طلاب برای نقش‌آفرین در متن جامعه تربیت شوند
کد خبر: 4038006
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
عبدالکریم بهجت‌پور:

طلاب برای نقش‌آفرین در متن جامعه تربیت شوند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که یکی از مسائل بزرگ امروز، نقش تأثیرگذار حوزه‌های خواهران در جامعه است، گفت: مدیران مدارس علمیه باید دستگاه زیرمجموعه خود را طوری اداره کنند که افرادی با توانایی حل مسئله تربیت و در متن جامعه نقش‌آفرینی کنند. 

عبدالکریم بهجت پوربه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور شامگاه دوم اسفند در نشست توجیهی مدیران مدارس علمیه استان‌های گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، کرمان، چهار محال بختیاری، البرز و کردستان که در سالن همایش آیت‌الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار کرد: موفقیت در سازمان نیازمند ارائه برنامه کلان است.

وی با بیان اینکه ما باید نوعی برنامه و تدابیر کلان را در سازمان مصروف کنیم که بین تدابیر و سیاست‌های موجود حرکت منضبطی برقرار شود، افزود: اگر مدیریت راهبردی در مجموعه نباشد و خدمت صرف پیگیری امور جزئی شده و در خدمت ارائه کلان برنامه و راهبرد صحیح نباشد موفق و اثرگذار نخواهیم بود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: مدیران و دست‌اندرکاران مدارس باید برای ارائه راهبرد، شناسایی ظرفیت‌ها، شناسایی نقاط ضعف و قوت و آسیب‌ها، شناسایی توان هیئت امنا و رسالت حوزه در ارتباطات اجتماعی زمان بگذارند تا بتوانند نقش خود را در تحقق اهداف ایفا کنند.

وی تصریح کرد: اگر حوزه برنامه‌ریزی و ارائه راهبرد صحیح نداشته باشد، طلبه بعد از دوران تحصیل راه اصلی خود را پیدا نخواهد کرد و از هویت اصلی خود دور می‌شود و این در حالی است که کار اصلی طلاب پیامبرانه در میان مردم حرکت کردن و نور هنجارهای دینی را در جامعه گستراندن است.

بهجت‌پور با بیان اینکه اگر حوزه نتواند طلبه را با امام زمان(ع) خود آشنا کرده و رابطه او با امامش را برقرار کند، موفق نخواهد بود، گفت: مدیر موفق کسی است که به خوبی بتواند اهداف و راهبردها را روی کاغذ بیاورد، اندیشه‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و در تحقق اهداف با افراد به گفت و گو بنشیند.

وی بیان کرد: حوزه علمیه، مرکز مدیریت و یا مدیریت استانی نیست بلکه حوزه، مدرسه علمیه‌ای است که طلبه در آنجا تحصیل کرده و تربیت می‌شود؛ لذا باید این فضا را جدی بگیریم و مراقبت کنیم تا شاهد ریزش طلاب نباشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه وظیفه مرکز مدیریت حمایت از مدارس علمیه خواهران با تمام توان است؛ لذا مدارس باید تلاش کنند و در تربیت طلاب بکوشند، افزود: اگر طلاب درست تربیت نشوند، ما مسئولان باید خود را سرزنش کنیم که چرا در تربیت طلاب کوتاهی داشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: مسئله بزرگ امروز، نقش تأثیرگذار حوزه‌های علمیه خواهران است و حوزه‌ها، اهمیت این نقش را از آسیبی که در جامعه مشاهده می‌شود می‌گیرند.

 بهجت‌پور با بیان اینکه جامعه ما از نظر مسائل مرتبط با زن و خانواده، تنظیم روابط خانواده و پایداری روابط، فرزندآوری و … دچار مشکل و آسیب و بلکه بحران شده است، گفت: این آسیب‌ها صرفاً به دلیل هجمه استکبار جهانی نیست، بلکه بخش زیادی از آنها به خاطر تغییراتی است که در داخل کشور در حال شکل‌گیری است و حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه‌های خواهران باید در جهت رفع این آسیب‌ها نقش آفرینی کنند.

وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه خواهران باید قدرت حل مسئله پیدا کنند تا بتوانند در نقش اجتماعی خود موفق ظاهر شده و همچون کلیسا که بعد از ۱۱ قرن و به دلیل عدم توانایی در حل مسائل اجتماعی زمین خورد، کنار گذاشته نشوند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه مدیران مدارس علمیه باید دستگاه زیرمجموعه خود را طوری اداره کنند که افرادی با توانایی حل مسئله تربیت و در متن جامعه نقش آفرینی کنند، اظهار داشت: اندیشه راهبری این است که ما برای مسائل و مشکلات جامعه دغدغه داشته باشیم و نسبت به حل آن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: امروز مسئولیت ما در حوزه‌های علمیه خواهران دارای سطح بالایی است و باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم تا بتوانیم طلاب توانمند و دارای نقش اجتماعی تربیت کنیم.

انتهای پیام
captcha