پلیس سوئد تور قرآن‌سوزی سیاستمدار دانمارکی را متوقف کرد
کد خبر: 4053866
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
در پی اعتراضات داخلی و بین‌المللی؛

پلیس سوئد تور قرآن‌سوزی سیاستمدار دانمارکی را متوقف کرد

پلیس سوئد اعلام کرد که دیگر به رهبر حزب راست افراطی دانمارک اجازه نمی‌دهد در شهرهای سوئد تظاهرات ضد اسلامی برگزار و به سوزاندن قرآن کریم اقدام کند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، پلیس سوئد درخواست راسموس پالودان، رهبر حزب راست افراطی تندرو دانمارک، برای برگزاری تظاهرات به منظور سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در روز اول ماه مه مصادف با روز کارگر را رد کرد.

اقدام ماه گذشته راسموس در سوزندان قرآن کریم آن هم با وجود حضور نیروهای پلیس با خشم مسلمانان این کشور و محکومیت گسترده از سوی کشورها و احزاب اسلامی همراه شد.

درخواست جدید پالودان نیز شامل ریختن خون خوک بر روی قرآن و سوزاندن آن در محله‌ای از استکهلم، پایتخت و شهر اوپسالا بود که تعداد زیادی از مسلمانان ساکن هستند.

پلیس سوئد روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل دشواری حفظ نظم عمومی در تظاهراتی که وی برگزار خواهد کرد، هیچ مجوزی برای تجمعات عمومی به پالودان نمی‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز اطلاعات سوئد، تلویزیون سوئد به نقل از پلیس تصمیم گرفته است که به پالودان اجازه برگزاری تظاهرات در تمام شهرهای سوئد را ندهد.

تلویزیون سوئد اعلام کرد که پلیس به این نتیجه رسیده است که نباید برای هیچ تظاهراتی با هدف سوزاندن قرآن موافقت کند.

پلیس توضیح داد که این ممنوعیت با توجه به خشونت ناشی از تظاهرات پالودان صورت گرفت، به خصوص که این تظاهرات غیر دوستانه هستند و منجر به درگیری‌ها و اعمال خشونت‌آمیز می‌شوند که امنیت عمومی را تهدید می‌کند.

راسموس پالودان اجازه تظاهرات در شهر بوراس را در چهارشنبه گذشته نیز دریافت نکرد. پلیس شهرهای ترولهتان و اوربرو هم با چنین تصمیمی مخالفت کردند.

به گزارش الجزیره، پالودان به طور عمدی در ماه رمضان درصدد انجام اقدامات تحریک‌آمیز علیه مسلمانان در نزدیکی مساجد و محله‌های مسلمان‌نشین بوده است.

راسموس پالودان یک سیاستمدار و وکیل دانمارکی ـ سوئدی و رهبر گروه راست افراطی «خط سخت» است که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. پالودان در سال ۲۰۲۰ شهروندی سوئد را دریافت کرد. او به اسلام‌ستیزی و مهاجرستیزی مشهور است و در دانمارک تاکنون بارها به دلیل نقض قانون، محاکمه شده است.

راسموس تور قرآن‌سوزی را در شهرهای مختلف سوئد آغاز کرده بود. او در هر شهر، به محله‌های مهاجران مسلمان می‌رود و به قرآن‌سوزی می‌پردازد. اعتراض و واکنش‌های شدید مسلمانان مهاجر، منجر به درگیری با پلیس می‌شود.

پالودان پیش از این با شعار «خالی کردن دانمارک از مسلمانان» و «ممنوعیت اسلام در دانمارک» در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۹ دانمارک کاندیدا شده بود اما نتوانست به پیروزی برسد و شکست خورد.

این فعال راست افراطی در سال ۲۰۲۰ نیز یک نسخه از قرآن را در شهر مالمو سوئد به آتش کشیده بود که منجر به درگیری‌ها و اعتراضات خشونت‌آمیز بزرگی شد.

انتهای پیام
captcha