پیوستن نمایشگاه به جمع محافل و مجالس قرآنی در رمضان 1401
کد خبر: 4051233
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

پیوستن نمایشگاه به جمع محافل و مجالس قرآنی در رمضان 1401

مهمترین رویداد هفته‌ای که سپری شد، برگزاری حضوری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران پس از حدود دو سال وقفه به‌دلیل شیوع کرونا بود.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، آخرین هفته نخستین ماه سال 1401 با برگزاری یکی از مهمترین رویدادهای قرآنی کشور، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن آن هم پس از حدود دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا بود. چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل خواهد آمد؛

اجرای طرح «زنجیره ابرار»

این طرح با هدف گسترش علوم قرآنی در جهان از مسیر صدقات مردمی از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران اجرا می‌شود.

روش پرداخت ماهانه از طریق سیستم پرداخت مستمر بانک و به‌صورت برداشت مستقیم است، حداقل مبلغ مشارکت به صورت ماهانه یکصد هزار تومان به مدت یک سال است که صرف هزینه‌های جاری مجمع مدارس برای گسترش تدبر در قرآن خواهد شد.

رونمایی از سامانه طرح ملی حفظ عمومی قرآن

این طرح یکی از طرح‌هایی است که از سوی ستاد ملی راهبری حفظ قرآن کریم جهت اجرا به سازمان دارالقرآن الکریم محول شده است که همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) رونمایی شد. حافظان علاقه‌مند می‌توانند با ورود به این سامانه نسبت به شرکت در آزمون‌های طراحی شده مشارکت داشته و پس از قبولی، مدرک حفظ عمومی قرآن را دریافت کنند.

فعالیت مترو تا ساعات پایانی برپایی نمایشگاه قرآن

 قرآنبنابر گفته معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و با تمهیدات در نظر گرفته شده برای سهولت بیشتر شهروندان برای مراجعه به بیست و نهمین دوره نمایشگاه در مصلای تهران « بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولان مترو تهران مقرر شده است تا خدمات‌دهی مترو تا ساعات پایانی نمایشگاه ادامه داشته باشد».

اجرای طرح «حفظ ۵ عبارت قرآنی در ۵ دقیقه»

طرح «حفظ پنج عبارت قرآنی در پنج دقیقه» همراه با اعطای هدایای نقدی ۵۰ هزار تومانی به پنج نفر و همچنین جوایز غیر نقدی به خردسالان از سوی کانون قرآن خدمت رضوی منطقه ۴ شهر تهران در شب میلاد کریم اهل‌بیت(ع) در مسجد جامع صاحب الزمان(عج) حکیمیه برگزار شد.

اعزام گروه مدیحه‌سرایی العباد خوزستان به روسیه

گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی العباد خوزستان همراه حمیدرضا مقدسی از قاریان بین‌المللی کشورمان روز پنجشنبه اول اردیبهشت‌ماه مصادف با بیستم ماه مبارک رمضان برای اجرای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به کشور روسیه اعزام شد و تا پایان ماه مبارک رمضان در این کشور حضور خواهند داشت.

این اعزام از سوی شورای عالی قرآن و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه صورت گرفته است.

یکی از مهم‌ترین اجراهای این گروه، اجرا در مساجد اهل سنت روسیه و نیز حضور در مراسم روز جهانی قدس خواهد بود. اجرا در مسجد جامع مسکو و اجرا در مسجد خاتم‌الانبیاء(ص) از دیگر برنامه‌های گروه هم‌خوانی العباد است.

مراسم افتتاحیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» عصر ۲۷ فروردین در مصلای امام خمینی(ره) تهران با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و فعالان حوزه قرآن و عترت برگزار شد.

این مراسم با تلاوت هادی موحدامین، قاری بین‌المللی و نفر اول سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.  سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید «بر تبدیل نمایشگاه قرآن به مجموعه جشنواره‌ها» و وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به «مطالبه مردمی برای برگزاری حضوری نمایشگاه قرآن» و تجلیل از محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن و نماینده ایران در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از جمله بخش‌های این آیین بود.

افتتاح HD و سامانه یکپارچه‌سازی مدیریت شبکه قرآن

همزمان با بیست و دومین سالگرد تأسیس شبکه قرآن، اچ دی سازی شبکه و سامانه مدیریت محتوایی یکپارچه شبکه قرآن و معارف سیما با افزایش کیفیت تصویر، رقم خورد. سامانه مدیریت محتوایی همزمانی بارگذاری محتوا برای آنتن و فضای مجازی است که این سامانه  با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما افتتاح شد.

اجرای مسابقات حفظ قرآن در غرفه حسینیه جماران نمایشگاه قرآن

مسابقات حفظ قرآن از اجزاء و سور‌ه‌های مختلف برای تمامی گروه‌های سنی و دوره‌های مشاوره حفظ قرآن از سوی حسینیه جماران برگزار می‌شود.

 برنامه مشاوره حفظ قرآن با حضور الهام ماندگارمهر، سرخوش و زهرا صریحی‌نژاد ساعت 21 تا 23 برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه و استفاده از نکات اساتید می‌توانند به غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) واقع در مصلای امام خمینی، شبستان امام خمینی(ره)، درب شماره ۴۹ نمایشگاه مراجعه کنند.

برگزاری مسابقه قرآنی آینه آیات از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور

این مسابقه به منظور آشنایی و بهره‌گیری دانشگاهیان از آیات کلام وحی و تدبر در آن‌ها در هر روز ماه مبارک رمضان در حال اجرا است. این مسابقه با محوریت ۱۰ سوره قرآن به صورت روزانه و به دو شکل پیامکی و اینترنتی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به منظور شرکت در این مسابقه می‌توانند عدد گزینه صحیح را به شماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ پیامک کرده یا با مراجعه به پایگاه اینترنتی ayeneh.isqa.ir ضمن مشاهده فیلم به صورت اینترنتی در این مسابقه شرکت کنند.

راه‌اندازی بخش پویش «ستاره‌های زمین» در نمایشگاه قرآن

پویش ستاره‌های زمین یک پویش مردمی در راستای توسعه جلسات خانگی قرآن است که امسال در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هم حضور پیدا کرد. این بخش در یک فضای ۴۷۰ متری شبیه به یک خانه سنتی طراحی شده است.

در هر اتاقی از این خانه فعالیت‌های مختلف قرآنی در جریان است بطوری که در یکی از اتاق‌ها تئاتر خیابانی با محتوای قرآنی و در اتاق دیگری راوی روایت‌های قرآنی را برای مخاطبان عرضه می‌کند.عکاسخانه از دیگر فضا‌های طراحی شده در بخش پویش سراسری ستاره‌های زمین است. همچنین در بخش دیگر از این بخش محصولات و خدمات مورد نیاز برای راه‌اندازی جلسات خانگی قرآن کریم عرضه می‌شود.

از نوآوری‌های این بخش می‌توان به آشنایی و ترغیب کودکان و نوجوانان به راه‌اندازی یک جلسه قرآنی اشاره کرد.

پخش ویژه‌برنامه بر آستان جانان از رادیو قرآن

یکی از ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن برای ماه مبارک رمضان که در لحظات افطار مهمان سفره‌های مردم است ویژه‌برنامه بر آستان جانان است که این برنامه در گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن به تهیه‌کنندگی سیدمرتضی جوادی و با گویندگی غلامرضا احمدی و سید‌مرتضی جوادی آماده و به صورت زنده از ساعت ۱۵:۳۰ تا اذان مغرب در میدان امام حسین(ع) با حضور اقشار مختلف مردم پخش می‌شود.

انتشار جدیدترین اثر گروه هم‌خوانی محمدرسول‌الله(ص)

جدیدترین اثر گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی محمدرسول الله(ص) همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) با عنوان «ماه کریم» و در مدح امام حسن(ع) منتشر شد. تصاویر مربوط به این اثر در آستان مقدس سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان ضبط شده است.

یادآوری می‌شود، گروه هم‌خوانی محمدرسول‌الله پیش از این و برای رمضان امسال ۱۲ اثر تصویری از آثار «اسماءالحسنی»، «ربنا» و «دعای یا علی یا عظیم» را تولید و آماده رونمایی کرده است. این آثار در عتبات عالیات، سوریه و شهرک سینمایی نور تصویربرداری شده است.

تولد 19 سالگی ایکنا

نوزدهمین سال تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مراکز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی ۲۸ فروردین، مصادف با ۱۵ ماه رمضان و همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) طی مراسمی در محل بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گرامی داشته شد.

در این مراسم حسن بیادی، احمد مسجدجامعی، محمود صلاحی، عیسی علیزاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و مدیرعامل اسبق ایکنا؛ جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عزیززاده، قائم‌مقام رئیس بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و سیدمحمدحسین چاوشیان، مدیر بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان نمایشگاه قرآن،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌زاده، رئیس بنیاد قرآن و .. حضور داشتند.

طی این مراسم بر ضرورت ورود ایکنا به حوزه آینده‌پژوهی قرآنی، ضرورت تشکیل ساختمانی ویژه قرآن، ایکنا؛ شاه‌بیت نمایشگاه قرآن، لزوم راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی از سوی ایکنا، ایکنا؛ نگین انگشتر فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی و ... تأکید شد.

آشنایی کودکان با داستان‌های قرآنی حیوانات در «باغ آیات»

خردسالان بالای ۴ سال با حضور در بخش کودک بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با عنوان «باغ آیات» با حیواناتی که نام آنها در قرآن آمده است، آشنا می‌شوند.

در این بخش طی سانس‌های تعاملی با کودک، داستان‌های قرآنی توسط حجت‌الاسلام محمدصادق مقدسیان، عمو روحانی برنامه آفتاب گردون شبکه پویا همراه با عروسک‌هایی در قالب حیواناتی چون فیل، مورچه، زنبور، هدهد و...، ارائه می‌شود.

تشکیل نخستین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۱۴۰۱

نشست مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور بررسی نحوه تحقق مطالبات اخیر مقام معظم رهبری که در جمع قرآنیان و در طلیعه ماه مبارک رمضان مطرح شده بود، برگزار شد. در این نشست مقرر شد تا در جلسه آینده مجمع مدلی از مسجد مطلوب و تراز قرآنی برای بررسی ارائه شود.

همچنین طی این جلسه محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات قرآن و عترت خواستار تسریع انعقاد تفاهم‌نامه‌ها جهت آغاز عملیات اجرایی فعالیت‌ها به‌ویژه در بخش مردمی در راستای بهره‌مندی از  اعتبارات صندوق شد.

6معلم قرآن استان تهران تجلیل شدند

مراسم تجلیل از شش معلم قرآن کریم در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) و با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان و برخی از مدیران سازمان اوقاف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی قره‌شیخلو، قاری بین‌المللی کشورمان و رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تلاوت داشت و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین احسان بی‌آزار تهرانی، تولیت آستان مقدس امامزاده صالح(ع) به بیان نکات کوتاهی در باب ماه مبارک رمضان و آداب این ماه پرداخت. اجرای گروه هم‌خوانی «ابناءالحسن» از گروه‌های سرود دانش‌آموزی بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم بود.

انتشار جدیدترین اثر گروه هم‌خوانی تسنیم

جدیدترین اثر این با عنوان «دعای یا علی و یا عظیم» (دعای هر روز ماه مبارک رمضان) منتشر شد. تصاویر مربوط به این اثر در امامزادگان حمیده خاتون(س) و رشیده خاتون(س) شهر درچه اصفهان ضبط شده است.

گروه تسنیم در سال ۱۳۹۲ با حضور تعدادی از قاریان نوجوان تشکیل شد و اعضای آن در رده سنی ۱۶ تا ۲۰ سال هستند. این گروه تا کنون بیش از ۴۵۰ اجرا در سراسر کشور داشته و از جمله مهم‌ترین رتبه‌هایی که کسب کرده می‌توان به کسب رتبه اول در مسابقات ملی بیان اشاره کرد.

ویژه‌برنامه شب‌های نورانی در نمایشگاه قرآن

همزمان با بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ویژه‌برنامه «شب‌های نورانی در نمایشگاه قرآنی» در دو بخش اذانگاهی و محفل انس با قرآن برگزار می‌شود.

در بخش اذانگاهی از پیش اذان مغرب، کرسی تلاوت قرآن و اذان با حضور قاریان ممتاز برگزار می‌شود و اقامه نماز پایان‌بخش آن است.

برگزاری شب قرآن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

شب قرآن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رویکرد تجلیل از مقام‌آوران این دانشگاه در بیست‌ و ششمین جشنواره قرآن و ‌عترت وزارت بهداشت(هنوز اختتامیه این مسابقات برگزار نشده است) و با حضور علیرضا زالی، رئیس این دانشگاه برگزار شد.

دیدار حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با فعالان قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در ساختمان حوزه ریاست این قوه، میزبان جمعی از اساتید، پیشکسوتان، فعالان و مدیران امور قرآنی کشورمان بود. رئیس قوه قضائیه در این محفل انس با قرآن بر آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌ها تأکید کرد و گفت: مسئولان و نخبگان و جامعه قرآنی ما در جهت نشر و تبیین معارف بلند قرآنی برای آحاد جامعه در قشرها و سنین مختلف، وظیفه و مسئولیت خطیری برعهده دارند و امید است که بتوانند با بکارگیری شيوه‌های نیکوی تبيين معارف قرآنی، این چراغ هدایت را بیش از پیش در جامعه اسلامی ما و سراسر گیتی پرتوافکن سازند.

برگزاری محفل انس با قرآن در بنیاد شهید

محفل انس با قرآن به مناسبت میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)‌ با حضور حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی کشور و جمعی از مدیران و کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران در نمازخانه ستاد مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

کتاب ۲۶ دوره همایش خادمان قرآن رونمایی می‌شود

در بخش خادمان قرآن کربم بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از دو مجلد کتاب شرح حال و زندگینامه تمامی خادمان قرآن رونمایی می‌شود. این کتاب حاوی دو جلد (از دوره نخست تا سیزدهم) و (از دوره چهاردهم تا بیست و ششم) است.

غرفه خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه در فضای ۱۵۰ متر مربع طراحی و فضاسازی شده است. بازدیدکنندگان این غرفه با چهره‌ها و زندگینامه خادمان قرآن آشنا می‌شوند و در کنار آن نیز مجلاتی از شرح حال منتخبان چند دوره اخیر در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

ارائه ایده‌های خلاقانه ۳۰ مؤسسه قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

بخش مؤسسات قرآنی بیست و نهمین نمایشگاه در ۹۰۰ متر مربع با ۳۰ غرفه در بخش انتهایی راهروی اصلی نمایشگاه برپا شده است. بنابر گفته مسئول بخش مؤسسات قرآنی « طی فراخوان اعلام شده ۳۰ مؤسسه قرآنی دارای طرح و ایده خلاقانه و نوآورانه اعم از مهد قرآن، مؤسسه احسن‌الحدیث، مؤسسه رضوان، مؤسسه کیهان شناسی، مؤسسه فرهنگی ـ هنری سوخته نگاری با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه تمدن موعود با آموزش تخصصی امر به معروف و نهی از منکر، مؤسسه جامعةالزهرا(س) و ... در این دوره حضور دارند».

ثبت‌نام از مربیان داوطلب آموزش قرآن در غرفه مکتب‌القرآن استان تهران

این غرفه به مانند سنوات گذشته در بخش مؤسسات مردمی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فعالیت‌های خاصی را ویژه مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

شناسایی مراکز و کانون‌های فرهنگی، آموزشی و قرآنی جهت همکاری و تبادل اطلاعات، آشنا کردن والدین با روش‌های مکتب‌ا‌لقرآن در آموزش قرآن به کودکان، روش علمی کودکانه فناورانه جهت آموزش قرآن، فراهم کردن محیطی شاد و آموزشی برای کودکان همراه با بازی، قصه، نقاشی، مسابقه و اهدای جوایز، ثبت‌نام مربیان داوطلب شرکت‌کننده در دوره آموزشی مکتب‌القرآن الکریم استان تهران و معرفی مربیان دوره دیده به مراکز آموزشی و مؤسسات قرآنی از جمله فعالیت‌های این غرفه طی ایام دو هفته نمایشگاه قرآن است.

بررسی بیش از ۲۰ عنوان‌برنامه‌ در هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات کشوری

بیست و چهارمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، ‌ با حضور حداکثر اعضا در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد. این جلسه با موضوع بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های اتحادیه کشوری در سال ۱۴۰۱ تشکیل شد. طی این جلسه بحث‌های مختلفی درباره بیش از ۲۰ عنوان برنامه پیش‌بینی شده برای سال جدید، انجام گرفت و کلیات برنامه‌ها مورد تصویب واقع شد، اما مقرر شد جلسه فوق‌العاده‌ای در ۱۷ اردیبهشت‌ماه به منظور تصویب جزئیات برنامه‌ها و تصویب نهایی برنامه‌های هیئت مدیره تشکیل شود.

علاقه‌مندان برای دریافت اخبار و رویدادهای بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن می‌توانند به پرونده ویژه ایکنا به نشانی https://iqna.ir/fa/docs/166/ramazan1401 مراجعه کنند و یا ایکنا را از طریق صفحاتش در اینستاگرام و پیام‌رسان‌ها دنبال کنند.

انتهای پیام
captcha