چشم‌انداز آموزش فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها در قطر بررسی شد
کد خبر: 4032745
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

چشم‌انداز آموزش فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها در قطر بررسی شد

در وبیناری که از سوی دانشگاه قطر و با حضور جمعی از فعالان و اساتید دروس اسلامی از کشورهای مختلف برگزار شد، چشم‌انداز تدریس علوم اسلامی در دانشگاه‌ها و چالش‌های پیش رو بررسی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از اسلام آنلاین، جمعی از کارشناسان و متخصصان دانشگاه‌های عربی و اسلامی در وبیناری بین‌المللی که روز گذشته از سوی دانشکده شریعت و مطالعات اسلامی دانشگاه قطر و با همکاری کمیته ملی آموزش فرهنگ و علم  این کشور برگزار شد، وضعیت کنونی و چشم‌انداز آموزش فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

شرکت‌کنندگان این وبینار به بررسی شرایط آموزش فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌های اسلامی و بحث در مورد چالش‌های پیش روی دروس فرهنگی و روش‌های آموزش آن‌ها پرداختند.

حسن بن راشد الدرهم، رئیس دانشگاه قطر گفت که این وبینار بر اشتیاق دانشکده شریعت برای همگام شدن با موضوع توسعه دوره‌ها و استراتژی‌های جدید آموزش تأکید می‌کند؛ که این امر توجه این دانشگاه به ابتکارات جدید را نشان می‌دهد.

وی در بیانیه‌ای به همین مناسبت افزود: درس فرهنگ اسلامی با توجه به تأثیرات مهمی که در آموزش دین مبین اسلام، جامعیت آن، مبانی والای آن و مقابله با چالش‌های پیش روی امت دارد از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مهمترین ابزار ممکن برای مقابله با چالش‌ها است.

ابراهیم الانصاری، رئیس دانشکده شریعت و معارف اسلامی دانشگاه قطر نیز به نوبه خود در جلسه افتتاحیه، برگزاری این وبینار را تأییدکننده تلاش این دانشکده برای تبادل تجربیات با فعالان این حوزه در سراسر جهان دانست و افزود: چالش امروز فرهنگ اسلامی چالشی است که باید به آن پاسخ داد و همه با آن مبارزه می‌کنند تا فرهنگ اسلامی در رقابت فرهنگ‌های مختلف مؤثر بماند و پیام این ملت به جهانیان رسانده شود.

 محمد المصلح، معاون امور علمی دانشکده شریعت نیز گفت: این وبینار به دنبال دستیابی به سه هدف بوده که عبارت است از گرد هم آوردن علاقه‌مندان و متولیان آموزش فرهنگ اسلامی و گفت‌وگو در مورد چشم‌انداز توسعه این دوره‌ها به‌گونه‌ای که پاسخگوی چالش‌های زمانه باشد و تبادل تجربیات علمی در مورد آن بین دانشگاه قطر و سایر دانشگاه‌ها و تقویت تلاش‌های سازمانی و فردی.

وی همچنین به تلاش‌های دانشگاه قطر در توسعه محتوا، برنامه درسی و روش تدریس و ترویج تفکر انتقادی اشاره کرد که دانشجویان را قادر می‌سازد تا اصول اسلام را درک کنند و ظرفیت‌های شناختی خود را برای پاسخگویی به چالش‌های فرهنگی کنونی بشناسند.

گروهی از کارشناسان آموزش فرهنگ اسلامی در جهان اسلام از جمله عدنان محمد زرزور و عبدالمجید النجار و همچنین متخصصانی از تعدادی از دانشگاه‌های عربی و اسلامی در این وبینار سخنرانی کردند.

انتهای پیام
captcha