انسان با ارتباط عاطفی عمیق با خداوند به کمال می‌رسد
کد خبر: 4049127
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

انسان با ارتباط عاطفی عمیق با خداوند به کمال می‌رسد

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: روابط عاطفی در کلام نفوذ می‌کند، این کلام می‌تواند ارتباط با خداوند را نیز عمیق‌تر کند و این ارتباط عاطفی انسان را به درجه‌ای از کمال می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به‌ گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد فقیهی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 23 فروردین‌ماه در سخنرانی ماه مبارک رمضان مسجد الغدیر دانشگاه قم، برگزار شد، بیان کرد: یک نوع از روابط عاطفی روابطی است که به شکل ارتباط کلامی خود را نشان می‌دهد، به‌‌طور مثال فرزندان پدر و مادر خود را با نام کوچک صدا نمی‌زنند، الزام روابط عاطفی به‌‌صورت فطری آدم را وادار می‌کند که پدر و مادر خود را با لفظ پدرجان و مادرجان مورد خطاب قرار دهد.

وی ادامه داد: ارتباط با خدا نیز همین‌گونه است؛ به‌طور مثال هنگامی‌ که ابتدای دعای ابوحمزه را می‌نگرید در آن‌ جا خدا را این‌گونه خطاب قرار می‌دهد؛ پروردگار من، مولای من و آقای من؛ در نتیجه این روابط عاطفی در ارتباط کلامی نیز خود را نشان می‌دهد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: گاهی انسان می‌خواهد نعمت خدا را شکر کند، اما گاهی هم می‌خواهد خداوند را به‌ خاطر خود خدا شکر کند، مثلاً یک روز یکی از بزرگان جراحی در ناحیه سر انجام داده بودند و ما برای عیادت خدمت ایشان رفتیم وقتی از ایشان پرسیدند که حال شما چطور است؟ فرمود: الحمدلله که چنین پروردگاری داریم.

فقیهی بیان کرد: در جای دیگری از دعای ابوحمزه نیز آمده‌ است عجب خدایی که تا او را فرا می‌خوانیم لبیک می‌گوید، وقتی از او درخواستی می‌کنم عطا می‌کند، خدا را شکر که چنین خداوندی دارم که من را به خود واگذار نمی‌کند تا احترامم حفظ شود و مرا به بنده خود واگذار نمی‌کند؛ همچنین می‌گوید حمد و سپاس برای خداوندی که هر گاه بخواهم با او می‌توانم راز و نیاز کنم.

عضو هیئت ‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: روزی عده‌ای مسیحی چوپانی را دیدند که گله‌ خود را نگه داشته و در کنار رودخانه نماز می‌خواند، یکی از این مسیحی‌ها به او گفت تو چه می‌کنی؟ چوپان گفت با خدا خلوت کردم، مرد مسیحی بسیار متعجب شد و گفت این ‌جا؟ ما فقط می‌توانیم روزهای یکشنبه در کلیسا دعا کنیم.

وی اضافه کرد: در همه حال می‌توان با خداوند راز و نیاز کرد با وضو، بی‌ وضو، نشسته، ایستاده، هنگام خواب و یا بیداری، رو به قبله و پشت به قبله؛ البته اشتباه رخ ندهد این امر در مورد نماز صدق نمی‌کند اما در مورد راز و نیاز و خلوت با خداوند صدق می‌کند، با این اوصاف بسیار نیک است که در ماه مبارک رمضان انسان عواطف خویش را در این راه صرف کند.

فقیهی اضافه گفت: درصد زیادی از بی‌دینی‌ها مشکلات عاطفی است، مثلاً در یک اداره بی‌حرمتی نسبت‌ به فردی صورت می‌گیرد با نظام مشکل پیدا می‌کند، کسی در مسجد نسبت‌ به او بی‌احترامی می‌کند، دیگر نماز نمی‌خواند تمام این امور از عدم ارتباط عاطفی است.

استاد اخلاق حوزه در پایان یادآور شد: امیرمؤمنان علی(ع) غلام سیاه چهره‌ای داشتند که در بسیاری از زمان‌ها تحت امر ایشان بود، وقتی اباذر را تبعید کردند و اجازه ندادند کسی با او برود امام علی(ع) این غلام را به نزد او فرستاد، پس ‌از شهادت اباذر نیز این غلام نزد امام حسین(ع) آمد و در روز عاشورا نیز کنار امام حسین(ع) بود و از ایشان خواست که به میدان برود اما امام حسین(ع) به دلیل نداشتن تکلیف و واجب نبودن جهاد بر غلام مانع شد تا اینکه غلام به ‌اشتباه فکر کرد به دلیل چهره سیاه است که امام اذن نمی‌دهند، وقتی امام متوجه این امر شد او را به میدان فرستاد و این غلام شهید شد. نتیجه اینکه همه این اتفاق‌ها حاصل یک ارتباط عاطفی عمیقی است که انسان را به درجه‌ای از کمال می‌رساند.

انتهای پیام
captcha