کد خبر: 4050121
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۸

رمضان و شکوه سخاوت خیران مسلمان آمریکا

نقطه عطف بنیاد خیریه LaunchGood در ماه رمضان پویش ۱ میلیون خیّر است. برای مسلمانان، رمضان، مقدس‌ترین ماه است که در آن انفاق به افراد فقیر و نیازمند تشویق می‌شود. مانند بسیاری از سازمان‌های اسلامی دیگر، شلوغ‌ترین زمان سال برای اهدای کمک‌های مؤمنانه ماه رمضان است.

به گزارش ایکنا، امور خیریه به عنوان یکی از اصول زندگی اجتماعی امروز انسان در جوامع مختلف از اهمیت برخوردار است و سازمان‌های خیریه تلاش بسیاری می‌کنند با ارائه کمک‌های خیرخواهانه زندگی افراد آسیب‌پذیر جامعه را بهبود ببخشند.

خیریه‌های اسلامی مانند سایر خیریه‌های متعلق به ادیان، از گستردگی و تنوع بسیاری برخوردارند. یکی از این خیریه‌های مطرح LaunchGood نام دارد که به دلیل گستردگی خود و تنوع خدمات به عنوان یکی از سازمان‌های مستعد رشد در سال 2022 شناخته شده است.

LaunchGood اکتبر 2013 در شهر دیتروید آمریکا راه‌اندازی شد و طی دو سال اولیه بیش از 3 میلیون دلار برای بیش از 370 پروژه در 30 کشور جمع‌آوری کرد.

LaunchGood بیشتر از همه برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای چندین پروژه ملی شناخته شده است، از جمله کمپینی برای کمک به بازسازی کلیساهای آفریقایی ـ آمریکایی که تابستان 2015 در اثر آتش‌سوزی ویران شدند. کمپین اکتبر 2018 برای کمک به پرداخت هزینه دفن یهودیان برای 11 قربانی تیراندازی در کنیسه پیتسبورگ و پرداخت صورت حساب‌های پزشکی بازماندگان این تیراندازی باعث شد که  بیش از 200 هزار دلار برای این افراد جمع‌آوری شود.

TRT در گزارشی به این خیریه اسلامی و عملکرد آن در ماه رمضان پرداخته است.

 در سال 2013 بلافاصله پس از اینکه LaunchGood، صاحب پلتفرم آنلاین تأمین مالی جمعی شد، برای نصب حلقه بسکتبال در مسجدی در دیترویت میشیگان چند دلار جمع‌آوری کرد؛ این اولین قدم برای جمع‌آوری کمک مالی برای تعدادی از بچه‌ها بود.

اما از آن زمان، این پلتفرم میزبان بیش از 40 هزار کمپین جمع‌آوری کمک‌های مالی در 150 کشور بوده و بیش از 300 میلیون دلار را برای کمک به پناهندگان مسلمان روهینگیا و یا تهیه غذا برای کودکان یمنی تأمین کرده است.

رمضان امسال از اوایل آوریل آغاز شد و LaunchGood از زمان شروع کمپین خود برای ماه مبارک به نقطه عطف ثبت نام 1 میلیون خیّر انفاق‌کننده رسید.

کمپین ماه رمضانی خیریه آمریکایی برای کمک به نیازمندان

کریس عبدالرحمن بلوولت(Chris Abdur-Rahman Blauvelt)، مدیرعامل LaunchGood، می‌گوید که بنیانگذاران این شرکت قصد ساده و روشنی داشتند؛ استفاده از جامعه جهانی مسلمانانی که می‌خواستند کارهای خیر انجام دهند.

او به TRT World گفت: مسلمانان بسیار سخاوتمند هستند. می‌خواستیم فضایی ایجاد کنیم تا مردم سرگذشتشان را بگویند و الهام‌بخش تغییرات واقعی برای آینده‌ای بهتر باشند. اگر به وب‌سایت ما نگاه کنید، LaunchGood مانند کتاب داستانی مملو از تمام کارهای خوبی است که مسلمانان در جهان انجام می‌دهند.

عموماً می‌دانیم که ایده‌ها و نیت‌های خوب به تنهایی برای بقای یک شرکت کافی نیستند، مخصوصاً اگر یک استارت‌آپ در یک محیط سخت باشد.

در سال 2013، LaunchGood یکی از 100 شرکتی بود که بخشی از یک برنامه شتاب‌دهنده تجاری در دیترویت بود. این تنها استارت‌آپی است که در بین آنها هنوز فعال است،‌ حتی شرکتی که برنامه شتاب‌دهنده را اجرا می‌کرد در نهایت بسته شد.

امانی خیلاوی(Amany Killawi)، یکی دیگر از بنیانگذاران LaunchGood، می‌گوید که موفقیت این شرکت نتیجه حضور افراد مهربانی است که در طول سال‌ها جذب کرده است.

خیلاوی تصریح کرد: هدف ما در LaunchGood این است که با ارائه پلتفرمی، افراد سخاوتمند را با نیازمندان در هر کجا که هستند ارتباط داده و تغییر را تسهیل کنیم. اهداکنندگان ما این پلتفرم را زنده و پر رونق نگه داشته‌اند، آنها قهرمانان واقعی این داستان هستند.

این شرکت با رشد تدریجی خود چندین‌بار خبرساز شده است. پس از یک سری حملات به آتش کشیدن کلیساهای سیاه‌پوستان در ایالات متحده در سال 2015، فعالان مسلمان و سازمان‌دهندگان جامعه از LaunchGood برای جمع‌آوری پول به عنوان نمایش همبستگی با سیاه‌پوستان استفاده کردند. این کمپین با عنوان «بازسازی با عشق» در فضای مجازی منتشر شد و بیش از 100 هزار دلار جمع‌آوری کرد.

بلوولت که پس از خواندن کتاب زندگینامه مالکوم ایکس به اسلام گروید، گفت که مردم به دلایل مختلفی انگیزه برای سخاوتمندی دارند.

مدیر عامل LaunchGood تصریح کرد: برای من، این کار با مالکوم ایکس شروع شد. زندگی‌نامه او را خواندم و الهام گرفتم کسی باشم که برای چیزی بزرگتر از خودش زندگی می‌کند. مالکوم همه چیز را فدای حقیقت و بالا بردن جامعه خود کرد. زمانی که مسلمان شدم، نمونه‌ای از فداکاری‌های باورنکردنی در راه خیر را یافتم. چیزی که حضرت محمد(ص)، خانواده و اصحابش داشتند.

Launchgood به افراد و سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا کمپین‌های مختلف بزرگ و کوچک راه‌اندازی کنند. از افراد و خانواده‌هایی که تلاش می‌کنند قبض‌های پزشکی و سایر بدهی‌های خود را بپردازند تا برنامه‌های در مقیاس بزرگ که برای کمک‌های اضطراری، غذا و سرپناه برای قربانیان جنگ طراحی شده‌اند، این پلتفرم میزبان طیف کاملی از جمع‌آوری‌های کمک مالی است.

و این فقط مسلمانان نیستند که از این پلتفرم سود برده‌اند. یکی از اولین کمپین‌های آن بر روی جامعه یهودی در ایالات متحده متمرکز بود.

پس از اینکه گورستان‌ها و مراکز اجتماعی یهودیان بلافاصله پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال 2016 هتک حرمت شدند، شخصیت‌های برجسته مسلمان از LaunchGood برای جمع‌آوری پول جهت تعمیر و بازسازی این خرابی‌ها استفاده کردند. این کمپین زمانی که جی کی رولینگ، نویسنده هری پاتر، آن را با جمله «خیلی کار زیبایی است» بازنشر کرد؛ در فضای مجازی مطرح شد.

بلوولت می‌گوید: توییت رولینگ بلافاصله وب‌سایت ما را به دلیل بازدید و کمک‌های زیاد از دسترس خارج کرد! اما اکنون این نوع کمپین‌های همبستگی به نشانه‌ای در LaunchGood تبدیل شده‌اند. مردم قدرت باورنکردنی را در این می‌یابند که بتوانند برای یک هدف متحد شوند و فوراً کاری برای کمک به دیگران انجام دهند.

کمپین ماه رمضانی خیریه آمریکایی برای کمک به نیازمندان

نقطه عطف LaunchGood در ماه رمضان کمپین ۱ میلیون خیّر است. برای مسلمانان، رمضان مقدس‌ترین ماه است که در آن انفاق به افراد فقیر و نیازمند تشویق می‌شود. مانند بسیاری از سازمان‌های اسلامی، شلوغ‌ترین زمان سال برای LaunchGood ماه رمضان است.

عمر حمید، یکی دیگر از بنیانگذاران LaunchGood، گفت این استقبال سخاوتمندانه از سوی نیکوکاران و خیّران نشانه‌ای از تواضع است. نقطه عطف میلیون‌ها عضو نیکوکار با این زمان خاص از سال واقعاً ویژه است. این حجم از استقبال نشانه قدرت سخاوت و حسن نیت انفاق‌کنندگان ما است که اصلاً برای ما عجیب نیست.

 گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha