تحولات فلسطین/ از تشدید درگیری در قدس تا مخالفت هنیه با تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی
کد خبر: 4054839
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

تحولات فلسطین/ از تشدید درگیری در قدس تا مخالفت هنیه با تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی

شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی از ساعات اولیه صبح امروز، 15 اردیبهشت‌ماه، به مناسبت سالروز اشغال فلسطین تعرض به مسجد مبارک الاقصی را آغاز کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، منابع محلی گزارش دادند تا این لحظه 6 گروه از شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی به مسجدالاقصی تعرض کردند.

نظامیان صهیونیست به سمت فلسطینیان در داخل مصلای قبلی گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور شلیک کرده و گروهی از اعتکاف‌کنندگان را هم با باتوم مورد حمله قرار دادند.

شیشه‌های قسمت‌هایی از مصلای قبلی در پی حمله وحوش صهیونیست شکسته شد.

جوانان فلسطینی در داخل مصلای قبلی از طریق بلندگوها درخواست کمک کردند.

رژیم صهیونیستی اجازه فلسطینیان به مسجدالاقصی را نمی‌دهد و درهای مسجد را به روی آنان بسته است.

ده‌ها نفر از فلسطینیانی که برای مقابله با صهیونیست‌ها در داخل مسجدالاقصی حاضر شده بودند، نماز ضحی را به جماعت اقامه کردند.

اشغالگران اسرائیلی لحظاتی قبل در مصلای قبلی را شکسته و وارد این مکان مقدس شدند.

برخی منابع اعلام کردند که تا این لحظه 12 فلسطینی در حمله وحوش صهیونیست به مسجدالاقصی زخمی شدند.

هتک حرمت حرم ابراهیمی

خبرگزاری فلسطینی «وفا» نوشت: نظامیان رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه با حمله به حرم ابراهیمی در شهر «الخلیل» واقع در کرانه باختری رود اردن، مانع پخش اذان در این مسجد شدند.

همزمان ده‌ها شهرک‌نشین تندروی صهیونیست با حمایت همین نظامیان به صحن‌ها و محوطه این مسجد هجوم آورده و اقدام به برپایی جشن کردند.

غسان الرجبی، مدیر حرم ابراهیمی در این باره گفت: نظامیان صهیونیستی مانع پخش اذان عشاء در این مسجد شده و زمینه را برای یورش ده‌ها شهرک‌نشین افراطی به محوطه و صحن حرم فراهم کردند.
تحولات فلسطین/ از تشدید درگیری در مسجدالاقصی تا هتک حرمت حرم ابراهیمی
وی افزود: شهرک‌نشینان صهیونیست همچنین در حرکتی که مغایر با آموزه‌های ادیان آسمانی است، اقدام به نصب سکو در صحن‌های حرم و محوطه بیرونی آن برای مراسم رقص و همچنین نصب بلندگو در سراسر مسجد کردند.


صهیونیست‌ها همچنین به مناسبت آنچه که «روز استقلال» می‌دانند، اقدام به روشن کردن شمعدان در داخل حرم و تاباندن نور با طرح پرچم این رژیم بر دیوارهای مسجد کردند.

نظامیان رژیم اشغالگر صهونیست و گروه‌های شهرک‌نشین پیش از این نیز به همین مناسبت پرچم این رژیم را بر فراز حرم و دیوارهای آن برافراشته بودند.

ناکامی صهیونیست‌ها در برافراشتن پرچم اسرائیل در مسجدالاقصی

شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی تاکید کرد: شهرک‌نشینان اشغالگر با ترس و نگرانی وارد مسجدالاقصی شدند و مسیر تعرض خود را هم تغییر دادند و به طی کردن مسافتی کوتاه بسنده کردند، زیرا نظامیان اسرائیلی با وجود تعداد زیادشان، قادر به کنترل اوضاع در داخل مسجد الاقصی نیستند.

به  گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، شیخ صبری تصریح کرد که اعتکاف‌کنندگان در مسجدالاقصی با وجود تعداد کمشان، طرح صهیونیست‌ها برای برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی در داخل مسجد الاقصی را ناکام گذاشتند.
تحولات فلسطین/ از تشدید درگیری در مسجدالاقصی تا هتک حرمت حرم ابراهیمی
وی گفت: صهیونیست‌ها همانگونه که در موضوع قربانی کردن در داخل مسجدالاقصی شکست خوردند، اکنون نیز در مسئله برافراشتن پرچم در داخل این مسجد شکست خوردند.

خطیب مسجدالاقصی افزود: اوضاع بسیار ملتهب است و ادعاهای بن غفیر بیانگر شکستی مفتضحانه است و دشمن صهیونیستی هرگز قادر به اجرای طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی نیست.

وی عنوان کرد: از مسلمانان می‌خواهیم از مسجدالاقصی دفاع کنند، چرا که این مسجد امانتی به گردن آن‌هاست. 

جهاد اسلامی: حضور فلسطینیان در مسجدالاقصی، بزرگترین مانع پیش‌روی تقسیم آن است

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین ثبات و پایداری نمازگزاران و اعتکاف‌کنندگان در داخل مسجدالاقصی و مقابله قهرمانانه آنان با اشغالگران اسرائیلی را ستود.
تحولات فلسطین/ از تشدید درگیری در مسجدالاقصی تا هتک حرمت حرم ابراهیمی
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، طارق سلمی در اظهاراتی مطبوعاتی تصریح کرد که حضور گسترده فلسطینیان در داخل مسجدالاقصی، بهترین ضامن جلوگیری از اجرای طرح تقسیم زمانی و مکانی این مسجد بین مسلمانان و یهودیان است.

وی گفت که مقاومت فلسطین با سلاح و شمشیر برکشیده خود حامی و مدافع اعتکاف‌کنندگان در مسجدالاقصی است.

زخمی‌شدن 12 فلسطینی در حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی

نظامیان اشغالگر اسرائیلی از ساعات اولیه صبح امروز پنجشنبه به منظور تامین امنیت شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی در جریان تعرض به مسجدالاقصی، به این مکان مقدس یورش بردند.

براساس گزارش منابع محلی، صهیونیست‌ها با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور اقدام به سرکوب فلسطینیان کردند و حتی در مصلای قبلی را هم شکستند.
تحولات فلسطین/ از تشدید درگیری در مسجدالاقصی تا هتک حرمت حرم ابراهیمی
اشغالگران اسرائیلی شمار زیادی از نمازگزاران فلسطینی را در داخل مسجدالاقصی مورد حمله و ضرب و شتم قرار دادند.

منابع فلسطینی اعلام کردند که دست‌کم 12 فلسطینی در حمله اشغالگران صهیونیست به مسجدالاقصی زخمی شدند. 

درخواست سازمان ملل برای عدم اقدامات تحریک‌آمیز در بیت‌المقدس

خبرگزاری فلسطینی «معا» گزارش داد: استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل بار دیگر خواستار حفظ اوضاع کنونی اماکن مقدس در شهر بیت‌المقدس و عدم انجام هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز شد.
تحولات فلسطین/ از تشدید درگیری در قدس تا مخالفت هنیه با تقسم زمانی و مکانی مسجدالاقصی
وی همچنین، حفظ اوضاع کنونی اماکن مقدس در شهر قدس اشغالی را خواستار شد و در عین حال به عدم انجام هرگونه اقدامات تحریک آمیز ترغیب نمود.

دوجاریک در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: رویکرد ما در قبال اماکن مقدس در شهر قدس این است که اوضاع کنونی تغییری نکند.

واکنش گردان‌های القسام به تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی

پایگاه خبری «فلسطین الیوم» گزارش داد: گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین«حماس» امروز، 15 اردیبهشت‌ماه، پس از تعرض مجدد صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی با مجوز دولت رژیم صهیونیستی، پیام کوتاه تهدیدآمیزی به این دولت و شهرک‌نشینیان ارسال کرد.

در این پیام آمده است: «تعرض گروه‌هایی از شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی تحت حمایت نیروهای دشمن، تشدید خطرناک تنش و تحریکی مستقیم است که به وقوع انفجاری فراگیر هشدار می‌دهد و مسئولیت کامل آن بر عهده رژیم صهیونیستی است».

گردان‌های عزالدین قسام تصریح کرد: «دست سربازان ما اکنون روی ماشه است و منتظر تصمیم فرمانده، محمد الضیف هستیم. سخن در اینجا به پایان رسیده است.منتظر باشید که چشمانتان چه خواهد دید».

همچنین، محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی حماس نیز تأکید کرد که مقاومت می‌تواند از بالاترین سطوح برای توقف جنایات دشمن علیه نمازگزاران در مسجد مبارک الاقصی استفاده کند.

وزارت امور خارجه فلسطین نیز تصمیم رژیم صهیونیستی برای از سرگیری هجوم شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی را «اعلام رسمی جنگ مذهبی» دانست و هشدار داد که این وضعیت کل منطقه را شعله‌ور خواهد کرد.

تأکید اسماعيل هنيه بر خنثی‌سازی تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی

به گزارش المنار، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) گفت که هدف مقاومت فلسطین از مقابله در برابر جنایات رژیم اسرائیل در مسجدالاقصی، خنثی کردن طرح تقسیم زمانی و مکانی این مکان مقدس است.

وی اعلام کرد که صهیونیست‌ها بدون ترس وارد مسجد الاقصی نمی‌شوند، زیرا حامیان الاقصی آنها را مجبور کردند پرچم‌های خود را پایین بیاورند.

طبق طرح اسرائیل برای تقسیم زمانی مسجدالاقصی، زمان‌های حضور در این مکان مقدس براساس ساعات روز و روزهای سال بین مسلمانان و یهودیان تقسیم خواهد شد.
تحولات فلسطین/ از تشدید درگیری در قدس تا مخالفت هنیه با تقسم زمانی و مکانی مسجدالاقصی
در تقسیم زمانی براساس ساعات روز، از ساعت ۷:۳۰ تا حوالی ۱۱ صبح و همچنین ۱۳:۳۰ تا ۱۶ بعد از ظهر، این مکان به یهودیان اختصاص خواهد یافت و در دیگر ساعات به مسلمانان اختصاص دارد.

براساس تقسیم مکانی، تمامی مکان‌های مسقف در محوطه مسجدالاقصی، مکان مقدس مسلمانان محسوب می‌شود و سایر مکان‌ها که مسقف نیستند به یهودیان اختصاص خواهد یافت.

با این تقسیم‌بندی کمتر از ۴۰ درصد مسجدالاقصی در اختیار مسلمانان قرار خواهد گرفت و بیش از ۶۰ درصد آن در اختیار یهودیان خواهد بود.

هشدار جنبش جهاد اسلامی فلسطین به رژیم اشغالگر

به گزارش العالم، «طارق سلمی»، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که فلسطینیان اجازه نخواهند داد سیاست‌های رژیم اشغالگر راه به جایی ببرد حتی اگر به قیمت خون آنان تمام شود.

وی تصریح کرد موضع مقاومت فلسطین سکوت نکردن در برابر سیاست های رژیم اشغالگر در قدس است.

وی افزود این سیاست‌ها راه به جایی نخواهد برد و فلسطینیان در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی دست بسته نخواهند ماند.

طارق سلمی گفت که قدس محور درگیری با دشمن اشغالگر صهیونیستی است و ما تاکید می‌کنیم که همه نقشه‌های اسرائیل را با اراده فلسطینی به شکست خواهیم کشاند.

واکنش هیئت علمای فلسطین به تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی

هیئت علمای فلسطین یورش صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و مسجد ابراهیمی را تعرض به کل امت اسلامی دانست و از مسلمانان خواست در حمایت از دین و مقدسات خود اقدام کنند.

خبرگزاری فلسطینی «سما» نوشت: هیئت علمای فلسطین در واکنش به تعرض و یورش صبح امروز صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی اعلام کرد که هجوم صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و یورش آنها به مسجد ابراهیمی، تعرض به کل امت اسلامی و بی‌اعتنایی به احساسات مسلمانان است. این امر مستلزم آن است که مسلمانان در حمایت از دین و مقدسات خود با فوریت و جدیت اقدام کنند.
تحولات فلسطین/ از تشدید درگیری در قدس تا مخالفت هنیه با تقسم زمانی و مکانی مسجدالاقصی
جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین نیز در واکنش به یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی تاکید کرد: مردم فلسطین مصممند تا برای حراست از هویت اسلامی و عربی مسجدالاقصی و قدس به مبارزه و جانفشانی ادامه دهند. اجازه نخواهیم داد مسجدالاقصی از نظر زمانی و مکانی تقسیم شود. تداوم این یورش‌ها موجب می‌شود تا جهنمی برای اشغالگران و شهرک‌نشینان رقم زده شود.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز در واکنش به تحولات امروز در مسجدالاقصی به ویژه یورش اشغالگران به این مکان مقدس، مقابله شدید و کامل با اشغالگران را خواستار شد و هشدار داد که یورش اشغالگران سبب انفجار خشم فلسطینیان و اعراب علیه آنان خواهد شد.

واكنش اردن، کویت و قطر به یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی 


به گزارش بخش عربی آناتولی، اردن امروز، 15 اردیبهشت‌ماه، اجازه دادن به افراد تندرو برای حمله به مسجدالاقصی با حمایت نظامیان اسرائیلی را محکوم کرد و از تل آویو خواست تا تجاوزات و اقدامات خود را متوقف کند.

هیثم ابوالفول، سخنگوی وزارت خارجه اردن در این باره گفت: مسجدالاقصی و کل مساحت صحن مبارک آن مکانی صرفا برای عبادت مسلمانان است.

وی در ادامه توقف فوری تجاوزات اسرائیل علیه مسجدالاقصی و پایان دادن به اقدامات این رژیم با هدف تغییر وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر این مسجد را خواستار شد.

هیثم ابوالفول تصریح کرد: بازدید غیرمسلمانان از مسجدالاقصی تنها تحت نظارت اداره اوقاف اسلامی وابسته به وزارت اوقاف و امور مقدسات اسلامی اردن به عنوان تنها طرف قانونی مسئول اداره امور این مکان مقدس صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری «معا»، کویت نیز امروز، 15 اردیبهشت‌ماه، با صدور بیانیه‌ای صدور مجوز از سوی مقامات رژیم اشغالگر برای یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی را محکوم کرد و نسبت به پیامدهای وخیم ادامه چنین اقدامات غیرقانونی علیه فلسطینیان هشدار داد.

وزارت خارجه این کشور همچنین اقدامات شهرک‌نشینان اسرائیلی را خلاف قوانین بین‌المللی نظیر توافق ژنو عنوان کرد و خواستار توقف ایجاد تنش و درگیری از سوی صهیونیست‌ها شد.

براساس گزارش پایگاه خبری «قدس پرس»، وزارت خارجه قطر نیز اقدامات تنش‌آمیز چند هفته اخیر اشغالگران در مسجدالاقصی را محکوم و غیرقابل پذیرش خواند و مسئولیت حمله شهرک‌نشینان به نمازگزاران فلسطینی از جمله زنان را متوجه مقامات رژیم اسرائیل دانست.

دوحه همچنین یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی را توهین و بی‌احترامی به مقدسات ارزشمند مسلمانان جهان در قدس و سرزمین فلسطین خواند.

انتهای پیام
captcha