رهبری از منظر قرآن
کد خبر: 4031778
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

رهبری از منظر قرآن

شرط مهم و اساسی برای حاکمیت بر جامعه مسلمانان اعتقاد و ایمان کامل به مبانی اسلام است. ایمان و اعتقاد برای رهبری، ایمان جامعی است که در آن معرفت قلبی، اقرار زبانی و التزام عملی به ارکان اسلام باشد.

رهبری، قرآن، آذربایجان شرقیرهبری در آینه قرآن شرط مهم و اساسی برای حاکمیت بر جامعه مسلمین اعتقاد و ایمان کامل به مبانی اسلام است. ایمان و اعتقاد برای رهبری، ایمان جامعی است که در آن معرفت قلبی، اقرار زبانی و التزام عملی به ارکان اسلام باشد. تمام نیازهای رشد و کمال انسان در نهاد انسان نگاشته شده است و تنها هدایت الهی می‌تواند موجبات شکوفاسازی صحیح آنها را فراهم سازد و چون انسان، نوع واحد است تنها یک برنامه که از آن به دین اسلام یاد می‌شود، می‌تواند انسان را به‌ درستی به مقصد مطلوب در تراز فطرت هدایت کند.

هیچ زمانی خالی از امام و هادی الهی نبوده است و هر کدام به تناسب وضعیت زمانی و مکانی، هدایت مردم را به عهده گرفته‌اند که از آن به شریعت یاد می‌شود تا به مقتضای زمان و مکان با راهبردهای متفاوت مانند راهبرد ابراهیمی، راهبرد موسوی و راهبرد عیسوی به روشنگری مردم بپردازند تا راهبرد محمدی برای همه انسان‌ها تا روز قیامت معرفی شد و صیانت آن از تحریف لفظی و معنوی را خدا بر عهده گرفت.

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌وگو با ایکنا، از آذربایجانشرقی اظهار کرد: رهبری به معنای تأثیرگذاشتن روی دیگران، نفوذ در دل آنها و همراه ساختن آنها است.

وی از راهکارهای تأثیر رهبر بر پیروان خود گفت و افزود: رهبر عمدتاً با استفاده از انگیزش و تهییج هیجانی پیروان در آنها شور و اشتیاق برای حرکت به سمت اهداف را ایجاد می‌کند و به دلیل همین ویژگی توجه به احساسات دیگران است که دیگران رهبران را دوست دارند و از آنها پیروی می‌کنند.

وی با استناد به آیه 22 سوره رعد «وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ» بیان کرد: در این آیه می خوانیم: آنان كه به طلب ثواب پروردگار خويش صبر پيشه كردند و نماز گزاردند و در نهان و آشكار از آنچه به آنها روزى داده‌ايم انفاق كردند و بدى را به نيكى دفع مى‌كنند، سراى آخرت خاص آنان است.

زمانی ادامه داد: رهبر جامعه اسلامی باید از مقام علمی شایسته‌ای برخوردار باشد تا با تشخیص قوانین الهی، مسایل سیاسی و اجتماعی را حل و فصل کند.

امام جمعه ملکان، ضمن بازگو کردن شرط حاکمیت بر جامعه مسلمین یادآورشد: شرط مهم و اساسی برای حاکمیت بر جامعه مسلمانان اعتقاد و ایمان کامل به مبانی اسلام است. ایمان و اعتقاد برای رهبری، ایمان جامعی است که در آن معرفت قلبی، اقرار زبانی و التزام عملی به ارکان اسلام باشد.

وی با اشاره به فرمایش مولای متقیّان علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: جز کسی که اهل صبر و مقاومت و دارای دید سیاسی است نمی‌تواند بار رهبری را بر دوش کشد.

زمانی رهبری را تأثیرگذار در زندگی موفق دانست و تأکید کرد: رهبری، قابلیت و مهارتی است که کمک می‌کند در همه زمینه‌های زندگی موفق‌تر و اثرگذارتر باشیم، بنابراین منطقی و ضروری است که روی افزایش قابلیت‌ها و مهارت‌های رهبری خود را سرمایه‌گذاری کنیم و دامنه موفقیت‌های خود را به طور فوق‌العاده‌ای گسترش دهیم.

خدامحوری؛ اصلی‌ترین نکته در مدیریت اسلامی

در ادامه حجت‌الاسلام سيدرضا رضوی، م حوزه و دانشگاه نیز اظهار کرد: اصلی‌ترین نکته در رهبری جامعه اسلامی همان خدا محوری است. با این کلید طلایی می‌توان تمام مشکلات زندگی را حل کرد.

وی از امتیازات خدامحور بود رهبر گفت و افزود: در شروع کار و در مشکلات دیگر اگر خدا محور قرار بگیرد، نفسانیت از بین رفته و تلاش انسان معنا و رنگ و بوی دیگری می گیرد. این دیدگاه باعث بهبود روابط انسان با دیگر مدیران مؤمن شده و دایره مدیریتی انسان را رنگ خدایی می‌دهد.

رضوی با استناد به آیه 46 سوره توبه «وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً وَلَٰكِنْ كَرِهَ اللَّهُ انْبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِينَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اگر مى‌خواستند كه به جنگ بيرون شوند براى خويش ساز و برگى آماده كرده بودند، ولى خدا بسيج آنان را ناخوش داشت و از جنگشان باز داشت و به ايشان گفته شد كه همراه كسانى كه بايد در خانه بنشينند در خانه بنشينيد.

رضوی ضمن بازگو کردن لازمه رهبری یادآورشد: شجاعت و توانایی مدیریت لازمه رهبری است و خطیر بودن امر رهبری آن را ایجاد می‌کند. تصمیمات مهم سیاسی و نظامی در مقاطع حساس نیازمند قاطعیت مدبرانه و شجاعانه است تا با اتخاذ آن جامعه از سرگردانی نجات پیدا کند.

این مدرس حوزه با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: بدان که بهترین بندگان خدا در پیشگاه خداوند امام عادلی است که خود هدایت یافته و دیگران را نیز به سمت هدایت ببرد.

وی رهبری را امری خطیر دانست و تأکیدکرد: رهبری و ولایت امر خطیری است و آشنایی و آگاهی رهبر از مسائل سیاسی در جهانی که دشمنان اسلام سعی در تضعیف جامعه مسلمانان دارند، ضرورت دارد. آشنایی با سیاست و قدرت تحلیل سیاسی به رهبر این امکان را می‌دهد که در هر زمان، با توجه به مقتضیات، تصمیمات لازم را بگیرد.

انتهای پیام
captcha