افراط‌گرایان؛ عامل قرآن سوزی در سوئد
کد خبر: 4053265
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری تأکید کرد:

افراط‌گرایان؛ عامل قرآن سوزی در سوئد

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری هتک حرمت قرآن کریم در کشور سوئد را ناشی از فعالیت‌های افراط‌گرایان عنوان و تأکید کرد: در برابر این اقدامات نیز باید با اخلاق اسلامی واکنش نشان داد.

افراطی‌گریان عامل قرآن سوزی در سوئدحجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، مبلغ بین‌المللی دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگویی با ایکنا به روشن کردن ابعاد ماجرای هتک حرمت قرآن در سوئد  پرداخت.

حجت‌الاسلام جهانگیری در پاسخ به سؤالی درباره منشأ این اقدامات تصریح کرد: پشت پرده و واقعیت ماجرای قرآن سوزی در سوئد، نه مسیحیت است و نه به‌طور کلی جهان غرب؛ اما برخی تلاش دارند این ماجرا را دعوای اسلام و مسیحیت یا نزاع جهان اسلام و جهان غرب معرفی کنند؛ بنابراین حقیقت امر، آن طور که عده‌ای به این بهانه می‌خواهند غرب را اسلام‌ستیز جلوه دهند نیست. عامل قرآن سوزی در سوئد، یک جریان افراطی راست‌گر است که می‌خواهد فضا را بر مسلمانان تنگ کرده، بین مسلمانان و مسیحیان اختلاف و دعوایی جدی ایجاد و اساساً جهان غرب را علیه جهان اسلام و جهان اسلام را علیه جهان غرب تحریک کند. این جریان افراطی قصد دارد کاری کند که مسلمانان، جسارت به قرآن را به نام غربی‌ها دانسته و به نحوی واکنش نشان دهند که غرب نیز حساس شود؛ پس این جریان راست‌گرای افراطی را نباید یک جریان مسیحی یا حتی نماینده غرب قلمداد کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: گروه‌ها و جریان‌های افراطی سوئد، با ارتکاب چنین رفتارهایی منجر شده‌اند تا شاهد واکنش‌هایی از سوی مسلمانان باشیم با این حال باید تصریح کرد در برابر افراط‌گرایان نباید مانند آن‌ها رفتار کرد، بلکه بایستی بر اساس اخلاق و منشی که قرآن مجید و پیامبر اکرم (ص) به ما آموخته‌اند، رفتار کنیم.

به گفته جهانگیری، نکته دیگر اینکه هتاکان به ساحت قرآن، تعمداً ماه مبارک رمضان که فصل قرآن است را برای انجام این عمل شنیع انتخاب کرده‌اند، به نظر می‌رسد این جریان‌های افراطی سال‌های بعد نیز همین برنامه را در دستور کار خواهند داشت؛ فضای سیاسی کشورهای اروپای شمالی به‌گونه‌ای است که هرکسی می‌تواند حرف خود را بزند و متأسفانه این جریان‌های افراطی از این فضای باز سیاسی، سوءاستفاده می‌کنند. اما این در حالی است که در کشورهای دیگر چنین اجازه‌ای به آن‌ها داده نمی‌شود.

این مبلغ بین‌المللی تصریح کرد: علاوه بر مطالب گفته‌شده، این جریان‌ها سعی دارند دعواهایی درون اسلامی هم به راه انداخته و برخی از مسلمانان را مقابل برخی دیگر از مسلمانان قرار دهند. به این صورت که مثلاً عده‌ای از مسلمانان به خیابان‌ها کشیده شوند و عده‌ای دیگر بنا بر ملاحظاتی چنین نکنند. در مرحله بعد، از یک‌سو مسلمانان به خیابان آمده را مسلمانان واقعی و دیگر مسلمانان را غرب‌گرا معرفی می‌کنند و از سوی دیگر نیز، دسته اول را به افراطی‌گری متهم کرده و دسته دوم را عاقل می‌نامند که این برچسب‌ها موجب شعله‌ور شدن دعوایی درون اسلامی خواهد شد

وی تأکید کرد: به‌هرحال، جمعیت قابل‌توجهی در سوئد مسلمان هستند و آمار آنها به حدود ۱۰ درصد می‌رسد که آمار بسیار بالایی است؛ این جمعیت قابل‌توجه تاکنون جمعیت موفقی بوده  و در جامعه سوئد هیچ چالشی ایجاد نکرده و رابطه خوبی با دولت و دیگر مردم سوئد داشته است، اما افرادی می‌خواهند این فضا را به افراط بکشند؛ البته مسلمانان سوئد همواره در این خصوص هوشیار بوده‌اند. طبیعتاً جمعیت بزرگ مسلمانان سوئد می‌تواند نقش‌های مؤثری را در راستای آموزه‌های اسلامی و حتی در درون دولت و سرزمین سوئد ایفا کند، اما جریان‌های افراطی می‌خواهند با این رفتارها، بین مسلمانان و مسیحیان، بین دولت و مسلمانان و همان‌طور که گفته شد، حتی بین خود مسلمانان شقاق و اختلاف ایجاد کنند؛ مسلمانان باید با استناد به آموزه‌های اخلاقی که قابل‌برداشت از سیره پیامبر اکرم (ص)است، با این جریان‌های افراطی برخورد کرده و منطق قرآن کریم در برابر افراطی‌گری‌ها، توصیه به افراط متقابل نیست، بلکه مواجهه اخلاقی است.  

انتهای پیام
captcha