گستره انقلاب اسلامی فرای مرزهای جغرافیایی ایران است + فیلم
کد خبر: 4033954
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
رهبر نهضت اسلامی نیجریه:

گستره انقلاب اسلامی فرای مرزهای جغرافیایی ایران است + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ زکزاکی گفت: مردم ایران باید برای رهبری کل مسلمانان آماده باشند. آنها نباید فکر کنند انقلاب اسلامی تنها مختص مردم و محدوده جغرافیایی ایران بوده؛ انقلاب اسلامی متعلق به همه مسلمانان است.

به گزارش ایکنا، در آستانه چهل‌و‌سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) وابسته به جهاد دانشگاهی، وبینار بین‌المللی «گفتمان انقلاب اسلامی؛ نرم‌افزار مقاومت در جهان» را صبح امروز، سه‌شنبه ۱۹ بهمن، به شکل حضوری و ویدئوکنفرانس در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار کرد.


بیشتر بخوانید:


شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر نهضت اسلامی نیجریه در سخنانی اختصاصی برای این وبینار، پیام انقلاب اسلامی را جهانی و فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران دانست. در ادامه مشروح سخنرانی وی از نظر می‌گذرد:

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. قبل از هر چیز می‌خواهم به رهبر انقلاب و مردم ایران و در واقع به کل مسلمانان جهان، چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک بگویم. این انقلاب در زمانی پدید آمد که دنیا دچار وضعیتی بود که می‌توان آن را فقدان امید نامید. وقتی جهان غرب در سلطه بر کل جهان اسلام موفق شده بود و این امت را به دولت ـ ملت‌های مجزا تجزیه کرده بود. اسلام یک پدیده تاریخی تصور می‌شد که در گذشته از بین رفته است.

اما انقلاب اسلامی این معادله را تغییر داد و افکار جهانیان را دگرگون کرد. انقلاب نشان داد که اسلام برگشته و به قدرت رسیده است. نهضت اسلامی از زمان قبل از انقلاب تا پیروزی با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و بعد از انقلاب نیز مشکلاتی داشته است. دشمنان سعی زیادی کردند که با تحمیل تحریم‌ها و بایکوت ایران مشکلات داخلی برای این کشور به وجود بیاورند. اما با وجود همه اینها انقلاب اسلامی به حیات خود ادامه داده و تا کنون زنده است.  

الحمدلله ما نسل جدیدی داریم (در نیجریه) که هر چند زیر چهل سال سن دارند و در زمان انقلاب به دنیا نیامده بودند یا کوچک‌تر از آن بودند که چگونگی انقلاب را درک کنند، اکنون در حال یادگیری و شناخت تاریخ انقلاب اسلامی هستند.

در واقع انقلاب اسلامی بر گوشه و کنار جهان تأثیر گذاشت. من در گذشته گفته بودم که امام خمینی(ره) به همه خانه‌ها در سرتاسر جهان راه یافت و بر آنها تأثیر گذاشت. او به مسلمانان امید داد که عظمت اسلام دوباره احیاء می‌شود. بر غیر مسلمانان هم تأثیر گذاشت و طرز فکر آنها درباره اسلام را تغییر داد.

من این تأثیر را کلی می‌دانم و آن را تنها محدود به آفریقا یا جایی که من زندگی می‌کنم نمی‌دانم. هیچ کس نمی‌تواند تأثیر انقلاب اسلامی را انکار کند.

در ویدئوی زیر سخنرانی شیخ ابراهیم زکزاکی در این وبینار را مشاهده می‌کنید:

انقلاب اسلامی ما را امیدوار کرد و روحیه ما را که 100 سال قبل بر اثر اقدامات استعمارگران از بین رفته بود، زنده کرد. انقلاب نشان داد که تعالیم اسلامی قابل تحقق است و آنچه را که به ارث برده بودیم و به آن اعتقاد داشتیم و آنچه را که امیدوار بودیم بر زندگی ما حاکم شود، محقق ساخت.

انقلاب اسلامی در واقع ما را امیدوار کرد و روحیه ما را تقویت کرد. تعالیم اهل بیت(ع) به لطف انقلاب شناخته شد. انقلاب مردم را با تعالیم اهل بیت(ع) آشنا کرد. پیش از انقلاب اسلامی ممکن نبود که مکتب فکری اهل بیت(ع) شناخته شود. من به خاطر دارم که اوایل دهه 1970 میلادی شناخت دانشجویان از شیعه منفی بود؛ انقلاب اسلامی بود که تفکر ما و بسیاری از مردم درباره تشیع را تغییر داد.

بعضی از مردم از من درباره انقلاب اسلامی و تأثیر تفکر شیعی می‌پرسند. بر اثر انقلاب بود که مردم شاه را مانند یزید و امام خمینی(ره) را همچون امام حسین(ع) می‌دیدند. اما ما علت آن را نمی‌دانستیم. به لطف انقلاب، مردم تعالیم اهل بیت(ع) و حادثه کربلا و امام حسین(ع) را شناختند. این تعالیم زنده شد و مردم از آن آگاه شدند.

مردم قبلاً از این مسائل آگاهی کمی داشتند اما پس از انقلاب آگاهی مردم بیشتر شد.

برخی از مردم در اوایل دهه 70 میلادی پیش از انقلاب اسلامی اطلاعات کمی از مکتب اهل بیت(ع) داشتند اما اکنون مردم در آفریقا و در نیجریه علاقه زیادی به تشیع و عاشورا دارند که قبل از انقلاب اسلامی شناخته شده نبود و به لطف انقلاب شناخته شد.

اکنون دشمنان می‌خواهند با استفاده از فرقه‌گرایی شیعه را بایکوت کنند و بگویند شیعه غیراسلامی است و شیعیان را از سایر مسلمانان جدا کنند. الحمدلله انقلاب اسلامی ایران به ما الگویی ارائه کرد که اسلام چگونه می‌تواند در عصر جدید امروز عملی شود.

اگر کسی فکر می‌کند اسلام پدیده‌ای متعلق به گذشته بوده در اشتباه است و می‌توان یک مدل عملی را به او نشان داد. انقلاب اسلامی متعلق به همه مردم و همه مستضعفین است.

می‌خواهم به مردم ایران خاطره‌ای عرض کنم. یک استاد تاریخ هفت سال پیش به من می‌گفت: اکنون در جهان دو ابرقدرت وجود دارد. یکی ایالات متحده است و دیگری انقلاب اسلامی ایران.

ایالات متحده آمریکا در حال افول است و انقلاب اسلامی رو به پیشرفت و ترقی است. در نهایت یک قدرت وجود خواهد داشت و آن قدرت اسلام است ان شاء الله.

مردم ایران باید برای رهبری کل مسلمانان آماده باشند. آنها نباید فکر کنند انقلاب اسلامی تنها مختص مردم و محدوده جغرافیایی ایران است. این یک انقلاب اسلامی و متعلق به همه مسلمانان است. مردم ایران باید آماده رهبری جهان اسلام باشند و زبان و فرهنگ سایر مسلمانان را یاد بگیرند. باید به زبان آنها صحبت کنند و برای دعوت مردم تنها به ایرانیان و فارسی‌زبانان بسنده نکنند.

وقتی در زندان بودم یکی از کارکنان زندان جمله‌ای گفت که بسیار شگفت‌زده شدم. او می‌گفت دنیا به دو قطب تقسیم شده است؛‌ یک اردوگاه متعلق به آمریکاست و یک اردوگاه دیگر اسلامی است که ایران مادر آن است. ایران باید انتظارات را برآورده کند و رهبری اردوگاه اسلامی را بر عهده بگیرد ان‌شاءالله مردم هم به این اردوگاه می‌پیوندند.

ان‌شاءالله در آینده نزدیک به لطف خداوند خواهیم دید که عظمت اسلام در سرتاسر جهان احیاء خواهد شد.

وبینار بین‌المللی «گفتمان انقلاب اسلامی؛ نرم‌افزار مقاومت در جهان» صبح امروز، ۱۹ بهمن، به شکل حضوری و ویدئوکنفرانس به همت خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه کشورمان مهمان و سخنران حضوری این برنامه بود و دیگر سخنرانان مجازی علاوه بر حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر نهضت اسلامی نیجریه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان؛  نصر الشمری، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی عراق(نجباء) و سیدصادق الشرفی، فعال سیاسی از یمن هستند که به‌صورت ویدئویی به بیان نقطه نظرات خود می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha