یازدهمین دوره نقد و ارزیابی آثار پژوهشی دینی فراخوان شد
کد خبر: 4030050
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴

یازدهمین دوره نقد و ارزیابی آثار پژوهشی دینی فراخوان شد

آیت‌ پیمان، دبیر شورای دین‌پژوهان کشور از برگزاری یازدهمین دوره فراخوان آثار پژوهشی دینی برای نقد و ارزیابی قبل از چاپ خبر داد و گفت: امسال بخش بین‌المللی هم به این فراخوان اضافه شده است.

آیت پیمانبه گزارش ایکنا، آیت‌ پیمان، دبیر شورای دین‌پژوهان کشور، 30 دی ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های آینده شورای دین‌پژوهان کشور، با بیان اینکه این شورا از سال 1377 تاسیس شد، گفت: این شورا در زمانی با هدف تقویت پژوهش‌های دینی ایجاد شد که امر پژوهش در کشور  مغفول بود و با فعالیت‌های صورت گرفته به تدریج حوزه و دانشگاه به صورت جدی وارد فعالیت پژوهشی شدند و معاونت‌های پژوهشی در مراکز علمی و فرهنگی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های علمی و فرهنگی در این شورا عضویت داشتند، افزود: تبیین حقوق پژوهش و پژوهشگران و دفاع از حقوق پژوهشگران، تشکیل جلسات با مراکز پژوهشی جهت تبادل اطلاعات یافتن راهکارهای مناسب و جست و جوی راهکارهایی برای پیمایش جغرافیایی پژوهش و تمرکززدایی در این عرصه و تهیه بولتن و معرفی آخرین تحقیقات از جمله اهداف این شورا بوده و هست.

پیمان با بیان اینکه این شورا در برخی دهه‌ها فعالیت علمی خوبی داشته و در برخی موارد با رکود روبرو بوده است، اظهار کرد: برگزاری 4 کنگره سراسری، برگزاری مراسم سالانه تجلیل از پژوهش و پژوهشگران برتر و برگزاری 22 نشست علمی و تخصصی و جلسات نقد و نظریه‌پردازی از جمله کارهای صورت گرفته در طول مدت فعالیت این شورا است.

دبیر شورای دین‌پژوهان با اشاره به برخی تغیییرات در اعضای شورا گفت: با وفات برخی اعضا و کناره‌گیری آنان، چند عضو جدید به مجموعه اضافه شده  است، همچنین از ابتدا تاکنون افرادی چون آیت الله معرفت، آیت‌الله امینی و آیت‌الله استادی ریاست شورای دین‌پژوهان را عهده‌دار بودند و در دوره جدید آیت‌الله مبلغی به این سمت انتخاب شده‌اند. همچنین دبیر شورا محمدجواد صاحبی بودند و از سال 1385 بنده عهده‌دار این مسئولیت هستم.   

وی افزود: در دوره جدید فعالیت شورا سیدعباس صالحی، رضا مختاری، ابوالقاسم علیدوست، مهریزی، مهدوی‌راد و محمدتقی سبحانی به عضویت شورا در آمده‌اند و مصطفی دلشاد تهرانی، مسجدجامعی، احمدی و رضایی از شورا کناره‌گیری کرده‌اند.

پیمان بیان کرد: یکی از فعالیت‌های مستمر این شورا که چندسالی معطل مانده است، ارزیابی و نقد و بررسی پژوهش‌ها، قبل از چاپ است، در دوره جدید از ابتدای بهمن ماه فراخوان این کار آغاز  خواهد شد از ابتدای اسفندماه هم آثار را دریافت می‌کنیم و تا خردادماه کار ارزیابی آثار انجام می‌شود و نتایج این نقد و ارزیاب هم تا مهرماه سال ۱۴۰۱ اعلام می‌شود. هر ساله با فراخوان به حوزه و دانشگاه آثار به دست ما می‌رسید و با توجه به ملاک‌های اعلام شده مانند خلاقانه و بدیع بودن، نظریه داشتن و مسئله داشتن در پژوهش و ... به نقد و ارزیابی خواهیم پرداخت.

وی افزود: فراخوان آثار بین‌المللی هم از دوره جدید اضافه شده است و محققان بین‌المللی هم می‌توانند آثار دین‌پژوهانه خود را ارسال کند و پژوهش‌های برتر مورد تشویق قرار می‌گیرند.

به گفته وی علاقه‌مندان تا پایان سال تحصیلی جدید حوزه می‌توانند آثار خود را به شورای دین‌پژوهان کشور به نشانی قم، عمار یاسر بین کوچه ۴ و ۶ ارسال کنند.  این دوره، دوره یازدهم فراخوان است و از نفرات برتر در مراسمی تجلیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha