امام علی(ع)؛ مشعل جاودانه حق‌گویی
کد خبر: 4051915
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶

امام علی(ع)؛ مشعل جاودانه حق‌گویی

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در سالروز شهادت امام علی(ع) چنین نوشت که هر چه حقیقت‌های اجتماعی بزرگتر و بر سرنوشت‌ها اثرگذارتر باشند، خطرهای بیان آن‌ها سهمگین‌تر است. بی‌تفاوتی نسبت به اهل حق و باطل و خود را از ورود به جنگ حق و باطل به کنار کشیدن عین باطل محض است.

محمدعلی میرزاییبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه مطلبی را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی(ع) منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید؛

«حق‌گویی به هر میزانی که جدی‌تر، شفاف‌تر، بی‌ملاحظه‌تر و صریح‌تر شود، به همان نسبت، دامنه مخالفان و معترضان را افزایش خواهد داد و هزینه‌های بیان حق را بالاتر خواهد برد. بنا‌براین، افرادی که در زندگی و کار خود، مورد قبول و رضایت همه‌اند و بدون مخالف می‌باشند، باید در بر حق بودن خودشان تردید کنند.

کسانی که فکر می‌کنند در عین حق‌گویی می‌توانند همه را از خود راضی نگه دارند دچار توهم‌اند. مگر می‌شود در این عالم، هر چیزی هزینه و قیمتی داشته باشد، جز حرف حق؟ و ما می‌دانیم که تلخ‌ترین امر در دنیای اغلب قاطع مردم مواجهه شدن با حرف حق و حقیقت است.

این معادله میان مراتب حقگویی و مراتب رنج و سختی دیدن از مردم هم امر عجیبی است. تجلی اعظم این حقیقت در امیر المومنین امام علی علیه السلام دیده می‌شود. عمر پربرکت و در عین حال، سرتاسر رنج و سختی او و دوران پر از فتنه‌ها و جنگ‌ها و بالاخره خون دل خوردن‌ها و سر در چاه فرو بردن‌ها و شکافته شدن فرق مبارک و شهادت او همه به خاطر همین حقگویی و حقگرایی مطلق او بود. امام می‌دانست که هر ستمی که بر کسی برود به خاطر آن است که حقی ناگفته مانده و تباه شده است. اهل سقیفه هم همه حق‌ها را می‌دانستند اما منافع و مصالح و دنیاگرایی باعث شده‌ بود در بیان آن ملاحظه و مداهنه کنند. نهج البلاغه که شاهنامه حقیقت‌گویی اول تاریخ بشریت است، لبریز از نکوهش انسان‌هایی است که به خاطر زیان‌های مادی که در حق‌گویی نهفته حق را کتمان می‌کنند. البته آیات قرآن هم سرشار از نکوهش حق‌پوشی و حق‌پوشان است.

هر چه حقیقت‌های اجتماعی بزرگتر و بر سرنوشت‌ها اثرگذارتر باشند، خطرهای بیان آن‌ها سهمگین‌تر است. بی‌تفاوتی نسبت به اهل حق و باطل و خود را از ورود به جنگ حق و باطل به کنار بردن عین باطل محض است.

حق‌گویی از بزرگترین معروف‌ها و حق‌پوشی از بزرگترین منکرهاست. از این رو مطابق نص صریح قرآن ویژگی برتر امت اسلامی در امر به معروف و نهی از منکر است. کنتم خیر أمة روی همین حق‌گویی در برابر اهل معروف و منکر تکیه دارد. اگر بنا شد که هر کسی به خاطر هزینه‌ای که گفتن حقیقت دارد کاری به کار آن نداشته باشد، در این حالت، تمام سرمایه‌های بشریت در کربلاهای اعصار مختلف ذبح خواهند شد و بزرگ‌ترین حقایق در خون خواهند نشست.»

انتهای پیام
captcha