کلید ورود به شب‌های قدر
کد خبر: 4052101
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲

کلید ورود به شب‌های قدر

امشب آخرین شب از شب‌های قدر است و منزلت و جایگاه غیرقابل وصفی دارد، شبی که دریای رحمت الهی شامل تمام بندگانش است و بهترین فرصت برای اینکه زنگار دل را صیقل داد و سیاهی دل را زدود. هر کس به نیتی در این شب‌ها به درگاه الهی استغاثه می‌برد و ملتمسانه از پیشگاه رحمتش توشه آخرت می‌چیند و برای پیمودن راه دنیوی از وی طلب کمک می‌کند.

شب قدر، بهترین اعمال در شب قدر، ماه مبارک رمضانامشب آخرین شب از شب‌های قدر است و منزلت و جایگاه غیرقابل وصفی دارد، شبی که دریای رحمت الهی شامل تمام بندگانش است و بهترین فرصت است برای اینکه زنگار دل را صیقل داد و سیاهی دل را زدود. هر کس به نیتی در این شب‌ها به درگاه الهی استغاثه می‌برد و ملتمسانه از پیشگاه رحمتش توشه آخرت می‌چیند و برای پیمودن راه دنیوی از وی طلب کمک می‌کند.

شب قدر شبی است که در آن قرآن بر پیامبر عظیم الشأن اسلام نازل شده است و فضیلت عبادت در این شب از تمام شب‌ها بیشتر است. در این شب مقدرات یک سال انسان معین می‌شود. با فضیلت‌ترین اعمال در چنین شبی «احیا» است که به معنای پاس داشتن یک شب تا صبح. پس جا دارد که در چنین شبی انسان از اعمال زشت خود استغفار نماید چرا که شب توبه است و خداوند در آن بندگانش را مورد اکرام خاص خود قرار می‌دهد.

شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروردگار در این شب عنایت ویژه‌ای به بندگان خود دارد و در واقع آن را بهانه‌ای برای آمرزش بندگان خود قرار داده است. شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در توصیف شب‌های قدر این لیالی را، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی از معبود دانست و گفت: حال که خدای متعال به من و شما میدان داده است که به سوی او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم و گرنه روزی خواهد آمد که خدای متعال به مجرمین بفرماید: «لایؤذن لهم فیعتذرون» (اجازه معذرت خواهی ندارید).

 وی با بیان اینکه در روز جزا به مجرمان اجازه نمی‌دهند که زبان به عذرخواهی باز کنند؛ گفت: آن‌جا، جای عذرخواهی نیست، اینجا که میدان هست، اینجا که اجازه عذرخواهی برای شما درجه می‌آفریند، گناهان را می‌شوید و شما را پاک و نورانی می‌کند، از خدای متعال عذرخواهی کنید.

آل هاشم با تأکید بر اینکه در فرصت شب‌های قدر خدا را متوجه به خودتان و لطف خدا و نگاه محبت الهی را متوجه و شامل حال خودتان کنید، ادامه داد: خداوند می‌فرماید، «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ»؛ مرا به یاد آورید، تا من شما را به یاد آورم.

آل‌هاشم با بیان اینکه در این شب‌ها دلهایتان را با مقام والای امیر مؤمنان آشنا کنید، گفت: شب قدر، مناسبت دعا، تضرع و توجه به پروردگار است؛ ماه رمضان به خصوص شب‌های قدر، بهار توجه دل‌ها، ذکر، خشوع و تضرع استمناست شب قدر، یکی مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان بخصوص شب‌های قدر، بهار توجه دل‌ها، ذکر، خشوع و تضرع است؛ بهانه و مناسبتی است برای اینکه دل هایمان را با مقام والای امیرمؤمنان و سرور متقیان عالم قدری آشنا کنیم و درس بگیریم.

امام جمعه تبریز اظهار کرد: لیالی قدر از شب‌هایی است که انسان می‌تواند حیات واقعی خود را درک کند، پس فرصت را غنیمت بدانیم تا مورد آمرزش الهی قرار بگیریم.

وی افزود: پیامبر خدا(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند هر کس شب قدر را احیا بدارد، مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمام گناهانش آمرزیده می‌شود.

بهترین اعمال در شب‌های قدر

حجت‌الاسلام مهدی عالی، مدرس حوزه و دانشگاه نیز در ادامه بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی دانست و گفت: بیچاره کسی است که در این ماه رحمت از فضل خدا محروم بماند؛ اگر می‌خواهیم رحمت خدا شامل حالمان شود باید مثل خدا بخشش و عفو داشته باشیم تا خالق نیز عذر و تقصیر ما را بپذیرد.

وی تأکید کرد: خداوند وعده داده تا توبه واقعی را در شب‌های احیا بپذیرد، باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد چون در روزهای دیگر پذیرش توبه در محضر الهی سخت است.

عالی ادامه داد: بر این اساس مسلمانان اعم از پیر و جوان، زن و مرد، مؤمن و گناهکار همه با این امید و آرزو برای کسب اجر اخروی، بخشش گناهان و ذخیره اخروی در مصلی‌ها، حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و منازل جمع می شوند و از دریای بی کران معنویت این شب‌ها می‌نوشند و از خداوند آرزوی عافیت کرده و تقدیر احسن یک سال آینده شان را تضمین می کنند.

تمام امورات بندگان طی یک‌سال در شب قدر مقدر می‌شود

حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر نیز اظهار کرد: تمام اموراتی که بندگان در یک‌سال دارند در شب قدر مقدر می‌شود و لیلة‌القدر از لیالی ماه رمضان بوده و این حائز اهمیت است که این ماه، ماه رحمت، مغفرت و برکت است.

وی با استناد به آیه 5 سوره قدر «سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» بیان کرد: ‌در این آیه می‌خوانیم: این شب تا برآمدن سپیده دم سراسر سلام و رحمت است.

حاجی‌زاده، ضمن بازگو کردن مراد از سلام در سوره قدر ادامه داد: مراد از «سَلامٌ» در اين آيه، لطف و عنايت ويژه الهى نسبت به بندگان در شب قدر است كه سلامت و رحمت و بركت را به دنبال دارد و باب نقمت و عذاب را مى‌بندد، زيرا كيد و وسوسه شيطان در آن شب مؤثر واقع نشود.

امام جمعه اهر یادآور شد: توصیه شده است که در شب‌های قدر بیتوته نماییم و نخوابیم و با قرائت قرآن، زیارت عاشورا و قرآن بر سر بگیریم.

وی گفت: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: اگر بندگان خدا می‌دانستند که در ماه رمضان چه برکاتی هست آرزو می‌کردند که رمضان یک سال باشد. اما این برکات چگونه برکاتی است که معرفت بدان موجب چنین آرزویی می‌شود!؟

انتهای پیام
captcha