است، این اولویت نیز مبانی نظری خود را پیدا کرده و در عمل نیز برنامه‌های توسعه عمدتا با ماهیت اقتصادی انجام می‌شود.

رفیعی آتانی تصریح کرد: تا زمانی که به این نتیجه برسیم که اساس برنامه‌های کشور باید بر مبنای فرهنگ باشد، کار درست نمی‌شود، چون اکنون اساس چیز دیگری است.

فرهنگ را نباید به فرهنگ دینی محدود کنیم

رئیس مرکز تحقیقات مجلس همچنین با بیان اینکه فرهنگ را نباید به فرهنگ دینی محدود کنیم، گفت: فرهنگ دینی با همه اهمیتی که دارد، اما نباید فرهنگ را به فرهنگ دینی محدود کنیم، بلکه اصل ما باید نگاه دینی به کل فرهنگ باشد، دیدگاه‌هایی که از جمهوری اسلامی روی خوشی ندارند دوست دارند که ما روی فرهنگ دینی تاکید کنیم ولی به نگاه دینی به مقوله فرهنگ کاری نداشته باشیم.

وی ادامه داد: رسالت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید این باشد که به فرهنگ نگاه دینی داشته باشیم و اگر غفلت کنیم جامعه به سمت سکولار شدن پیش می رود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی می گوید باید فرهنگ دینی را وارد این عرصه‌ها کنیم، یعنی نگاه دینی به کلیت کارها و فرهنگ‌ها داشته باشیم، ما باید رسالت وهویت خود را بازخوانی کنیم.

رفیعی آتانی با بیان اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مشاور مجلس است، افزود: حق رای تنها مخصوص نماینده است و مراکز وابسته به مجلس نیز نقش مشاور دارند، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش‌ها مشاورهای جدی هستند.

وی ادامه داد: دادن پیش‌نویس‌های طرح‌ها از مباحث مهمی است تا در جاهایی که نیاز به قانونگذاری وجود دارد و مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه اقدامی نکرده است، ما پیش نویس‌های تقنینی ارائه دهیم و در جایی که فقر و خلاءهای قانونی وجود دارد باید پیش‌نویس قانونی دهیم.

انتهای پیام
captcha