تشریح فعالیت‌های فرهنگی ایران در رادیو «کاپیتال» ایتالیا
کد خبر: 4041489
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴

تشریح فعالیت‌های فرهنگی ایران در رادیو «کاپیتال» ایتالیا

محمد تقی امینی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا، با حضور در دفتر مرکزی رادیو «کاپیتال» (Capital) در شهر رم، با این رادیو گفت‌و‌گو کرد.

تشریح فعالیت‌های فرهنگی ایران در رادیو «کاپیتال» ایتالیابه گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، امینی در آغاز این مصاحبه که بنا به دعوت رسمی رادیو «کاپیتال» (Capital) انجام یافت، در معرفی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا اظهار کرد: رایزنی فرهنگی ایران، به نمایندگی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از بیش از ربع قرن پیش، یگانه متولی دیپلماسی فرهنگی ایران در ایتالیاست.

وی در ادامه افزود: امسال دو کشور ایران و ایتالیا، یکصد و شصتمین سالگرد روابط دیپلماتیک خود را جشن خواهند گرفت. همکاری های فرهنگی دو کشور نیز، بر مبنای سند برنامه اجرایی همکاری های فرهنگی ج.ا.ایران و ایتالیا، در سطح مطلوب در جریان است. مناسبات همه جانبه ایران و ایتالیا، به پشتوانه میراث و اشتراکات تاریخی دو فرهنگ و تمدن غنی و پرقدمت ایران و ایتالیا، مناسباتی فرهنگ‌محور است. از این رو، دیپلماسی فرهنگی ایران در ایتالیا، ارتقاء درک متقابل، با هدف تحکیم صلح و دوستی میان دو ملت و دولت ایران و ایتالیا است.

وی تصریح کرد: رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا هم، مطابق همین دیپلماسی فرهنگی، فعالیت‌هایی را برنامه ریزی و اجراء می‌کند که به این ارتقاء درک متقابل یاری رساند. به عنوان نمونه، ما یک کتابخانه تخصصی ایران‌شناسی در شهر رم فراهم ساخته‌ایم؛ همچنین بیش از 160 عنوان کتاب با هدف معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی به مخاطب ایتالیایی ترجمه و منتشر کرده‌ایم؛ پایگاه اطلاع رسانی جامع ایران شناسی به زبان ایتالیایی به نشانی irancultura.it را طراحی و راه اندازی نموده‌ایم؛ دوره‌های آموزش زبان فارسی برگزار می‌کنیم.

امینی تأکید کرد: از کرسی‌های ایران شناسی در دانشگاه‌های ایتالیا حمایت و همکاری‌های دانشگاهی دو کشور را هماهنگ می‌کنیم؛ با برگزاری نشست، نمایشگاه، نمایش فیلم، یا اجرای موسیقی سعی می‌کنیم، خودمان را بهتر به شما معرفی کنیم و حالا هم با همین هدف، در خدمت شما هستیم: معرفی خودمان و تحکیم صلح و دوستی ملت و دولت‌هایمان.

وی در ادامه، از شنوندگان این رادیو دعوت کرد که از پایگاه جامع ایران شناسی رایزنی فرهنگی به نشانی irancultura.it بازدید کنند تا با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و جاذبه های گردشگری آن آشناتر شوند و اخبار فعالیت‌ها و رخدادهای فرهنگی را که توسط رایزنی فرهنگی در ایتالیا برگزار می‌شود، نیز در همین سایت تعقیب کنند.

تشریح فعالیت‌های فرهنگی ایران در رادیو «کاپیتال» ایتالیا

محمد تقی امینی در ادامه این مصاحبه، پنجمین دور گفتمان بینافرهنگی ایران و ایتالیا به میزبانی ادواری دایرة المعارف ایتالیایی «ترکانی» که با عنوان «نقش فناوری در صیانت از میراث فرهنگی» را که 11 اسفندماه 1400 در قالب وبینار برگزار شد، به عنوان اخرین فعالیت رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا معرفی کرد و درباره فعالیت های آتی رایزنی فرهنگی گفت: روزهای 18 تا 20 مارس جشنواره‌ای را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم؛ به مناسب نوروز(آغاز بهار)؛ که آغاز سال نو در ایران است.

وی در پایان یادآور شد: «علاوه بر دعوت به شرکت در رخدادهای فرهنگی‌مان، از شما دعوت می‌کنم، به ایران سفر کنید. اشتراکات فرهنگی‌مان، به واسطه میراث و ریشه‌های تاریخی مشترک‌مان، کم نیست و ایتالیایی‌ها در ایران احساس غربت نخواهند کرد. به گواهی گردشگران ایتالیایی، ایران برای ایتالیایی‌های فرهنگ‌دوست، مقصد سفر جذابی است. علاوه بر این، ایرانی‌ها هم مانند شما بسیار مهمان‌نواز و در انتظار دوستان تازه هستند.

گفتنی است، رادیو کاپیتال ( Radio Capitale)  ایتالیا که در سال 1977 م. آغاز به فعالیت کرد؛ یک شبکه رادیویی ملی است که دفتر آن در شهر رم واقع است و توسط گروه (Gedi) اداره می‌شود.

این شبکه رادیویی که روی موج کوتاه برنامه‌های خود را پخش می‌کند، در نیمسال دوم سال 2020 م. حدود 1 میلیون و 622 هزار شنونده داشته است.

انتهای پیام
captcha