فعالیت‌های قرآنی در جامعه به برگزاری مسابقات محدود نشود
کد خبر: 4050858
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

فعالیت‌های قرآنی در جامعه به برگزاری مسابقات محدود نشود

فعال قرآنی البرزی گفت: برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه باید کارگاه‌های تدبر در قرآن و سبک زندگی با زبان عامیانه و خیلی ساده برگزار شود و فعالیت‌های قرآنی فقط به برگزاری مسابقه محدود نشود.

رضوانه جلالی فر فعال قرآنی

سالهاست در حوزه قرآن و ترویج آموزه‌های قرآنی فعالیت دارد و در محضر اساتیدی چون اطهری‌فر، ابوالقاسمی و سبزعلی شاگردی کرده است. معتقد است برای گسترش فرهنگ قرآنی باید یک تحول اساسی ایجاد شود و نگاه‌ها از برگزاری مسابقات قرآنی به سمت کاربردی‌کردن آیات قرآن در زندگی تغییر کند. می‌گوید برای موفقیت در این مسیر راه زیادی در پیش داریم اما با برنامه‌ریزی می‌توانیم به یک جامعه قرآنی تبدیل شویم. در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با رضوانه جلالی‌فر نخبه قرآنی را می‌خوانیم:

ایکنا- از چه سالی فعالیت‌های قرآنی را آغاز کردید؟

متولد سال 1361 هستم و فعالیت‌های قرآنی را از کودکی و با شنیدن نوارهای استاد عبدالباسط آغاز کردم. با ورود به مدرسه، مورد تشویق مربیان قرآنی قرار گرفتم و در سال 76 اولین رتبه قرآنی دانش‌آموزی کشوری در رشته قرائت قرآن را کسب کردم.

بعد از ورود به دانشگاه و در دوران دانشجویی در مسابقات دانشجویی شرکت کردم و در این حوزه به فعالیتم ادامه دادم و خوشبختانه توانستم از محضر اساتیدی چون اطهری‌فر، ابوالقاسمی، سبزعلی، موسوی‌بلده، یاراحمدی، شاه‌میوه بهره ببرم.

در حال حاضر دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث و عضو انجمن مطالعات اسلامی بانوان و فعال در عرصه پژوهشی‌ هستم. خدا را شاکرم که شرایطی ایجاد شد تا در حوزه قرائت قرآن فعالیت کنم و عهده‌دار تدریس رشته صوت و لحن و داوری مسابقات باشم.

ایکنا- در مسابقات قرآنی چه رتبه‌هایی کسب کرده‌اید؟

به لطف خدا در سال 88 رتبه دوم کشوری مسابقات اداره اوقاف و امور خیریه در رشته قرائت، در همان سال رتبه اول قرائت مسابقات ملی دانشجویان ایران، و در دی‌ماه همان سال، رتبه اول ترتیل‌خوانی مسابقات کشوری دارالقران امام علی(ع) را کسب کردم. در سال‌های دیگر، در مسابقات قرآنی ارگان‌های مختلفی مقاماتی مثل رتبه اول قرائت و تحقیق در مسابقات اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و رتبه اول قرائت و ترتیل کارمندان و خانواده‌های قوه قضائیه را کسب کردم و در حال حاضر نیز توفیق خدمت در آموزش و پرورش و تدریس قرآن به دانش‌آموز و همکاران فرهنگی را دارم و جزء پنج هزار نیروی نخبه قرآنی هستم که سال 90 جذب شدند.

ایکنا- ارزیابی شما از مسابقات قرآنی به لحاظ سطح کیفی و کمی و تبلیغات برای معرفی این مسابقات به عموم مردم چیست؟

به لطف خدا شاهد مسابقات متعدد و متنوعی در سطح شهرستان، استان و کشوری هستیم. مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه برای فعالان قرآنی که در حوزه قرائت و حفظ قرآن تخصصی در مرحله شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی برگزار می‌شود و برخی از نهادها نیز در طول سال برای کارمندان و خانواده‌هایشان مسابقه برگزار می‌کنند و از جمله مسابقاتی که من به‌عنوان داور کشوری در آن حضور دارم، مسابقات آموزش و پروش است که بسیار عالی و منظم برگزار می‌شود.

اگر بخواهم از یک مسابقه موفق نام ببرم؛ مسابقات قرآنی محلات است که زیر نظر شهرداری برگزار می‌شود. فراگیر بودن این مسابقه و حضور اقشار مختلف مردم از جمله امتیازهای این مسابقات است. وقتی قرآن‌آموزی با سطح متوسط در این مسابقات رتبه اول را کسب می‌کند، انگیزه ادامه راه فعالیت در این حوزه برایش چند برابر می‌شود. لذا، یکی از رویکردهای ما باید این باشد که مسابقات قرآنی را فقط برای افرادی که تخصصی کار می‌کنند در نظر نگیریم، بلکه به عموم مردم هم توجه کنیم.

ایکنا- برای ترویج فرهنگ قرآنی در سطح جامعه چه پیشنهادات و طر‌ح‌هایی دارید که جوانان و بانوان بیشتری بتوانند از قرآن بهره بگیرند؟

در قرآن سبک زندگی برای انسان در ابعاد فردی و اجتماعی و سه حوزه اخلاقی، عقیدتی و عملی(آیات‌الاحکام) ارائه شده است. هدف ما از ترویج فرهنگ قرآنی، ارائه سبک زندگی منطبق بر قرآن است. با توجه به حضور خودم در مسابقات مختلف قرآنی، نگاه کلان در حوزه قرائت و حفظ حاکم است و در ذیل این دو رشته، تفسیر یا مفاهیم هم گاهی مطرح می‌شود.

من در حال حاضر در کلاس‌های قرآنی‌ام، مباحث تدبر در قرآن را مطرح و سعی می‌کنم، ابعاد اخلاقی و رفتاری را به قرآن‌آموزان در کنار بحث‌های هنری صوت و لحن آموزش دهم. در دانشگاه برای آشناکردن دانشجویی که حتی خواندن قرآن برای او سخت است و به خود اجازه نمی‌دهد به این کتاب آسمانی نزدیک شود، موضوعاتی که دانشجویان درباره آن سؤال یا شبهه‌ای دارند را مطرح و پیرامون آن صحبت می‌کنم و از آنها می‌خواهم که روی آن آیه تحقیق کنند.

در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه تدبر در قرآن و تفسیر آیات انجام شده است، اما اقدامات عملی‌تری لازم است. پیشنهاد من این است که مسابقات قرائت قرآن در جزء خاص و یا سوره‌ای خاص برگزار شود تا در زمینه ترویج مفاهیم، قرائت، حفظ و تدبر نیز فعالیت‌ها بیشتر شود. متأسفانه در حال حاضر سرانه قرائت قرآن در خانواده‌ها کم شده است، از این‌رو لازم است به سمتی پیش رویم که در کنار حوزه روخوانی و روان‌خوانی، کارگاه‌های تدبر در قرآن و سبک زندگی با زبان عامیانه و خیلی ساده برگزار شود تا اقشار مختلف مردم با مفاهیم قرآنی بیش از پیش آشنا شوند.

انتهای پیام
captcha