آغاز فرایند تحول امور قرآنی از پائیز و حاشیه‌های ادامه‌دار معاونت
کد خبر: 4039220
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
مروری بر رویدادهای قرآنی پائیز 1400

آغاز فرایند تحول امور قرآنی از پائیز و حاشیه‌های ادامه‌دار معاونت

بحث تحول در امور قرآنی کشور از فصل پاییز 1400 کلید زده شد و تدوین مسیر رسیدن به این تحول بر عهده کمیته‌ای با عنوان بازنگری و تحول ساختارها و نظام امور قرآنی گذاشته شد. این موضوع پس از آن شکل گرفت که مقام معظم رهبری در پیوست احکام اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ایجاد تحول در ساختار فرهنگی کشور تأکید کردند.

آغاز فرایند تحول امور قرآنی از پائیز و حاشیه‌های ادامه‌دار معاونتبه گزارش ایکنا، فصل پاییز 1400 برای دومین سال پیاپی شاهد برگزاری مسابقات سراسری قرآن به صورت غیرحضوری بودیم، همچنین در این فصل بحث تحول در امور قرآنی کلید زده شد و جلسات تدوین بیانیه آن تا ماه‌های پایانی سال نیز ادامه داشت. حاشیه‌های معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتصاب‌هایی که در این معاونت صورت گرفت از دیگر رویدادهای مهم قرآنی فصل پاییز 1400 بود. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی سومین فصل سالی که گذشت انداخته شده است. 

درگذشت چهره قرآنی کشور پاکستان

روز دوم مهرماه دکتر سیدعلی عابدنقوی، شخصیت برجسته قرآنی، دانشمند معروف شیعی پاکستان درگذشت. ایشان در زمینه علوم قرآنی در جامعه شیعه و اهل سنت (بریلوی) پاکستان فعالیت‌های گسترده‌ای داشت. مرحوم دکتر سید‌علی عابدنقوی برای ساخت مرکز جهانی قرآن كریم دراسلام آباد سعی و تلاش بسیاری كرد و در نتیجه این سعی و تلاش‌ها، ساخت کاخ قرآن كریم در اسلام‌آباد آغاز شد. وی در طول عمر بابركت خود و برای گسترش علوم قرآنی از جمله روخوانی، تجوید و فهم و تفسیر قرآن كریم و معرفت به عترت طاهرین تلاش‌های ارزنده‌ای را انجام داد. آن مرحوم هر سال محفلی را با عنوان قرآن و اهل بیت(ع) با حضور شخصیت‌ها و قاریان برجسته کشورهای اسلامی با همكاری بنیاد و دانشگاه امام الصادق(ع) در اسلام‌آباد پاکستان برگزار می‌کرد.

بازگشت قهرمان قرآنی کشور از کرواسی

بازگشت نماینده ایران از مسابقات بین المللی قرآن کشور کرواسی در سال 1400

روز چهارم مهرماه سینا طباخی، نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی و حائز رتبه اول رشته حفظ کل، از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شد. حسین طرقی، پیشکسوت و حافظ کل قرآن کریم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز و همچنین محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن از طباخی استقبال کردند. حائز رتبه نخست مسابقات قرآن کرواسی، ششم مهرماه نیز با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در دفتر ایشان دیدار کرد.

برگزاری رقابت انتخاب دانش آموزان برای حضور در مسابقات بین‌المللی

مسابقات انتخاب اعضای گروه جمهوری اسلامی ایران برای حضور در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام در هفته اول مهرماه برگزار شد. این رقابت‌ها به صورت برخط به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در کانون فرهنگی ـ هنری سمیه شهرری برگزار شد. در این مسابقات ۳۳ نفر از دانش‌آموزان برتر در رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن حضور داشتند که در نهایت نفرات اول هر رشته به تفکیک دختران و پسران برای حضور در این رقابت‌ها معرفی شدند. در نهایت نیز این مسابقات در اسفندماه ۱۴۰۰ همزمان با سی‌‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار ‌شد و به جز یک نفر سایر نمایندگان کشورمان رتبه اول را کسب کردند.

نقدهای صریح نماینده مجلس به وضعیت شورای توسعه

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی

در اولین روزهای هفته دوم مهرماه رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با حضور در یک برنامه تلویزیونی نقدهای صریحی به وضعیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین غیرشفاف بودن وضعیت حفظ قرآن کریم در کشور وارد کرد. حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر در این برنامه با ابراز گلایه از نبود وضعیتی مشخص از تعداد حافظان قرآن و برنامه‌ای مدون برای این امر مهم، خواستار ارائه گزارشی شفاف از هزینه‌کرد‌های قبلی اعتبارات قرآنی به مجلس شورای اسلامی شد. وی در مورد موضوع حفظ قرآن کریم و مشکلات این حوزه نیز گفت: مهم‌ترین مشکل، نداشتن متولی در این مسئله است. ما امروز در مسئله حفظ قرآن کریم که مسئله مهمی است و مقام معظم رهبری نسبت به آن یک هدفی را نقطه‌گذاری کرده‌اند،‌ یک متولی خاص نداریم. این صحبت ها در حالی صورت گرفت که از چهار سال قبل موضوع حفظ قرآن کریم به صورت خاص از سوی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم پیگیری می شود.

پاسخ تند به نقدهای نماینده مجلس

در حالی که انتظار می‌رفت از سوی مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی پاسخی به نقدهای مطرح شده داده شود، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مقام پاسخگویی به نقدهای وارد شده به بحث حفظ قرآن کریم برآمد و در گفت‌وگویی با ایکنا با طرح این سوال که مجلس شورای اسلامی طی این سال‌ها برای قرآن چه اقدامی کرده است؟ گفت: در نقدهای مطرح شده به نداشتن متولی واحد برای امور قرآنی اشاره کردند. آیا تأسیس متولی واحد برای امور قرآنی وظیفه جایی غیر از مجلس و دولت است؟ اگر هر کسی در جایی که قرار دارد به درستی وظیفه خود را انجام دهد، همه چیز درست پیش خواهد رفت.

درگذشته چهره صاحب نظر علوم قرآنی کشور

آذرتاش آذرنوش، استاد زبان و ادبیات عرب دکتر آذرتاش آذرنوش که در دانشگاه تهران تدریس می‌کرد و بسیاری از صاحب‌نظران فعلی علوم قرآن و حدیث نزد او تلمذ کرده بودند نیمه‌های مهرماه امسال دار فانی را وداع گفت. آذرنوش در سال ۱۳۱۶ در قم به دنیا آمده بود و تحصیلات ابتدایی را در اهواز و دوره دبیرستان را در تهران به پایان برد. وی در رشته ادبیات عرب دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. دکتری ادبیات عرب را از کشور فرانسه گرفت و از نخستین رساله دکتری خود با عنوان «تحقیق و ترجمه بخشی از کتاب طبقات الشعرای ابن معتز» دفاع کرد.

تعیین تکلیف آزمون‌های عمومی حفظ قرآن

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم مهرماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم و ابلاغ آن به استان‌ها گفت: آیین‌نامه آزمون‌های حفظ عمومی قرآن از سوی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تیرماه امسال ابلاغ شد. ‌با توجه به کار کارشناسی صورت گرفته، این آیین‌نامه طی روزهای گذشته از سوی سازمان دارالقرآن به استان‌ها ابلاغ شد. بر اساس این آیین‌نامه اعطای مدرک حفظ قرآن علاوه بر بحث تخصصی به صورت عمومی نیز برقرار خواهد شد و عموم حافظان قرآن کریم در ۱۰ مقطع مدرک حفظ قرآن را دریافت خواهند کرد تا همه حافظان قرآن کریم از یک جزء تا ۳۰ جزء در ۱۰ مقطع مختلف مدرک حفظ قرآن دریافت کنند. اخوان‌صباغ در مورد فرایند اجرایی این آزمون نیز گفت: «ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم ما را مکلف کرده است از نیمه دوم سال این اقدام را شروع کنیم، دو هفته قبل از مهرماه ستاد کشوری این آزمون تشکیل شد و به قدرت در حال فعالیت است، امروز نیز جلسه توجیهی استان‌ها را داشته‌ایم و امیدواریم با تشکیل کمیته‌های فنی در استان‌ها، تعیین ممتحنین و موسسات و نهادهای منتخب، این فعالیت را از پایان آبان‌ماه یا ابتدای آذرماه به صورت رسمی آغاز کنیم». این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که تا روزهای پایانی سال خبری از شروع آزمون‌های عمومی حفظ قرآن نبود.

حضور وزیر ارشاد در جمع اعضای فراکسیون قرآن مجلس

آذرتاش آذرنوش، استاد زبان و ادبیات عرب

آخرین روزهای مهرماه شاهد حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اعضای فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی بودیم. در این جلسه، علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای این فراکسیون نیز حضور داشتند که هر کدام به بیان مطالبی پرداختند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست، با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآن و عترتی این وزارتخانه محدود به یک معاونت نخواهد بود، گفت: «علاوه بر اینکه همه فعالیت‌های وزارت ارشاد باید زیر چتر قرآن باشد؛ در حوزه سینما نیز هر فیلمی تولید می‌شود، باید اینگونه باشد. در جلسه‌ای که دو روز قبل در کمیسیون فرهنگی دولت برگزار شد، در مورد صندوق هنر و حضور فعالان قرآنی در این صندوق تصمیماتی اتخاذ شد. یکی از این اتفاقات تغییر نام صندوق از «صندوق هنرمندان» به «صندوق هنرمندان و فعالان قرآنی» بود. در حال حاضر نزدیک به ۵۲۰۰ نفر تحت پوشش بیمه فعالان قرآنی هستند و برنامه‌ریزی شده است این رقم به ۱۵ هزار نفر برسد».

برگزاری مرحله نیمه نهایی مسابقات سراسری قرآن

مرحله نیمه‌نهایی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۵ مهرماه در سراسر کشور آغاز شد و ۲۶ مهرماه مرحله ضبط تصویری این رقابت‌ها در تمامی استان‌ها پایان یافت تا پس از تجمیع فایل‌های ضبط شده از سراسر کشور، در آبان‌ماه به صورت متمرکز مورد داوری قرار گیرد. ضبط تصویری این دوره از مسابقات برخلاف سال گذشته که در مراکز صدا و سیمای استان‌ها صورت می‌گرفت، در این دوره در ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها انجام شد و در آبان‌ماه مورد ارزیابی گروه داوران قرار گرفت تا به این ترتیب برای دومین سال پیاپی مسابقات سراسری قرآن به صورت غیرحضوری و ارزیابی فایل های ارسال شده، برگزار شود.

برگزاری اختتامیه مسابقات مدهامتان

اختتامیه چهاردهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان، ۲۹ مهرماه در مشهد مقدس و جوار ملکوتی امام رضا(ع) با حضور حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، جمعی از مسئولان کشوری و استانی و نفرات برگزیده در هر رشته و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. در چهاردهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان بیش از ۱۲ هزار و ۷۲۰ نفر از اعضای کانون‌های فرهنگی مساجد کشور در رشته‌های مختلف قرآنی شرکت کردند. اختتامیه این مسابقات با پیامی از آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی به پایان رسید. همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی، لوح تقدیر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به پاس چهل سال فعالیت و خدمت به قرآن کریم تقدیم حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی کرد.

تجلیل از حافظان قرآن کریم آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

مراسم تجلیل از حافظان قرآن آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع)

پانزدهمین آئین تجلیل از حافظان کل مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با عنوان «سرشناسان بهشت» ۲۸ مهرماه در سالن شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس دارالقرآن الکریم، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و جمعی از مدیران و اساتید قرآنی کشور برگزار شد. این مراسم به تجلیل از بیست حافظ کل قرآن کریم شامل ۹ حافظ در سال جدید و ۱۱ حافظ سال گذشته، که به دلیل شرایط شیوع کرونا مراسم تجلیل از آن‌ها برگزار نشده بود، اختصاص داشت.

خداحافظی عبدالهادی فقهی‌زاده با معاونت قرآن

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآنی وزیر ارشاد صبح چهارشنبه پنجم آبان‌ماه و در پایان دوره مأموریت خود در این معاونت در بازدیدی از ادارات کل معاونت قرآن و عترت از همکاران خود طلب حلالیت و خداحافظی کرد تا پس از وی این معاونت به مدت چند ماه وارد حاشیه‌هایی از جنس تعیین جانشین وی شود. پس از آغاز به کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، تغییرات و جابه‌جایی‌ها در این وزارتخانه آغاز شد و با گذشت حدود دو ماه، تقریباً اکثر معاونت‌ها و مجموعه‌های تابع این وزارتخانه شاهد تغییرات مدیریتی و جابه‌جایی مدیران بودند، اما معاونت قرآن و عترت از معدود معاونت‌های وزارت ارشاد بوده که تا آن زمان دستخوش تغییر نشده و همین معرفی نشدن باعث شد از روزهای ابتدایی حضور وزیر ارشاد در این وزارتخانه گمانه‌زنی‌ها در مورد معاون آینده قرآن و عترت قوت بگیرد. در آن ایام در فضای قرآنی کشور نام چهره‌هایی همچون حجج‌اسلام حبیب‌رضا ارزانی و حمیدرضا ارباب‌سلیمانی بیش از هر نام دیگری برای حضور در معاونت قرآنی شنیده می‌شد. پیشتر نیز برخی خبرگزاری‌ها از چهره‌هایی همچون حسین اسدی و علیرضا معاف به عنوان گزینه‌های وزیر ارشاد برای انتصاب در جایگاه معاونت قرآن و عترت نام برده بودند. سرانجام نیز در بهمن‌ماه بود که علیرضا معاف به عنوان معاون قرآنی وزیر ارشاد معرفی شد.

انتصاب سرپرست معاونت قرآن وزارت ارشاد

پس از یک هفته بلاتکلیفی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد که بعد از خداحافظی عبدالهادی فقهی زاده به وجود آمده بود، سرانجام شامگاه ۱۲ آبان‌ماه و طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصغر امیرنیا، با حفظ سمت به عنوان سرپرست این معاونت معرفی شد. در بخشی از حکم انتصاب امیرنیا آمده است: «انتظار می‌رود تا زمان معرفی و شروع به کار معاون قرآن و عترت، ضمن بهره‌گیری از نظرات کارشناسی خادمان گران‌مایه قرآنی و با همراهی و همکاری مدیران ارجمند و کارکنان خدوم آن معاونت، امور مربوطه را به نحو شایسته‌ای به انجام رسانید».

انتصاب مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پروش

میکائیل باقری به عنوان مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش منصوب شد. پیش از وی «محمدرضا مسیب‌زاده» -که به کسوت بازنشستگی نائل شده است- مسئولیت اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت. میکائیل باقری، دانش‌آموخته مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد است. وی دارای سابقه فعالیت ۲۸ ساله در آموزش و پرورش است و پیش از این نیز در سمت‌هایی چون مدیرکل قرآن، عترت و نماز، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز خراسان رضوی و مدیر و مربی مرکز دارالقرآن الکریم شهرستان چناران تجربه فعالیت داشته است.

هتک حرمت قرآن در صندوق های میوه صادراتی

شروع فرایند تحول امور قرآنی از پائیز و حاشیه‌های ادامه‌دار معاونت

در آبان ماه امسال پوشال‌هایی که از خرد شدن صفحات قرآن کریم (یا کتبی دینی که حاوی آیات قرآن کریم است) در میان جعبه‌ میوه‌های صادراتی به کشور عمان به کار رفته بود، جنجال آفرین شد. در آن روزها برخی رسانه‌های داخلی و خارجی به این موضوع پرداختند و به تبع آن خبرهایی با تیتر «هتک حرمت قرآن»، حتی در رسانه‌های عربی نیز بازتاب داشت. یکی از خبرگزاری‌های داخلی این رویداد را از حوزه صادرات بررسی کرد و با رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت‌وگویی ترتیب داد؛ سیدرضا نورانی در این باره گفته بود که این اتفاق در گذشته و حال رخ داده است و در آینده هم واقع خواهد شد. مگر اینکه رویه تجارت خود را عوض کنیم و قبل از اینکه یک صادرکننده وارد این حوزه شود، حتما برای او کلاس‌های آموزشی بگذاریم.

درگذشت بانوی فعال قرآنی

نرگس کریمی، معلم، قاری و حافظ قرآن، روز جمعه ۱۴ آبان‌ماه، در ارتفاعات منطقه درکه تهران، سقوط کرد و دار فانی را وداع گفت. وی ورزش کوهنوردی را به صورت حرفه‌ای و مداوم پیگیری می‌کرد. پیکر آن مرحومه پس از ۹ ساعت جستجو پیدا و روز، ۱۷ آبان‌ماه به خاک سپرده شد. همچنین با رضایت خانواده‌ کریمی، بخشی از اعضای پیکر مرحومه ازجمله مغز استخوان وی به بیماران اهدا شد. مرحوم کریمی متولد شهریورماه ۱۳۶۱ دارای دو فرزند دختر بود و یکی از اعضای فعال گروه تواشیح و هم‌خوانی قرآن صهبای تهران به سرپرستی پرنیان عصابخش شناخته می‌‌شد. وی همچنین در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته ترتیل شرکت کرده بود.

برگزاری همایش قرآن، عترت و بسیج

همایش قرآن، عترت و بسیج

اواخر آبان ماه همایش قرآن، عترت و بسیج با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و جمعی از بسیجیان فعال در حوزه قرآن و نیز فعالان و اساتید قرآنی کشورمان در تالار وزارت کشور برگزار شد. در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در سخنانی ضمن قدردانی از سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ برای اجرای برنامه‌های قرآنی و نیز قدردانی از برگزاری این همایش، گفت: فراهم آوردن انس و ارتباط بیشتر نسل جوان و دوستداران انقلاب به قرآن کریم حرکت بزرگی است که جای قدردانی دارد.

ادامه استقرار ستاد طرح ملی حفظ در اوقاف

همچنین در روزهای پایانی آبان‌ماه، صد و هجدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. در بخشی از این جلسه «تصویب ادامه استقرار دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در سازمان اوقاف و امور خیریه» به بحث گذاشته شد. اعضای مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، پس از رأی‌گیری به ادامه استقرار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه به مدت سه سال رأی دادند. همچنین در این نشست مقرر شد اولویت‌های قرآنی جهت پیشنهاد به برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده است. در این جلسه همچنین نتایج یک پیمایش نیز مطرح شد که اعداد و ارقام مطرح شده در آن حاشیه هایی را به دنبال داشت. براساس این پیمایش، که به سفارش شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام شد، میزان قرآن خواندن مردم در کشور به طور میانگین ۱۵ دقیقه در روز اعلام شد. این موضوع باعث شد شهریار پرهیزکار، حافظ شناخته شده قرآن نیز نسبت به آمار اعلام شده موضع گیری کند.

چرخش شورای توسعه بر مدار تحول‌گرایی و نخبه‌گزینی است

جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

پنجاه و سومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که صبح روز دوم آذرماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با حضور برخی اعضای این شورا برگزار شد از سامانه جامع نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی رونمایی شد. این سامانه به منظور نظارت و ارزیابی فرهنگی کشور راه‌اندازی شده است. از کارکردهای این سامانه خصوصاً در حوزه فعالیت‌های قرآنی می‌توان به دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌ها اشاره کرد که تا سال ۱۳۹۹ به صورت فیزیکی از دستگاه‌ها دریافت می‌شد، ولی از سال ۱۴۰۰ به منظور تدوین کتاب سال قرآن، تمام فرایند دریافت گزارش از طریق این سامانه انجام می‌شود.

یکسان‌سازی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهادها با اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی، از کارکردهای اصلی این سامانه است. از دیگر کارکردهای این سامانه استفاده از آن در فرایند مدیریت، ‌برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت و دریافت گزارش هزینه‌کرد و عملکرد دستگاه‌ها و همچنین ترویج و گفتمان‌سازی برنامه‌های قرآنی و شاخص و الگو است. در این سامانه برای دریافت برنامه‌های قرآنی ۱۶۰ دستگاه و نهاد، نام کاربردی و پرتال مجزا تعریف شده است.

تدوین آیین نامه انضباطی مسابقات قرآن

جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور

چهل و هشتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور ۹ آذرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور اعضای این ستاد و مدیران کمیته‌های مختلف برگزار شد. در این جلسه، علاوه بر ارائه گزارش مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن، مباحثی در مورد دو آیین‌نامه جدید مطرح شد که در اواخر دولت قبل به صورت رسمی ابلاغ شده بود. این دو آیین‌نامه شامل آیین‌نامه صدور مجوز برگزاری مسابقات قرآن از سوی دستگاه‌ها و نهادها و آیین‌نامه انضباطی مسابقات قرآن بود. آیین‌نامه انضباطی از جمله آیین‌نامه‌هایی بوده است که در دوره قبل مدیریت مرکز در صحن ستاد عالی مسابقات و طی دو نوبت مطرح شده بود. در آن دوره اشکالات حقوقی و تعدیلی به آن وارد و سعی شد با نگاه به همان مطلب و جرح و تعدیل و تلطیف برخی واژه‌ها،‌ سند جدیدی نوشته شود.

ادامه حاشیه‌ها در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

حاشیه‌های پیرامون معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد که با خداحافظی معاون سابق در اوایل آبان‌ماه شروع شده بود، در آذرماه نیز ادامه یافت. در این ماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآنی وزارت ارشاد را منصوب کرد. در ادامه نیز و طی هفته‌های بعد دو مدیرکل دیگر نیز در این معاونت منصوب شد تا اعتراضات به این انتصاب ها به اوج برسد. این اعتراضات به حدی رسید که جمعی از قاریان، حافظان و فعالان قرآنی طی بیانیه‌ای نسبت به این اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان دادند. در ادامه نیز پای این انتصاب‌ها به جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه باز شد و سرپرست معاونت برای توضیحات در مورد این انتصابات دعوت شد که حضور نیافت و فقط یکی از مدیرکل های انتصاب شده حضور یافت. به دنبال این اعتراضات و حاشیه‌ها شورای توسعه فرهنگ قرآنی در خصوص لزوم نظارت جدی‌تر نامه‌ای را منتشر کرد. این نامه که از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است، نشان می‌دهد در تاریخ ۲۲ شهریورماه یعنی سه ماه قبل از این اتفاقات، از وزرای علوم و ارشاد خواسته شده است تا انتصابات خود را بر اساس شاخص‌هایی که در مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است، انجام دهند.

مصوبات جلسه صد و نوزدهم مجمع مشورتی شورای توسعه

صد و نوزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی آذرماه برگزار شد. ارائه گزارش کمیته منتخب شورای توسعه در خصوص تحول و بازسازی ساختار و نظام امور قرآنی کشور، تأمین نشدن انتظارها در انتصابات مدیران کل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه گزارش نتایج کارگروه توسعه مشارکت مردمی در خصوص مصادیق فعالیت‌های حاکمیتی از جمله موارد دیگری بود که در این جلسه به آنها پرداخته شد.

نشست مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی و رئیس فراکسیون قرآن مجلس

نشست مشترک حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن آذرماه و به منظور بررسی موانع حضور حداکثری بخش مردمی در عرصه فعالیت‌های قرآنی و چاره‌اندیشی آن در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. طی این نشست بر تعاملات فراگیر برای حضور حداکثری ساختار‌های مردم نهاد در عرصه فعالیت‌های قرآنی تأکید و موانع آن تبیین شد. همچنین مقرر شد در کارگروه ویژه‌ای، موانع این حضور، به صورت موضوعی و دستگاهی مورد بررسی قرار گیرد تا فراکسیون قرآن با بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون‌های مختلف مجلس به پیگیری این مشکلات بپردازد.

تجلیل از شش پیشکسوت قرآنی تهران

نوزدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» به همت فرهنگسرای قرآن و با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران جمعه، ۲۶ آذرماه به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار ‌شد. طی این همایش از پنج پیشکسوت قرآنی شهر و یک مؤسسه فعال قرآنی تجلیل به عمل آمد. بر همین اساس در نوزدهمین دوره همایش عمری با قرآن از اساتیدی، چون علی‌اکبر توپچی، محمد عباسی، مرتضی لبانی، احمد ابوالقاسمی، عباس اخوین و عذرا روشندل، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی نور الزهراء تجلیل شد.

برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن

چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

مرحله نهایی(فینال) چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دوشنبه ۲۹ آذرماه آغاز ‌شد و تا سوم دی‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داشت. بر همین اساس مراسم افتتاحیه دوشنبه ۲۹ آذرماه برگزار ‌شد. در این مرحله از مسابقات، شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، قرائت تحقیق،‌ قرائت ترتیل، همخوانی و مدیحه‌سرایی،‌ اذان و دعاخوانی در دو گروه بانوان و آقایان حضور داشتند که برخی رشته‌ها همچون رشته اذان و همخوانی ویژه آقایان بود.

از جمله اتفاقات خاص این دوره، حضور قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی کشورمان در گروه داوری بود. وی سال 1396 پس از پایان چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم(ارومیه، ۹۶) با انتشار نامه‌ای با این محوریت که «با دیدن اختلافات ناچیز نمرات نفرات برتر اعتراف دارم که با سازوکار فعلی به ویژه در صوت و لحن نمی‌توان اختلاف چند صدمی نمرات را توجیه کرد.» از عرصه داوری در مسابقات خداحافظی کرده بود.

انتهای پیام
captcha